3 fasen 2 fasen

119583_IMG20180215WA0001_2.jpg
Dag
Naar het blijkt heb ik in mijn huis, huurwoning 3 fasen in de keuken om op te koken.
Nu heb ik een plaat die maar voor 2 is ingesteld.
Kan ik van 3 fasen 2 fasen maken.

Tekst aangepast, graag leesbare tekst plaatsen, mod.

Alle elektrische kookplaten zijn dacht ik geschikt voor een 3 fasen aansluiting en meestal ook voor 2x230 alleen de platen van ik#a niet, maar die zijn wel om te bouwen naar 2x 230 volt

Iedere kookplaat is geschikt voor 3 fasen. Afhankelijk van de plaat worden er soms slechts 2 gebruikt.

Niet iedere plaat is geschikt voor 2x220V (1 fase, kookgroep). Dan moet er namelijk een dubbele nulaansluiting voorzien zijn in de plaat.

De platen van #kea zijn normaal niet geschikt voor 2x 220,maar als je de aansluitbox loshaalt zie je dat hier 2x2 nuldraden bij elkaar zijn gevoegd op 1 nulklem deze kun je dus scheiden waardoor jevwel gewoon 2x220 kunt aansluiten :lol: :cool:

Wat me zo verward is de mail van de huismeester.

die zegt

• Theresias Rozen is inderdaad een complex waar dmv krachtstroom gekookt kan worden, kracht gaat altijd met het 3-fasen principe.
Is er geen krachtstroom in de wonen dan kun je E-koken via het 2x 230V principe.

Perilex kan dus 1 fase + nul + aarde (230V) en 3 fasen + nul + aarde (380V) zijn.
• In jou woning dus 380V.

kan ik dan het volgende wel aansluiten.

Lengte aansluitkabel: 1.2 mtr
Aantal fase: 2
Snoer voorzien van Perilex stekker
Bediening: Draaiknoppen

Netspanning: 230V/50Hz
Aansluitwaarde: 5.8 kW

Ja, op een driefasen groep kun je alle gangbare kookplaten aansluiten.

Wel goed het aansluitschema wat bij de plaat zit volgen. Zomaar de stekker erin steken kan wel eens catastrofaal zijn voor de kookplaat.

Dit is wat ik nu heb. de huidige aansluiting lijkt voor 2 fasen te zijn. Standaard af fabriek voor 3 maar deze is omgezet. wat nu??
ik heb 3 fasen volgens de huismeester. hij zegt 3 fasen + nul + aarde (380v)
119583_IMG20180223WA00021_1.jpg
119583_IMG20180223WA00011_1.jpg

In ieder geval niet zomaar erin steken, daarmee sloop je zeker de kookplaat.

Je laat van alles zien, maar niet het aansluitschema. Daarvan zien we net een stukje op de tweede foto. In dit schema staat precies hoe je de plaat wel aan dient te sluiten.

Als ik moest gokken dan zou ik zeggen dat de bruine draad op klem 3 moet ipv op klem 5, en de brug die nu tussen 2 en 3 zit plaatsen tussen 4 en 5. Maar gokken is niet handig, schema's zijn er niet voor niets. ;)

En toen stond er ineens een 3e foto terwijl ik mijn post reactie plaatste...

Je moet het schema "3N a.c. 400V 50Hz" volgen. Dus zoals ik al dacht: De brug tussen 4 en 5 plaatsen, op 1 van die contacten de blauwe draad aansluiten, de 3 fasen (bruin, zwart en grijs) op contact 1, 2 en 3.

Welke fase op welk contact komt maakt voor de werking in beginsel niet uit.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via