3 buitenkranen aanleggen, wat heb ik nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kan ook de knel ring in zagen tot bijna op het eind en daarna met een kleine schroever draaier er tussen wrikken tot de ring knapt.

nu kan je de t-stuk er op zetten.

Sorry, maar waarvoor. Alles is standaard. Een knelkoppelling moet je toch gewoon kunnen verwisselen.

Waarom zouden ze anders ook losse ringen verkopen.

Probeer het in ieder geval eerst Bert.

Ik dacht dat een knelring voor 1-malig gebruik was. Je perst hem namelijk door het aandraaien in de fitting. Daardoor veranderd hij van vorm. Maak je de fitting daarna open en wil je 'm weer dichtdraaien, dan doe je dat dus met een al vervormde knelring waardoor ik dacht dat je dan geen waterdichte aansluiting meer kon krijgen.

Al het leidingwerk is 15 mm. Met welke diameter boor moet ik naar buiten boren? Hoe dicht ik de opening tussen muur en leiding af in het gat naar buiten?

De ring is rond. Dit zorgt voor een conische afdichting. Dit laat ruimte voor een behoorlijke marge. Meet de binnen maat van de koppeling maar eens en de buitendiameter van de ring.

Deze marge voldoet ruim. DIN is een serieuze normering die niet echt bekend is hoor ik weer.

Zo blijft dit geneuzel....... :D Kom op nou mensen!!!
Een knelringetje gebruik je in de regel in het vak in beginsel éénmalig. Da's toch algemeen bekend en ook al veelvuldig in dit forum aan de orde geweest? De wartels etc. zijn prima meermalig te gebruiken maar de losse knelring vervang je gewoon.
21204_imagesCAACC9OX_1.jpg

De werking is juist gebaseerd op het feit dat de ring op het moment van aandraaien zich gaat vormen. Helemaal 100% rond/conisch is de ring en/of buis nooit, daarvoor gaat de ring juist iets vervormen om zo een waterdichte verbinding te krijgen. Als je de wartel dus los draait, blijft de knelring op dezelfde plek zitten gekneld en kan ie dus die vervormende werking nooit weer doen bij het opnieuw aandraaien. Het kan zijn dat je wel een waterdichte verbinding krijgt maar ik zou het risico niet nemen en gewoon de oude knelring verwijderen.
Op de methode die hier beschreven is gaat dat prima; klein beetje inzagen (niet de koper buis beschadigen) en dan met een schroevendraaier wrikken. En anders is het toch verstandiger een klein stukje buis af te zagen en daar met een nieuw knelring aan het werk te gaan.

En in de muur in een (elektra) PVC buis als een soort mantel ter bescherming wordt ook veel gedaan. En inderdaad (zoals op de foto :D ) begin en einde met siliconenkit dichtsmeren. Iets naar schuin naar onderen in de muur boren (van buitenaf gezien) dan stroomt het water bij aftappen makkelijker uit de buis.

Ik ben even aan het kijken naar gevelkommetjes. Hoe bevestig je deze aan de leiding? De kraan draai je met dat witte tape op je gevelkommetje. Maar hoe zit de leiding aan de gevelkom vast? Hetzelfde heb ik als vraag voor een muurplaatje buiten (als een gevelkommetje geen winst geeft v.w.b. uitsteken van de kraan).

Wat betreft de knelringen op koperbuis, die knelring is al gevormd op de buis waar hij op zit. Hij hoeft dus helemaal niet nog een keer te vervormen.
Op cv buis is mijn ervaring wel dat ze gaan lekken bij meermaals monteren.

Prijs waarschijnlijk........... :mrgreen:

Spullen uit de bouwmarkt zijn ook gewoon goedgekeurd.
Een merk als VSH in de bouwmarkt en/of in de speciaalzaak is natuurlijk precies hetzelfde. Van dit soort producten zijn niet zoveel verschillende producenten. Maar als XR8 dit zegt omdat je bij de speciaalzaak wellicht beter advies krijgt en/of hij deze branche wil steunen, prima, daar ben ik alleen maar voorstander van.

Vandaag even de loodgietervan die bij de overbuurman bezig was aangesproken voor een offerte. In 2 minuten tijd (rondje om het huis en binnen in de kastjes kijken) wist hij mij te vertellen dat dat 500 euro ex.BTW zou gaan kosten (dag werk). 3 Simpele buitenkranen met elk een afsluiter met aftap binnen. Het leidingwerk is al voorbereid, hoeft alleen maar aangesloten te worden. Heel veel geld dus.

Nu weet ik dus helemaal zeker dat ik dit klusje zelf ga klaren. 2 Jaar terug al eens een kraan vervangen met 2 knelkoppelingen, dus dat moet wel lukken. Gelukkig geen zichtwerk, dan was solderen mooier geweest.

Zo'n knelring is ook heel eenvoudig te verwijderen zonder zaag en schroevendraaierwerk.

Als je de knelring voorzichtig eventjes (rondom) inknijpt met een waterpomptang en dan met een beetje draaien wrik je hem er zo af.

{cynische mode on}
Die ring die hoeft er niet af, dat moge toch duidelijk zijn na het lezen van het hele topic!

Dus laat lekker zitten en hergebruiken, als ze toch gaan lekken zijn er genoeg mensen uit dit topic die ze alsnog willen komen vervangen ga ik vanuit.......
{cynische mode off}

Maar voor dat geld zou ik het ook zeker zelf doen! Er is nog niet zo veel risico; je ziet/merkt meteen als een knelkoppeling of soldeer koppeling lekt en de hoofdkraan draai je snel genoeg weer dicht, da's weer het voordeel.
Solderen is ook vrij eenvoudig hoor, en veel bevredigender vind ik persoonlijk. Je krijgt een mooiere verbinding enzo.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via