2 beweging sensors parallel

Hoi! Ik heb een lange steeg naast het huis en nu het zo donker is wil ik hier graag lampen installeren. 2 bij elk einde en 1 achter de deur. Ik zou graag aan beide uiteindes een beweging sensor plaatsen zodat alle lichten automatisch tegelijk aan gaan. Nu snap ik niet alles van elektro, dus ik vroeg mij af of dit schema zou werken? Mis ik iets of doe ik iets verkeerd? En stel ik wil hier ook een schemerschakelaar tussen zetten, waar komt deze dan? Alvast bedankt!

Lampen.jpg

Forum heeft de afbeelding wel heel klein gemaakt. Dat maakt mijn paint skills er niet duidelijker op. Hier een linkje
1638916543255.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgaand van de tekening lijkt me dit juist niet prima voor het beoogde doel. Zo moeten allebei de bewegingssensors namelijk geactiveerd worden om de lampen aan te krijgen. Je moet de schakelaars parallel aansluiten op elkaar of op alle verlichting.

Om het simpeler te maken zou je eventueel ook slimme lampen en sensors kunnen gebruiken; dan hoef je niet met een schakeldraad te werken.

Als je bewegings sensoren hebt met een relaiscontact als uitgang dan kun je ze in principe
parallel schakelen. Bij bewegingsmelders met een elektronische uitgang zoals een diac zou
ik ze niet parallel schakelen, daarbij kun je rare effecten krijgen.
Let er ook op dat de beide ruimten op dezelfde groep moeten zitten.

• Like
Waarderingen: Aap80

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via