12 volt spotjes.

Ik heb een halogeen opbouw spot geschikt voor een halogeen lampje 12 volt 20 Watt. Hij deed het niet meer en dus nieuwe lampjes gekocht, maar hij doet het nog steeds niet. De spot gedemonteerd en als ik een spanningzoeker gebruik dan heb ik aan 220Volt kant op 1 draad stroom en op de 0 leider heb ik geen stroom. Aan de 12 volt kant echter heb ik op beide draden stroom (gaat de spanningzoeker branden). Klopt dat of is de trafo stuk?
Bij voorbaat hartelijk dan k voor het antwoord

Met een spanningszoeker kun je geen 12 V spanning controleren. Je kunt er eigenlijk ook niet betrouwbaar 230V mee controleren.

Dat de spanningszoeker oplicht wanneer je hem tegen één van de de 12 V aansluitingen houdt zegt alleen, dat die kant in het trafo het dichtst bij de fase van de 230V wikkeling zit. Fysiek dus.

Je hebt een universeelmeter nodig om te kunnen controleren of er de trafo goed werkt. Aan de primaire (230V) kant meten of er 230 V staat en aan de sucundaire (12V) kant meten of er 12 V staat. Op wisselspanningsbereik.

Een (digitale) universeelmeter koop je al voor tien tot twintig euro bij bijv. een bouwmarkt. Hoe je zo'n ding moet gebruiken vind je overal in het Internet.

Edit: Headhunter was me voor. :prima:

De spanningzoeker licht niet alleen op bij de trafo, mar ook op beide pootjes van de lamp en ik vraag met af of dat wel goed is, stroom op beide pootjes van de lamp. Immers bij 220 volt licht hij alleen op op de plus.

Eerlijk advies: Als je bovenstaande uitleg niet begrijpt kun je beter iemand laten komen.

Buisenpost schreef:
Immers bij 220 volt licht hij alleen op op de plus.
Hij licht niet op bij de plus, want wisselspanning heeft geen plus! Bij een wisselspanning is de spanning beurtelings plus en min, 50 keer per seconde plus en 50 keer per seconde min. Vandaar de term 50 Hz.

Hij licht op bij een wisselspanning meer dan pakweg 80 V ten opzichte van de aarde. Die spanning vind je direct op de fase (230V tov. aarde), of wanneer je op een "geïsoleerd" punt meet, op elke leiding waar een fase dicht genoeg in de buurt zit om spanningen 'capacitief' over te brengen.

In Duitsland hebben technici een mooie naam voor zo'n ding: "Lügenstift" (letterlijk vertaald "leugenaarspen").

Er zijn soms wel zinnige toepassingen voor zo'n spanningszoeker maar niet om te bepalen of een trafo al of niet defect is.

Het is misschien verstandig je wat meer op de hoogte te stellen van elektriciteit, wisselspanning, weerstand en dergelijke voor je klussen aan elektra gaat doen. Of het anders (zoals al genoemd) over te laten aan iemand die er wel verstand van heeft.

Er is echt heel veel te vinden op het Internet over elektriciteit en metingen eraan.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan