1 zone vloerverwarming niet warm

Enige tijd geleden had ik een ander topic over een fluit in het systeem.
Hierdoor ben ik goed naar de cv gaan kijken en tot de conclusie gekomen dat 1 groep niet warm wordt.
Deze groep ligt precies waar een kleed ligt en hierdoor hebben we er onvoldoende aandacht voor gehad.
Gelukkig wordt het huis wel warm.

De situatie als volgt.
Ik heb in de woonkamer 4 groepen en 1 groepen (1.9 op de foto) wordt niet warm.
(Wel flow overigens)
Als ik de pompsnelheid harder zet (65%-90%) en de rest flink knijp krijg in er wel warmte doorheen.
Delta T is dan ongeveer 10C.

Het vermoeden is dat het een knik is en dus nooit goed gewerkt heeft.
Helaas zit er maar 2 jaar garantie op en die zijn verstreken.
Zou het eventueel kunnen helpen om te spoelen of moet ik dit laten rusten?
Spoelen kost een aanzienlijk bedrag van rond de 1200 euro.
Of zou ik dit zelf ook kunnen?
Sinds ik het weet ervaar ik wel enige stress omdat dit niet iets kleins is.

Dan nog een vraag over de pompsnelheid.
Zou het beter zijn voor het verbruik om een hogere pompsnelheid te hebben en een gelijkmatigere temperatuur of om de pomp lager te zetten met het gevolg dat die ene groep niet goed warm wordt.
(Bijkomend voordeel van de hogere pompsnelheid is dat de fluit verdwenen is)

Screenshot_20241215_125607_Drive.jpg

Laatst bewerkt:
Waarom ga je er van uit dat er een knik in de slang zit? Er is flow en met hogere pompsnelheid zelfs warmte.

En als er een knik in dit heeft spoelen geen enkel nut. Dat doen ze door een sponsje door de slang te persen en die zal zeker vastlopen in de slang bij de eventuele knik.

Overigens is € 1.200 voor het spoelen van 4 groepjes natuurlijk compleet gekkenwerk. Daar wil ik ze ook wel voor spoelen ;-)

Heb je flowmeters op de groepen?

Werkt de bediening / thermostaat van de groep wel?

• Like
Waarderingen: Madmaus
Bedankt voor je reactie Bert.
Er is flow, wel iets minder dan de andere groepen maar er is geen retour warmte en met een warmte camera zie ik de groep ook totaal niet warm worden.

Wat zou het naast een knik nog meer kunnen zijn?
De reden dat ik wil spoelen is om uit te sluiten dat het een knik is. Het systeem is net 6 jaar oud, zou het zo verstopt kunnen zitten dan 1 groep vol is?

Je vragen:
Ja ik heb flow meters, zie foto (dit was voordat ik het systeem ben gaan stellen dus sommige zijn inmiddels een stuk dichter).

Ik heb 1 thermostaat die hangt beneden. Verder 1 blok met verdelers zie andere foto.

Die 1200 is omdat ik een 12 groepen vloerverwarming heb maar ik zou in principe alleen de probleem groep hoeven te spoelen voor nu.

20241206_223509.jpg

20241206_173327.jpg

Laatst bewerkt:
Yes heel zeker dat alles vol open staat.
De het pinnetje in de knop (blauwe knop op de foto) gaat gewoon naar boven en beneden. De debietmeter staat ook helemaal open.
Helemaal open en de pomp harder dan is de flow 2L/min maar toch is de retour lager dan de andere groepen met 1,5L/min (lengte is ongeveer gelijk 114 meter en 117 meter)

Wat bedoel je met afsluiter? De debietmeter?
Kan ik die zomaar vervangen of moet het systeem leeg?

In het begin nadat je de groep vol open zet is het logisch dat de retour kouder blijft: de vloer van deze groep is kouder, dus wordt er meer warmte opgenomen door de vloer. Hoe lang heb je dit gemeten?

Dat pinnetje (ventiel) kun je er uit schroeven. Daarvoor moet inderdaad de druk van het systeem af: aanvoer en retour dicht zetten van de verdeler en dan de ontluchter van de verdeler openen. Daar komt dat maar een beetje water uit. Waterstofzuiger er bij of even een slangetje er aan en in een emmer. Zie:

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Jackd en Madmaus
als er 2 liter per minuut over gaat en de rest 1,5 liter per minuut dan is de warmteafgifte van deze groep groter dan de andere groepen ervanuitgaande dat het systeem dan al langere tijd draait

• Like
Je kan ook met een thermische camera (warmtebeeldcamera) zoeken naar het probleem in de leiding. Groep een paar dagen dicht zetten, in 1 x vol open (en de rest dicht voor maximale flow) en dan de leiding volgen in de vloer en kijken of je iets opvalt. Bij een knik moet je iets kunnen zien lijkt mij.

• Like
Ik heb het systeem echt een tijdje aan laten staan (2 uurtjes ofzo)
Met de warmtebeeld camera (die ik deze week geleend heb) zie ik de andere leidingen in de woonkamer mooi warm worden. Ik zie ook heel duidelijk de buizen onder het kleed lopen
Die andere zone zie je veel minder opwarmen.

Het zal wellicht niet kunnen maar ik heb echt een beetje het idee dat ondanks de flowmeter er toch minder water doorheen gaat.

Ik zal dit weekend nog wel even testen en dan de aanvoer warmte wat hoger.

Is het mogelijk om een knik te kunnen zien?
Dat is wel interessant. Ik dacht dat dan vooral de hele doorstroming stopt of zou je kunnen zien waar de knik zit?

2 Uur lijkt mij niet lang genoeg. De vloer van de betreffende groep is koud en zal alle warmte opnemen, waardoor de retour ook koud is, zeker met groepen van 100+ meter en ook het legpatroon (meander i.p.v. slakkenhuis) versterkt dit. Pas als de vloer op temperatuur begint te komen gaat er meer warmte terug richting de retour (wat je uiteindelijk dan weer gaat knijpen met de flow, maar daar gaat deze test niet over).

Als de slangen koud zijn en je stuurt er ineens maximale warmte met maximale flow door, dan zou je de warme "golf" moeten kunnen volgen met de camera door de slang en kunnen zien waar de stroming ineens minder wordt of zich anders gaat voortbewegen.

Het is niet aannemelijk dat er op een recht stuk een knik zit. Een bocht lukt ook nog goed. Pas als de slang moet kort moet "keren" wil deze wel eens knikken.

• Like
Nog even terugkomen op de de flow. Die is alleen 2 als ik de rest bijna helemaal dicht knijp.
Dus er zit echt een groot verschil in vrije doorloop tussen de buizen.
Opzich logisch dat als je de rest knijpt met een hoge pompsnelheid dat er een flow doorheen gedwongen wordt?

Ja dat klopt maar dat was met knijpen van de overige leidingen.
Als alles open staat heb in ongeveer 1 l/m vs 1,5 -2 l/m van de overige groepen maar totaal geen enkele retour warmte

We hebben een houten vloer maar wel gelijk door de hele kamer.

De andere groepen zijn ook over de 100 meter en die kan de pomp op 60% max modeleren prima warm krijgen met een goede delta T.
Enkel 1 groep blijft achter.
Overigens hebben al onze buren geen probleem en iedereen heef5 dezelfde groepen.

Ook als de pin het normaal doet kan ie toch (half) dicht blijven zitten.
De oude kan er trouwens gewoon weer in als je ziet dat ie volledig open staat, dan alleen niet meer dichtdraaien.
Ik gok trouwens niet dat dat het is, maar het is een kleine moeite om te testen.
Met de flowmeter hetzelfde, zou zomaar kunnen dat er iets klem zit. Dat kan ook een vervuiling zijn, zoals een stukje kunststof.

• Like
Waarderingen: BertPleizier

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via