1 zone vloerverwarming niet warm

Ik heb geen tijd gehad om het systeem open te maken maar heb nu even wat langer laten draaien om de Delta T te bepalen.
Als ik alle retour temperaturen gelijk zet (dus knijpen tot het matched met de minste) dan krijg ik met 42 graden invoer een retour van 30 graden in 20 graden woonkamer.
Dat is een delta t van 16. Veels te hoog dus.
Ik kan de delta T van de overige groepen wel verlagen door de debiet te vergroten maar dan is het gevolg dat die ene groep nog minder flow heeft.

Kortom de groep is op dit moment onmogelijk om goed warm te krijgen.

Op de warmtebeeld camera zien ik dat de buizen anders liggen dan ingetekend dus de kans bestaat ook nog eens dat de groep dus groter is dan ingetekend.

Toen we hier kwamen wonen hebben we nooit een woning gehad met vloerverwarming dus we hadden überhaupt geen idee wat te verwachten.
Uiteindelijk krijgen we het altijd warm in huis dus dat is mooi.
Allen zal het niet het meest efficient zijn.

Ik kan nog de debiet meter en de knop vervangen, het systeem spoelen of de vloer open breken (wat ik uiteraard niet ga doen)

Laatst bewerkt:
Ergens heb ik het idee dat hoewel de probleem groep een hogere flow aangeeft deze toch minder is dan de andere groepen.

Anyway als ik echt iets wil gaat dit heel snel heel duur worden.
Spoelen kost zo honderden euro's.

Wat je nu schrijft wist je al.

Ga eerst eens onderdelen op de verdeler vervangen of wisselen met een ander groep om te kijken of het probleem dan nog bestaat of meeverhuist naar de andere groep. Zie nogmaals post #19.

Je hebt het alleen maar over dure oplossingen, maar beginnen met het makkelijkste en goedkoopste heb je (nog) niet gedaan.

@BertPleizier ik ben een beetje angstig om dit te doen omdat ik het niet over zie en bang ben dat ik iets sloop.
Maar in het filmpje is het overzichtelijk.
1) rode en blauwe kraan dicht.
2) druk eraf
3) los draaien en vervangen?
Ik kan de debiet meter en de afsluiting wisselen met groep die in niet gebruik.

@Auto-Geen:
Je geeft aan dat 117m veels te lang is voor een pomploze verdeler.
Zou jij een losse pomp adviseren?

Overigens was mijn gasverbruik voorgaande jaren zeker een stuk lager dan dit jaar.
Geen idee of dat komt omdat ik de pompsnelheid omhoog hem gezet of dat het systeem gewoon minder efficient werkt.

Zoals in het filmpje moet je het doen. Alleen dan niet 1 vervangen maar 2 wisselen. De werkwijze is hetzelfde. Bekijk de video een paar keer of zoek er nog eentje op en je weet precies wat je moet doen.

De groepen horen inderdaad (voor de meest efficiënte werking) nog ingeregeld te worden. Maar dat kun je pas doen als je weet dat alles werkt op de verdeler.

Het met water doorspoelen van de groep kun je ook nog zelf doen. Meer dan een tuinslang om water aan te voeren en een tweede tuinslang om het water af te voeren heb je niet nodig. Er passen gewoon Gardena koppelingen op de groep van de verdeler. Alle andere groepen en de verdeler zet je dan even dicht. Het spoelen zou ik allereerst in tegenovergestelde richting doen. Dus water er in via de retour. Eventueel vuil spoel je dan juist terug zoals het er in gegaan is.

Dit is een prima klus om zelf te doen. Je kan niet bij alles in en om het huis een vakman laten komen, dan ben je in een week tijd failliet.

• Like
Waarderingen: Madmaus
Bedankt!
Ik ga binnenkort als ik even een dagje tijd heb zitten.
Ik haal zo een hele fiets uit elkaar zonder problemen maar hier kijk ik tegen op.

Met spoelen ik sluit dan direct de kraan aan op slang van de groep of op de verdeler? (1 of 2 op de foto?).

20250222_214714.jpg

Het liefst spoel je in tegenovergestelde richting om vuil los te spoelen.

Dus de tuinslang die op de kraan is aangesloten op 2 op de onderste balk (blauw). Alle andere groepen draai je dicht en dan komt uit de losse slang van de groep die je spoelt het (vuile) water.

Dat wil je uiteraard niet in je verdeler hebben, dus de afvoerslang die naar buiten gaat sluit je op de losse slang aan. Dat is dus bij 1 de slang die op de rode balk aangesloten zit.

Laat iemand meekijken bij de afvoerslang zodat je ook weet of er wat uitgekomen is.

Laatst bewerkt:
  • Like
Na afloop (als de slangen vast zitten) even de ontluchter op de verdeler open, bijvullen tot de lucht via de ontluchter is ontsnapt, ontluchter dicht, de andere groepen weer allemaal open en de 2 kranen op de verdeler weer open draaien.

De afvoerslang kun je ook door een zeep laten lopen, dan vang je eventuele troep op.

Bedankt Bert.
Ik stel dit zeer op prijs.
Het lijkt overzichtelijk te zijn en zeker een leuk klusje voor een regendag.

Ik heb alleen geen ontluchter op de verdeler zitten alleen bovenop de ketel.

Ik had al gedacht om inderdaad een zeef te pakken en te zien wat eruit komt.
De debiet meters zijn in elk geval bijna niet meer leesbaar door de troebel.

Dan komt de lucht er boven bij de ketel uit. Als je de slang afvult en monteert kan er nooit heel veel lucht in het systeem komen, dus dat komt er boven wel uit. Hou de systeemdruk even in de gaten. Zodra er lucht uit de ontluchter komt, daalt de druk.

• Like
Ik zou de tule lekker laten zitten in de slang bij het spoelen. Pas als je ziet dat er “grof vuil” uit de slang wil wat blijft haken in de nauwere tule zou ik hem er uit halen.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via