1 naar 3 fase: Wat eerst?

Status
Niet open voor verdere reacties.
En nog een bijdrage van mijn kant: In mijn huis zit een aansluiting voor 1 x 35A, en dat wil ik vervangen door 3 x 25A, want de elektrische installatie is toch aan vervanging/uitbreiding toe. Nou vroeg ik me af wat de juiste/gemakkelijkste volgorde is:
1. Eerst de netbeheerder de omschakeling van 1x35A naar 3x25A laten verzorgen, waarbij de bestaande 1-fase groepenkast wordt aangesloten op 1 van de 3x25A fasen, vervolgens de leidingen vervangen en daarna de groepenkast vervangen door een 3-fasen exemplaar, of
2. Eerst de leidingen vervangen, vervolgens de groepenkast vervangen door een 3-fasen exemplaar, waarbij alle fasen op 1 fase worden aangesloten, en daarna de netbeheerder de omschakeling laten maken en de 3 fasen apart aansluiten?

Heeft een van de twee de voorkeur, of is er maar een mogelijkheid?

Ik zou gaan voor het 2de. Er zal namelijk een hoofdschakelaar moeten zitten. Dus enige aanpassing moet er toch al gebeuren. En er zijn nog wel een paar dingen waarom optie 2 de voorkeur heeft.

Wat heeft de hoofdschakelaar er dan precies mee te maken? Die zit er nu niet, en moet er toch komen, bij zowel optie 1 als optie 2. Waarom heeft optie 2 dan de voorkeur?

Een netbeheerder zal je niet voorzien van 3-fasen als er geen hoofdschakelaar is, zelfs een hoofdschakelar allen hoeft niet voldoende te zijn.
De installatie zelf zal ook goed verdeeld moeten zijn over de drie fasen, anders kunnen ze heel moeilijk doen.

2e sommige netbeheerders vragen een gereedmelding van een erkend installateur, pas dan sluiten ze je aan.

Aha, in dat geval moet inderdaad eerst de groepenkast worden vervangen, en dan pas de aansluiting naar 3 fasen. OK, dan houden we die volgorde maar aan. Ik had al een offerte binnen voor de omschakeling naar 3 fasen, maar daar zal ik dan nog even niet op reageren...

Je kunt gerust reageren... ze gaan vervolgens contact opnemen voor een afspraak, dan kun je dus een datum kiezen die je zelf wenst.

Zoals al gezegd inderdaad 2e volgorde aanhouden anders gaan ze je niet aansluiten.

Gr. Richard

Bij mijn netbeheerder kun je dat gewoon op de internetsite nakijken als 't om een bestaande meterkast gaat. Heb 't voor de zekerheid ook nog even nagebeld, was 't zelfde :P
Trouwens, ik zie 't probleem voor de kosten niet zo, want je zult voor de aansluiting toch op je netbeheerder aangewezen zijn, dus verschillende offertes zullen er niet komen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via