Ook hier jankende lagers, raad eens hoe oud?
Zehnder geeft 7 jaar garantie op deze apparaten, maar dat geldt alleen voor materiaal. De voorrijkosten en arbeidsloon moet je alsnog zelf betalen. De suggestie van Peter, om hem te laten reviseren, is dan de betere optie.
Andre99 noemt het zelf doen een simpel klusje. Het is ook niet lastig, en een volgende keer doe ik het (net als de lagers) fluitend, maar hier nog wat tips (of eigenlijk is het meer een step-by-step geworden, met dank aan al diegenen die hun eerdere ervaringen hier gepost hebben, zodat ik er ook wat aan had

).
Ik was eerst al wat tijd kwijt om uit te vogelen hoe het apparaat eigenlijk open moest; het hangt hier nogal ongelukkig, en het is moeilijk te zien wat je doet.
Het rode deksel zit in het midden vast. Je moet eerst met een schroevendraaiertje het middenstukje eruit wippen. Dan draai je het deksel zo dat de inham aan de zijkant van het deksel in dezelfde richting wijst als de uitblaasopening (de kant met twee aansluitingen).
Het nokje op de centrale as valt nu samen met een uitsparing in het deksel, en met een beetje geweld kun je het deksel eraf wurmen.
Als het deksel eraf is kun je het kunststof frame uit de behuizing losmaken door met een platte schroevendraaier de 'weerhaakjes' los te maken van de behuizing.
De motor zit vast met vier Torx 30 schroeven in rubberen dempers. Als die los is, trek je de kabels een stukje door de rubber afdichting, zodat je wat ruimte hebt.
In het aluminium deksel van de motor zitten vier Torx 20 schroeven, en als je die verwijderd hebt kun je het deksel voorzichting een stukje optillen.
De weestand die je voelt bij het optillen van het deksel komt door een print die met drie contactpennen op de rest van de motor gestoken zit. Als je voorzichting een schroevendraaier naar binnen steekt, kun je de print zonder schade van de contactpennen wippen.
Die rest van de motor bestaat uit een zwart kunststof stator een een aluminium rotor/fan.
In het midden van de stator het zwarte plastic dekseltje eraf wippen, zoals door Andre99 beschreven.
Het lastigste stuk is de borgring eraf te krijgen. Je hebt er speciale tangen voor, maar met een kleine punttang, een schroevendraaiertje en een hoop gevloek lukt het ook.
Heb je de borgring alweer terug gevonden?
Het kost een beetje kracht om rotor en stator uit elkaar te trekken. Pas op dat je de fan niet verbuigt.
Het bovenste lager blijf in de stator zitten; je kunt hem vanaf de andere kant er, met een schroevendraaier en hamer, voorzichtig uit tikken.
Het onderste lager blijft op de as in de fan zitten, en stribbelde bij mij nogal tegen. Uiteindelijk heb ik de fan met de dop omhoog op een zachte ondergrond (een stuk piepschuim of zo) neer gelegd, en met diezelfde hamer en schroevendraaier (door de gaten in de dop) voorzichtig van de as af getikt.
Als je het nog niet gedaan had: nu is een goed moment om met een kwastje en een stofzuiger in elk geval de fan (maar liefst natuurlijk alles) schoon te borstelen.
De metalen clipjes op de fan schoepen zitten daar om de fan te balanceren. Niet verwijderen of verplaatsen!
De nieuwe lagers plaats je alle twee in de stator. Aan beide kanten zit een bruin lagerhuis. Druk de lagers met twee duimen helemaal naar binnen totdat ze niet verder gaan.
Als je het onderste lager eerst op de as zou plaatsen (zoals het zat toen je het spul uit elkaar trok), weet je niet precies hoe diep het lager later in het lagerhuis zit waneer je alles weer in elkaar hebt gezet.
Ik heb een klein druppeltje lithiumvet gebruikt, zodat je stator met de twee nieuwe kogellagers makkelijk op de as schuift.
Het terug plaatsen van de borgring gaat wat makkelijk dan het verwijderen.
Het belangrijkste is dat je de stator een stukje naar beneden moet duwen voordat de borgring op zijn plek schiet.
De rest is makkelijk, alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten en monteren.
"Je hebt resultaat van je werk" gaat bij weinig dingen meer op dan bij deze klus. Je hoort pas hoeveel lawaai je versleten lagers maakten, wanneer je je nieuwe lagers (niet meer) hoort.