Werken op hellend dak

Binnenkort gaat dan echt de bouw van mijn kapschuur beginnen. De nok zit op 3,50 meter en de hellingshoek van voor- en achterdak bedraagt 30 graden. Ik heb al even een proefopstelling gemaakt en het blijkt dat de kans groot is dat ik met die hellingshoek de kans loop dat ik van het dak ga glijden.
Ik maak geen gebruik van panlatten. Het dakbeschot wordt op de dakspanten geschroefd, daar bovenop komt damp-werende folie en de dakbedekking zelf bestaat uit dakpanplaten. ook die zijn glad dus daar ga ik waarschijnlijk ook vanaf glijden.
Er is ook geen nokbalk waarover ik een veiligheidslijn zou kunnen laten lopen naar het andere deel van het dak.

Nu zijn er veiligheidsharnassen met lijnen, lijnklemmen en valstopapparaten te koop/huur, maar als het op een andere veilige manier kan doe ik dat liever. De achterkant van de kapschuur komt tegen de erfgrens aan. Achter de erfgrens staan struiken en daar is geen ruimte voor een ladder of iets dergelijks. Aan die kant van de overkapping kan ik ook nergens een ankerpunt maken. Ik zal dus aan de zijkant op het dak moeten klimmen.

Hoe zou ik veilig op het dak kunnen werken zonder dat ik een harnas met lijnen en dergelijk moet aanschaffen op huren?

En als een veiligheidsharnas met lijnen de enige mogelijkheid is, hoe ga ik dat dan vastmaken??
 
2 ankerpunten in de spanten maken op het hoogste punten vanuit daar met een valstopgordel werken.

Je kan ook een kraan huren en daar aan zekeren boven je bouwwerk.

Je kan dakrand beveiliging rondom plaatsen zodat je niet doorschiet.

Er zijn mogelijkheden zat.
 
  • Like
Waarderingen: stylish
Omdat ik nog hele grote dakpanplaten heb liggen van een ander bouwwerk. Net zoals veel balken en het dakbeschot. Wordt allemaal opnieuw gebruikt. En ik heb geen geldboom in de tuin...
 
Situatie is me niet helemaal duidelijk. Ik ben zelf geen held op het dak, maar met een nokhaak (kun je aan je ladder bevestigen) durf ik het meestal wel aan.
 
Wat ook iets meer veiligheid geeft is een rolsteiger tegen de goot plaatsen. Wel geschoord zodat de steiger niet omvalt als je naar beneden zou glijden.
 
  • Like
Waarderingen: stylish
Je kunt ook gewoon wel panlatten gaan gebruiken zodat je normaal over je dak kunt lopen.
Panlatten met lange schroeven in de dakspanten en je kunt je dakpanplaten met korte schroeven vast zetten.
Zal misschien wat duurder zijn aan panlatten maar 1 week of langer niet kunnen werken is vaak een heel stuk duurder.
 
Eens met @Wgb ik zou ook gaan voor een rolsteiger met desnoods daar een ladder op. 30 graden lijkt me haalbaar. Wel de ladder aan weerszijden "verankeren" desnoods met stop-harnas zoals headhunter als tip gaf. Zou ik me wel veilig bij voelen en dan ben je flexibel en kan je snel doorwerken.
 
Een rolsteiger zou eventueel mogelijk zijn maar alleen aan de voorzijde, dus aan de kant van de korte kap. Maar aan de achterzijde gaat dat dus niet. De overkapping wordt 8 meter breed, dus vanaf de zijkant kan ik uiteraard niet vanaf een rolsteiger werken, ook niet omdat er aan beide zijde op circa 1,20 meter een ander bouwwerk staat (garage en schuurtje).

#Tiho
Nee daarvoor zijn ze niet stevig genoeg.

#the headhunter
Het idee van het vastmaken van ankerpunten in de dakspanten, zou kunnen. Maar als ik dan met het dakbeschot bij de nok kom, moet ik dat ankerpunt tijdelijk losmaken, de laatste plank van het dakbeschot vastmaken en dan het ankerpunt weer (door de laatste plank van het dakbeschot) weer op de dakspant vastmaken. Was dat zoals je het bedoelde?

#Gerrit B
Dan het idee om alsnog met panlatten te gaan werken:
De panlatten worden dan op de planken van het dakbeschot geschroefd. Aan de voorzijde kijk je vanaf de onderkant tegen het dak aan. Een panlat is al gauw 2,2 cm dik. Als er panlatten onder de dakpanplaten liggen ben ik bang dat ik door de dikte van de panlatten in de opening tussen dakbeschot en dakpanplaten kan kijken, ook al zit daar een dakgoot voor. En dat lijkt me niet mooi. Of valt het wel mee dat je in die opening kijkt?
 
Dat valt wel mee. En anders plaats je een vogelschroot op de onderste rand.

NB: Het is ook raadzaam om te zorgen dat er onder de platen ventilatie plaats kan vinden. Dus naast horizontale panlatten ook verticale rachels.
 
Zomaar een harnas met lijnen huren werkt niet. Je moet er op z'n minst een deugdelijke instructie bij krijgen. Anders ben je jezelf aan de gek aan het houden met schijnveiligheid.
 
Aan de voorzijde kijk je vanaf de onderkant tegen het dak aan. Een panlat is al gauw 2,2 cm dik.

Je kunt ook dunnere tengels gebruiken, ik heb ze zelf gebruikt van 16 x 85 mm (die had ik liggen) die ik op de schuur bovenop 5 cm dikke pir platen heb geschroefd en ook voor het afdak op het underlayment heb geschroefd maar welke ik vooraf donkerbruin geschilderd heb (ivm de mogelijke condensvorming onder de dakpanplaten)
Zelf heb ik er dan op de schuur nog een dakgoot voor zitten en met de donker bruin geschilderde tengels moet je echt goed kijken om er iets van te zien.
dakpanplaten op de schuur.jpg


goot op de schuur

dakpanplaten op het afdak.jpg


de donker geschilderde tengels
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via