Wel of geen 3-fasen aansluiting nemen?

Hoi, ik heb al veel gelezen maar ben er nog niet uit, en hier zijn vast mensen met meer kennis.

Wij hebben een 1 fase aansluiting in de gekochte 50-er jaren woning, ik neem aan 35A, en we willen toch inductie koken, bvk op een extra aan te leggen 2 fasen groep.
Ik heb een plaat op het oog van 6900W.
Nu kun je bij Liander met een keuzehulp invullen of je verzwaring van de aansluiting nodig hebt.
Die geeft zelfs bij 40A aansluiting aan dat 3,7 - 7,4 kW eigenlijk al twijfelachtig is en het totale maximale amperage 8 kW is.
Krijg ik dan wel genoeg stroom voor kookplaat + afzuigkap + koelkast + wasmachine + tv en evt. magnetron, en zo ja is dat dan nog wel veilig?
Of moet ik toch een 3 fasen aansluiting nemen, met extra aansluit- en maandelijkse kosten op de koop toe?
 
Of moet ik toch een 3 fasen aansluiting nemen, met extra aansluit- en maandelijkse kosten op de koop toe?
Aansluitkosten: ja, dat hoort er nu eenmaal bij en hangt vooral af van de huidige installatie - wat zit er nu voor groepenkast en kan die makkelijk (of niet) omgebouwd worden naar 3-fase? Heeft die kast op dit moment een hoofdschakelaar? Indien niet, dan moet er een nieuwe kast komen en dat gaat geld kosten. Waarschijnlijk meer dan de kosten van de netbeheerder om de installatie om te zetten van één fase 35/40A naar 3 x 25A.

Maandelijkse kosten: nee, zolang je geen aansluiting hebt van meer dan 3 x 25A blijven de kosten van netbeheer gelijk aan die voor 1 x 35/40A.

Er zijn hier overigens heel veel vragen over geweest, waarbij de slotconclusie vaak was, dat je met een enkele fase installatie prima uit de voeten kunt, ook als je op inductie kookt. Er worden namelijk vrijwel nooit alle kookplaten tegelijk op vol vermogen gebruikt.

Probleem kan zijn, dat je bij de keuze van inbouwkookplaten beperkt bent, doordat er maar weinig kookplaten zijn, die écht geschikt zijn het Nederlandse kookgroep-systeem op één fase.
...we willen toch inductie koken, bvk op een extra aan te leggen 2 fasen groep.
Op een 1 x 35/40A bestaat geen 2 fasen groep. Je bedoelt een kookgroep, dat zijn twee groepen 16 A in één behuizing van de groepenschakelaar op dezelfde fase. Waarvoor dus de keuze qua echt passende kookplaten beperkt is.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Grote kans dat de groepenkast ook in de huidige vorm sterk verouderd is waardoor het beter is om deze te vervangen.

kookplaat + afzuigkap + koelkast + wasmachine + tv en evt. magnetron

+ verlichting

Gaat allemaal prima op 1 fase. Maar als je ooit een warmtepomp, jacuzzi, sauna en/of airco erbij wilt hebben zou ik nu alvast voor een 3-fasen aansluiting kiezen.
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
Een moderne kookplaat van 6900W zal in de praktijk niet snel dat verbruik halen.
Hooguit kort als je alle pitten tegelijk maximaal aanzet.
Om dat even vol te houden zou er op elke pit een pan met water moeten staan.

Als de groepenkast in orde is, zou ik niet verzwaren. Als die toch aan vervanging toe is wel.
Een kookplaat is later bijna altijd over te zetten op 2 verschillende fasen.

Even uitzoeken of er kosten zijn voor het verzwaren. Als de aansluiting oud is dan kan dat gratis zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
Bedankt allen voor de reacties 🙏
Er zijn zo te zien wel degelijk hogere kosten verbonden aan 3x35A aansluitingen, zie de attachede pdf.
Een kennis van ons heeft naast inductie (wel wat lager wattage), zonnecellen en 2 aparte airco's naar eigen zeggen geen overbelasting.
Bij het onderzoek van de consumentenbond wordt gezegd dat het met 1 dubbele "2-fasen groep/schakeling" wel moet kunnen, maar of dat ook met normaal overig gebruik rekening houdt staat er niet bij.
We gaan maar zoals Jackd zegt uit van 1 fase met een extra dubbele groep, en als het dan uiteindelijk nodig is kunnen we altijd nog een 3x35 aansluiting aanvragen.
Overigens denk ik wel voor de zomer al een dubbele split airco nodig te hebben, maar wie dan leeft die dan zorgt 🤠
 

Bijlagen

Waar zie je extra kosten in dat schema van Liander?
Steeds zie ik:
"1-fase 1 x 25A t/m 1x 40A en 3 fasen t/m 3 x 25A"
Dat is waar je nu in zit en in blijft als je van 1x35 naar 3x25 gaat.
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
We gaan maar zoals Jackd zegt uit van 1 fase met een extra dubbele groep, en als het dan uiteindelijk nodig is kunnen we altijd nog een 3x35 aansluiting aanvragen.
Je hebt onder normale omstandigheden absoluut geen 3 x 35A nodig.

Je verkijkt je daarin (blijkbaar) op de beschikbare staatjes.
3 x 25A is ruim voldoende en daarvoor zijn de maandelijkse kosten (zoals inmiddels meerdere keren hier gezegd) niet hoger!

Bij 35 A enkelfase heb je totaal beschikbaar: 35 x 230 = 8.050 Watt
Bij 40 A enkelfase heb je totaal beschikbaar: 40 x 230 = 9.200 Watt
Bij 3 x 25 A heb je totaal beschikbaar: 3 x 25 x 230 = 17.250 Watt
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
Je hebt gelijk, als je van 1x25 naar 3x25 gaat is het hetzelfde.
Ik weet overigens niet eens of we nu 1x25 of 1x35 hebben, dus dat moet ik nog uitzoeken.
In het eerste geval moeten we sowieso denk ik naar 3 fasen, bij 35A kunnen we het nog aankijken.
Ter illustratie een beeld van de meterkast (die overigens al is aangepast naar 5 ipv 3 aparte groepen).
N.B. de foto geeft 40A weer (maar dat is hier door compressie niet zichtbaar - herkansing...)
Hoezo verzwaring dus 🤦‍♂️



IMG_20240929_122026591.jpg

40A.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb hier ook 1x 35a en ik kook met een 6 pits inductie plaat, heb een warmtepomp en meerdere airco's, pv panelen en mag ook nog wel wat zwaardere apparatuur gebruiken zoals een hefbrug, lasapparaat, plasmasnijder en dit gaat prima tot nu met de 1x 35a aansluiting
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
N.B. de foto geeft 40A weer (maar dat is hier door compressie niet zichtbaar - herkansing...)
Door de terugschaling van foto's hier op het forum zijn details niet te zien.
Waar zie je op die 2e foto 40A staan?
Fotografeer even het onderdeel, waarop je dat ziet staan van dichtbij en plaats daar een foto van.

In de meeste gevallen zijn dergelijke waardes op onderdelen namelijk de maximale stroom die het onderdeel kan verdragen en zegt het niets over de daadwerkelijke hoofdzekering die je hebt.

Als het goed is zou je die waarde terug moeten kunnen vinden op de jaarafrekening van de energieleverancier. Maar het kan zijn, dat een verschil tussen 25A en 35 A daarop niet zichtbaar is.
 
Laatst bewerkt:
En nog dit:
meter.jpg


Onder die meter zou in moderne installaties een hoofdzekering moeten zitten die je zelf in kunt schakelen als hij er een keer uit gaat. Is het een beduidend oudere installatie, dan zit daar een hoofdzekeringkastje waar je niet bij kunt komen, achter een geblindeerd schotje.

Is het een hoofdzekering die je zelf weer in kunt schakelen, dan betreft dat (vooor zover ik weet) vrijwel altijd een 40 A hoofdzekering.
 
Ik ben momenteel niet op locatie maar op de foto staan 2 aardlekschakelaars en 1 hoofdschakelaar met alle drie 40A erop. Hier heb ik nog een foto van de slimme meter.
Je kunt op de tweede foto in mijn vorige post overigens wel die 40A bij de 3 schakelaars zien staan. Ik kan in mijn fakturen iig niks terugvinden van het fasetype van de aansluiting..


IMG_20240525_155822530.jpg
 
2 aardlekschakelaars en 1 hoofdschakelaar met alle drie 40A erop.
Dat zegt dus niets, maar dan ook echt helemaal niets, over de waarde van de hoofdzekering in je huis.

Zoals ik al noemde, slaat die waarde op de betreffende onderdelen, ze zijn (per stuk) bestand tegen een maximale stroom van 40A.

De foto van de slimme meter zegt me zo niets. Wat zit er onder de slimme meter?
 
Om het ingewikkeld te maken:
Een 40A automaat schakelt niet direct uit bij 40 ampère.
Bij 80A zal dat na 10 seconden zijn, bij 60A is dat meer dan 40 seconden en bij 50A zit je al aan meerdere minuten en dat kan zo een kwartier zijn.

Hier ga je niet mee rekenen, maar als je uitgaat van 40A heb je in de praktijk nog best wat marge.
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
Als je al tijden wilt noemen moet je wel de juiste tijden nemen.

Bij 40 A gaat die automaat niet uitvallen.

Bij 58A(inom x 1.45) duurt het 1 uur voordat deze uitvalt.

Bij 102A (inom x 2.55)duurt het nog 60 seconden voordat deze uitvalt.

Je moet dus wel even je best doen om dat ding er op overbelasting uit te krijgen.

Uit ervaring, ik heb zelf de gehele woning incl. Kookplaat op 1x40A en continu op een logger(Homeassistant) de max stroom die ik gebruik tijdens koken is ca 20A zelfs als ik meerdere andere apparaten tegelijk erbij gebruik gaat hij er eigenlijk nooit overheen.
 
  • Like
Waarderingen: Henry Dekker
@The headhunter

Ik neem aan de je bijvoorbeeld deze grafiek neemt?
Bij x2.55 pak je dan de bovengrens: De automaat moet binnen 60 seconden uitschakelen.
Ik neem de ondergrens: de automaat mag na 1 seconde uitschakelen.
Het zit dus tussen de 1 en de 60 seconden.

karakteristiek.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via