Wel of geen enthalpiewisselaar in WTW ventilatie

Hoi,

Ik ben van plan om een badkamer ventilator toe te voegen aan mijn badkamer.
Mijn woning uit 1993 heeft op dit moment geen badkamer ventilator en alleen een raam dat open kan.

Nu wilde ik meteen gaan voor een WTW systeem dat ik netjes weg kan werken onder de dakkapel.
Nu komt het model dat ik wil met en zonder enthalpiewisselaar en ik lees overal dat met beter is.
Maar geldt dit ook wanneer je dit systeem alleen gebruikt voor de badkamer waar de luchtvochtigheid toch al hoog is?
Zeker in een huis waar de luchtvochtigheid gedurende het hele jaar aan de hoge kant is.

groet,

Bart
 
Zo te zien herintrodiceert een enthalpie vocht in je huis. Lijkt mij dus alleen nuttig als je in de winteaanden last van droge lucht hebt.

Maar een belangrijkere opmerking, hoe bedoel je alleen in je badkamer gebruiken? Een wtw systeem is een compleet ventilatiesysteem voor je gehele huis, en je hebt dus in alle leefruimtes inblaasventiwlen nodig en in alle vuile ruimtes afzuigventielen.
 
Hoi Job,
bedankt voor je opmerking,
Voor wat ik gevonden heb is dat inderdaad het geval bij een centraal luchcirculeringssysteem.
Helaas is dat niet aanwezig in mijn woning en dat dat toevoegen is een verbouwing heeft heel wat meer impact.

Voor wat ik kan vinden zijn er dus ook decentrale systemen die dit per ruimte afzonderlijk kunnen regelen. In mijn geval zou dat dan dus om alleen de badkamer gaan.
https://www.ventilatieshop.com/awen...win-ventilator-standen-50-m3-h-slechts-36-db/
https://www.ventilatieshop.com/blau...-db-aansluiting-125mm-inclusief-regelaar-set/
maar nu ik je opmerking lees ben ik bang dat dit voor 1 ruimte misschien wel compleet nutteloos is
 
Jouw tweede optie is inderdaad per ruimte bruikbaar. Om het genoemde rendement te halen heb je er minimaal 2 nodig, de unit blaast eerst naar binnen, en een andere unit zuigt af. Zodra die warmtewisselaar je kamertemperatuur heeft bereikt geven ze elkaar een signaal en draait de blaasrichting om. De warmte wordt nu weer afgegeven aan de verse lucht.

Dit zou je bijvoorbeeld in je woonkamer kunnen plaatsen. De deur naar de gang maak je dan luchtdicht en roosters sluit je af zodat de woonkamer zijn eigen ventilatie systeem heeft dat niet intefereert met het systeem van de rest van het huis.

Maar deze optie zou alleen kunnen als je beide units in de badkamer plaatst, je wil de vochtige lucht niet je huis in blazen.

Maar verder ga ik er vanuit dat de afzuiging in je badkamer nodig is voor de ventilatie in de rest van je huis, dus dan valt ook deze optie af helaas.
 
Het meest comfortabel is een afvoer maken door het dak. Geen herrie geen onderhoud. Tenzij je heel erg graag van de badkamer gebruikt maakt. Dan kan je mechanisch dat erg graag beheersen.
 
Maar verder ga ik er vanuit dat de afzuiging in je badkamer nodig is voor de ventilatie in de rest van je huis, dus dan valt ook deze optie af helaas.
Dat is op dit moment niet het geval, maar als dat wel het geval zou moeten zijn dan zou een standaard ventilator dus het beste zijn en moet ik het warmteverlies op de koop toe nemen?
want dan komt de lucht via de deurkieren binnen van de hal en daar is het niet warm.


Het meest comfortabel is een afvoer maken door het dak. Geen herrie geen onderhoud. Tenzij je heel erg graag van de badkamer gebruikt maakt. Dan kan je mechanisch dat erg graag beheersen.
Ik heb een 3 standen dakventilator, maar deze gebruik ik eigenljik nooit, ik kwam erachter dat dit weinig invloed heeft op de luchtvochtigheid op zolder zelf.
Maar als ik daar de badkamer mee wil afzuigen moet ik al douchen met de deur open, dan komt alle vochtige lucht eerst langs de hal, de trap, dan de zolder in alvorens deze afgezogen wordt.
dat lijkt me niet ideaal.
 
Ik denk dat we even 1 stap terug moeten, hoe is de ventilatie nu geregeld? Heb je in elke kamer roosters boven de ramen? En naar welke ruimtes is de dakventilator aangesloten?
 
Op dit moment heb ik geen enkel rooster voor de ventilatie, niet bij de ramen en niet in de deur,
Het enige wat ik kan doen is de ramen open zetten of op kiepstand.

De dakventilator zit op zolder, en de zolder heeft een open verbinding naar de overloop en de hal beneden.
 
Een buis/kanaal over de zolder door het plafond van de badkamer.
Vochtige lucht via een buis afvoeren niet douchen met een deur op een kier tenzij je de lucht geforceerd door de badkamer laat trekken.
In deze tijd van het jaar dat raam hoogstens 1 kwartier open zetten.
Beter is in de badkamer een hygrometer ophangen en zodra de meter rond de 60% aangeeft het raam sluiten.
Badkamer op een graad of 17/18 graden houden geeft ook minder condens.
 
Ventileren via het raam in de badkamer is geen goed idee in dit jaargetijde. De lucht is te koud, kan weinig vocht afvoeren en de badkamer wordt kouder waardoor vocht overal op kan condenseren. De toevoer moet uit het huis komen waar de lucht voorverwarmd is.

Ik raad je aan dit probleem wat breder te trekken, roosters in leefruimtes zijn zeker gewenst voor een gezond leefklimaat. Koop eventueel een Co2 meter om inzicht te krijgen hoe vervuild de lucht is zonder ventilatie.

Google even op de term type c ventilatie, beter is type d maar zoals hierboven al duidelijk is geworden veel lastiger te implementeren.

Op dit moment zorgt overigens het raam openzetten hoogstwaarschijnlijk er voor dat al je badkamer vocht zo naar de zolder gezogen wordt. Niet wat je wil.
 
  • Like
Waarderingen: bkbartje
Het is inderdaad waar dat ik extra ventilatieroosters in mijn woning nodig heb, Dit is ook 1 van de stappen die ik nog moet realiseren.
de tip van de CO2 meter is heel waardevol, daar ga ik mee aan de slag.

Als ik even google op type C ventilatie, en er dan even een aantekening bij ga maken dat een centraal systeem niet aan de orde gaat komen omdat ik niet weg kom met de buizen.

Dan zou ik in princiepe in de badkamer alleen een afvoer(ventilator) naar butien moeten hebben, en dan de lucht vanuit het huis de badkamer in zuigen zodat daar ook een luchtstoom ontstaat.

Dat kan dan ook een stuk goedkoper dan de WTW units die ik hierboven genoemd heb.
 
Als je het principe van systeem C wilt toepassen zonder een centrale unit dan kan je inderdaad met een muurventilator werken. Afhankelijk van de grootte van uw woning zal je er wellicht wel minstens twee tot drie moeten voorzien. Bijvoorbeeld 1 in de badkamer, 1 in de keuken en 1 in de wc.
Kies dan wel muurventilatoren die voorzien zijn om constant te draaien met een minimaal verbruik en nauwelijks geluidshinder en niet de standaard badkamerventilatortjes.
 
  • Like
Waarderingen: bkbartje en Job_04
Hoi,
allemaal bedankt,
Ik weet wat ik moet doen,
Ik heb een ventilator bestald dit zeer weinig energy gebruikt, heel stil is, geschikt om 24/7 aan te staan
en automatisch harder gaat draaien wanneer de lucht vochtig is.
Deze inbouwens is stap 1,
daarna ga ik kijken of ik dakventilator(op zolder) gewook altijd op de laagste stand kan laten draaien want dit zit er toch al.
En daarna kijken of ik nog meer ventilatoren of ventilatieroosters nodig heb.
 
Ik zou toch echt doorpakken en wc en badkamer ook meteen doen als de ventilator bevalt, anders zuig je de stinkende lucht en de vochtige kooklucht nog steeds naar je zolder ;)

Maar ik kan me voorstellen dat je eerst even kijkt naar het effect op je badkamer.

Hou er wel nog even rekening mee dat beide units de lucht uit dezelfde roosters moeten halen, als de unit op zolder een veel groter debiet heeft kan dat dus ten koste gaan van de aanvoer naar de badkamer.

En tot slot, check ook meteen of je een kier van 1-2 cm onder alle deuren hebt zodat de lucht ook daadwerkelijk richting badkamer kan gaan.
 
top,
ja doorpakken is inderdaad ook het plan.
wat betreft kooklucht heb ik een afzuigkap die een redelijke tochtstroom veroorzaakt en zelf veroorzaakt dat de deur in de woonkamer moeilijker te sluiten is. Dus dat zit wel goed.
De wc is inderdaad het volgende plan, maar ik wil eerst weten of die ventilator bevalt. want als het dan toch net niet is kan ik naar een ander type gaan zoeken.

De unit op zolder kan ik schakelen op 4 standen, ik heb het gebruik gemeten per stand
# L1 = 32W
# L2 = 8W
# L3 = 19W
# L1 + L2 = 33W
# L1 + L3 = 42W
# L2 + L3 = 33W
# L1 + L2 + L3 = 42W
maar dat zegt niks over de afvoer m3/h

Dus ik moet even uitzoeken wat wanneer handig is.
Ik zou deze zelfs zo kunnen schakelen dat deze uitschakeld wanneer er te veel vocht in de badkamer is, maar dat moet ik utzoeken.

alle deuren hebben kieren van 0.5 tot 1cm als dat niet genoeg is ga ik dat ook aanpassen.

Maar ik begin met de badkamer, daar moet ook een nieuw plavond in(want de ventilatie was niet op orde)
 
  • Like
Waarderingen: Job_04
Ik zou het gewoon wat praktischer aanpakken, ventilator plaatsen in badkamer, na het douchen 20-30 min aanhouden, en een luchtvochtigheidsmetertje plaatsen, zakt de luchtvochtigheid na een half uur weer naar de waarde van voor het douchen dan zit je goed met de luchtaanvoer.

Succes!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via