Wasmachine na overstroming - wat moet ik doen?

Beste mensen,

op 1 augustus is mijn huis ondergelopen, zowat twintig centimeter water op de laagst gelegen vloerdelen.
Daarbij heeft de wasmachine dus ook in 't water gestaan. Het betreft een Miele Softtronic W3245.

Ik heb ze pas een dag of drie geleden uit haar hoekje kunnen halen en heb het deksel en het frontpaneel eraf gehaald. Bij het kantelen van de machine om ze op mijn duiveltje te zetten liep er nog wat water uit de machine (pluizenfilterhuis had ik reeds eerder leeg laten lopen). Het duiveltje diende om de machine naar buiten te rijden om ze in de blakende zon van de voorbije dagen te laten drogen.

Onder de trommel zit een doos met electrische aansluitingen (een aardingskabel, zeven paarse kabels en twee dunne zwarte van die vlotter-schakelaar op de bodem). Die doos heeft duidelijk in 't water gezeten, ik zag nog nattigheid aan de connector van de kabels. Ondertussen lijkt dit allemaal opgedroogd.

De vraag nu is de volgende: mag ik die machine, eens ze droog lijkt, gewoon in 't stopcontact steken en zien of de zekering het ok vindt? Of moet ik absoluut eerst andere maatregelen nemen? Is de constructie van die "doos" zodanig, dat er water in blijft zitten, bijvoorbeeld?
Zo ik de "simpele test" mag doen, kan dat vooraleer het frontpaneel terug te monteren? Er zit een schakelaar op de sluiting van het trommelvenster... kan ik die tijdelijk "bypassen" of in de juiste stand klemmen met één of ander voorwerp?

Alvast bedankt voor de hulp!
Vriendelijke groeten, Pascal
 
Ik zou het risico niet durven nemen. En al helemaal niet door te gaan sleutelen met een bypass. Waarom zou je dat überhaupt willen?

Al contact opgenomen met je (inboedel) verzekering?
 
Ik probeer mijn berichten niet té lang te maken, want dat schept alleen maar verwarring...

Eén: welk risico? Ik heb automatische zekeringen en een aardlekschakelaar...

Twee: als ik die test kan doen zonder 't front terug te monteren, dan kan ik checken of er niks gaat knetteren of roken... en hoef ik niet alles ineen en terug uiteen te schroeven. Die bypass is enkel voor de test. Daarna monteer ik het machien terug zoals het hoort. Ik ben motorfiets-mécanicien, geen technische debiel... De eerste test-was zou ik zelfs buiten op het terras doen, voor de veiligheid.

En die brave mensen van de verzekering gaan mijn kleren niet komen wassen... en ik heb geen tijd om naar de wasserette te lopen.
Mijn vorige overstroming heb ik de wasmachine terug aangesloten na een week of zo, en dat ging. Maar of daar ook zo'n controle-eenheid onder de trommel zat, betwijfel ik. Dat was een Novotronic W921.
 
En die brave mensen van de verzekering gaan mijn kleren niet komen wassen...

Maar keren wel geld uit voor een andere wasmachine.

Als alles 2 weken nat is geweest, dan is eea ook gaan corroderen. Verbindingen kunnen schijnbaar werken, maar de weerstand kan zo groot zijn dat er later alsnog oververhitting en/of brand ontstaat.
 
Als de boel gaat knetteren en roken is de wasmachine definitief afgeschreven. Je kunt dus meer schade aanrichten door de wasmachine zelf aan te zetten.

Nat geworden elektronica is niet altijd stuk. Voordat er weer spanning opgezet kan worden, moeten de printplaten en de componenten daarop wel goed droog en schoon zijn.

Dat moet je dus eerst controleren. Via google is wel een en ander te vinden over het schoonmaken en drogen van printplaten na waterschade.

Overigens moet je ook geluk hebben dat er geen spanning stond op de printplaten op het moment dat de waterschade ontstond. Anders kan dat ook schade hebben veroorzaakt.
 
"Als alles 2 weken nat is geweest, dan is eea ook gaan corroderen. Verbindingen kunnen schijnbaar werken, maar de weerstand kan zo groot zijn dat er later alsnog oververhitting en/of brand ontstaat. "

Dat is een argument waar ik oren voor heb ;-) Dank U!

"Overigens moet je ook geluk hebben dat er geen spanning stond op de printplaten op het moment dat de waterschade ontstond. Anders kan dat ook schade hebben veroorzaakt. "

Dank U eveneens ;-) De machine was niet aangesloten op dat moment, ze stak zelfs niet in 't stopcontact. Kan het zijn dat condensators of andere eventueel "geladen" componenten voor dat soort probleem zouden hebben gezorgd?

Anderzijds, mijn Mig/Mag laspost heeft vorige keer met drie printplaten in 't water gezeten, ze zien nog altijd bruin daarvan, en die doet het ondertussen al acht jaar even goed als toen ie nieuw was... Niks aan gekuist, gewoon opgedroogd en na een paar weken terug in gebruik genomen - met open kast om te kunnen kijken en luisteren ;-)
 
Als er toch nog restvocht in een machine zit en je zet er spanning op dan is het Russisch roulette.
Het gaat goed en het werkt of het knettert.
Als het knettert wordt er een koolstof spoor gevormd wat steeds erger wordt.
Helaas geleid koolstof erg goed en de kans dat de zaak escaleert is wel degelijk aanwezig.

De enige manier om apparatuur te redden is het onmiddellijk helemaal onder water te zetten. En niet ongecontroleerd laten drogen.
Alles demonteren, schoonmaken en met warme lucht te drogen.
Dan heb je een goede kans dat het lukt. Anders is het afgeschreven.
Heb daar jaren ervaring mee opgedaan, aan boord van varende zeeschepen, waar nog wel eens wat fout ging met wateroverlast.
 

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via