Project omschrijving van een vlonder die je qua hoogte kan bijstellen zodat bodemdaling gecompenseerd wordt.
Reeds lange tijd ergerde ik mij aan dat de vlonders rondom het huis verzakken door verzakkende bodem. Een bekend probleem voor degene die op veengrond woont. Ook het feit dat zelfs de hardhouten constructie na lange tijd wegrot en verzwakt is vervelend.
Ik heb nu rigoureus anders gedaan: een RVS stalen frame wat afsteunt deels aan de woning en onderhoud terras en anderzijds aan kunstof palen (rotten niet). Door de afsteuning aan huis en onderheid terras verzakt het daar nooit en sluit het altijd lekker strak aan bij de deur en het terras, nooit meer drempels. De palen verzakken op termijn wel maar omdat elke terras maar één balk nodig heeft kan ik die opkrikken tot de goede hoogte door een kunstof padje of stukje paal tussen te stoppen. Het erbij komen zal dan wel eens in de zoveel tijd wat effort vragen want ik zal dan de plank boven die balk/paal even moeten loshalen om de balk omhoog te krikken.
De vlonder zelf heb ik gemaakt van composiet. Dit rot ook niet. De combinatie van een RVS frame, kunstof palen, composiet vlonderplanken en RVS bouten en popnagels maakt dat het extra lang mee zal gaan en altijd strak blijft.
Onder de vlonders ligt niet alleen worteldoek maar daaronder ook 10-15cm schelpen. Hiermee blijft het extra droog (water loopt snel door schelpen heen) en kan onkruid slechter kiemen. Ik moest sowieso wat ophogen tien ik de oude vlonder verwijderde maar dat kan dan meteen met schelpen.
De vlonders liggen er nu enige weken en het voel uitermate stevig.
Paar tips:
- Let op dat je bij composiet planken om de maximaal 30 cm afsteunt met een dwarsligger. composiet is duidelijk slapper dan hout. Binnen die 30cm gaat dat prima. Maar dit maakt de investering in RVS duur want je hebt veel dwarsliggers nodig.
- meet vooraf alles nauwkeurig op en maak een tekening in een tekenprogramma zoals SketchUp waarin je de constructie en planken tekent. Daarmee kun je nauwkeurig de afmetingen van het staal bepalen en opgeven in je bestelling. De staalleverancier maakt het dan op maat, dat scheelt een hoop werk maar je tekening moet dan wel kloppen.
- steun af aan de wand met een L-strook die je met RVS bouten in de muur monteert waar je dan vervolgens de dwarsliggers op legt, dan liggen die mooi recht naast elkaar. De dwarsliggers op de balk kun je simpelweg met elkaar verlijmen want deze liggen gewoon op elkaar.
- boren in RVS is heel erg zwaar. Zorg voor een krachtige boor met laag toerental en gebruik kobalt boor. Voorkom hoge toeren want je boor is meteen bot. Voor grote gaten kun je het beste een getrapte boor gebruiken en dan eerst voorboren met een 4mm boor. Dit was het zwaarste werk en vergde veel geduld. Ik heb uiteindelijk alleen gaten geboord voor de constructie maar niet voor het monteren van de de clips tussen de planken, dan had ik paar honderd gaten in staal moeten boren en dat werd mij teveel. Om planken toch netjes en vast aan elkaar te krijgen heb ik toch een aantal composiet onderbalken gekocht die ik naast een aantal dwarsliggers plaatste waarop de planken met clips afgemonteerd zijn. Dus in feite liggen de planken daarmee “los maar aan elkaar” als vlak op de RVS constructie. Het los erop liggen kan als nadeel hebben dat het kleppert als je er overeen loopt, maar omdat die RVS echt 100% rechte balken hoor ik gelukkig geen geklepper.
Kijk maar wat je er aan hebt en succes ermee!

Reeds lange tijd ergerde ik mij aan dat de vlonders rondom het huis verzakken door verzakkende bodem. Een bekend probleem voor degene die op veengrond woont. Ook het feit dat zelfs de hardhouten constructie na lange tijd wegrot en verzwakt is vervelend.
Ik heb nu rigoureus anders gedaan: een RVS stalen frame wat afsteunt deels aan de woning en onderhoud terras en anderzijds aan kunstof palen (rotten niet). Door de afsteuning aan huis en onderheid terras verzakt het daar nooit en sluit het altijd lekker strak aan bij de deur en het terras, nooit meer drempels. De palen verzakken op termijn wel maar omdat elke terras maar één balk nodig heeft kan ik die opkrikken tot de goede hoogte door een kunstof padje of stukje paal tussen te stoppen. Het erbij komen zal dan wel eens in de zoveel tijd wat effort vragen want ik zal dan de plank boven die balk/paal even moeten loshalen om de balk omhoog te krikken.
De vlonder zelf heb ik gemaakt van composiet. Dit rot ook niet. De combinatie van een RVS frame, kunstof palen, composiet vlonderplanken en RVS bouten en popnagels maakt dat het extra lang mee zal gaan en altijd strak blijft.
Onder de vlonders ligt niet alleen worteldoek maar daaronder ook 10-15cm schelpen. Hiermee blijft het extra droog (water loopt snel door schelpen heen) en kan onkruid slechter kiemen. Ik moest sowieso wat ophogen tien ik de oude vlonder verwijderde maar dat kan dan meteen met schelpen.
De vlonders liggen er nu enige weken en het voel uitermate stevig.
Paar tips:
- Let op dat je bij composiet planken om de maximaal 30 cm afsteunt met een dwarsligger. composiet is duidelijk slapper dan hout. Binnen die 30cm gaat dat prima. Maar dit maakt de investering in RVS duur want je hebt veel dwarsliggers nodig.
- meet vooraf alles nauwkeurig op en maak een tekening in een tekenprogramma zoals SketchUp waarin je de constructie en planken tekent. Daarmee kun je nauwkeurig de afmetingen van het staal bepalen en opgeven in je bestelling. De staalleverancier maakt het dan op maat, dat scheelt een hoop werk maar je tekening moet dan wel kloppen.
- steun af aan de wand met een L-strook die je met RVS bouten in de muur monteert waar je dan vervolgens de dwarsliggers op legt, dan liggen die mooi recht naast elkaar. De dwarsliggers op de balk kun je simpelweg met elkaar verlijmen want deze liggen gewoon op elkaar.
- boren in RVS is heel erg zwaar. Zorg voor een krachtige boor met laag toerental en gebruik kobalt boor. Voorkom hoge toeren want je boor is meteen bot. Voor grote gaten kun je het beste een getrapte boor gebruiken en dan eerst voorboren met een 4mm boor. Dit was het zwaarste werk en vergde veel geduld. Ik heb uiteindelijk alleen gaten geboord voor de constructie maar niet voor het monteren van de de clips tussen de planken, dan had ik paar honderd gaten in staal moeten boren en dat werd mij teveel. Om planken toch netjes en vast aan elkaar te krijgen heb ik toch een aantal composiet onderbalken gekocht die ik naast een aantal dwarsliggers plaatste waarop de planken met clips afgemonteerd zijn. Dus in feite liggen de planken daarmee “los maar aan elkaar” als vlak op de RVS constructie. Het los erop liggen kan als nadeel hebben dat het kleppert als je er overeen loopt, maar omdat die RVS echt 100% rechte balken hoor ik gelukkig geen geklepper.
Kijk maar wat je er aan hebt en succes ermee!






