12 Volt x 4,3A = 51,6 Watt
Een 120 Watt zonnepanneel op een accu en dan terug naar de ventilator heeft een rendement van misschien 70%, puur door de laad en ontlaad karakteristiek van de accu. Dan houd je dus netto 84 Watt over die het zonnepaneel aan de ventilator kan leveren.
Die 84 Watt heb je in Zweden in de wintermaanden misschien 8 uur per etmaal beschikbaar, dat is 0,67 kWh energie per dag. Die ventilator verbruikt continu 51,6 Watt, dus die heeft 1,24 kWh per dag nodig.
Dus elke dag pomp je 0,67 kWh in je accus en gaat er 1,24 kWh weer uit. Dan heb je weinig voorstellingsvermogen nodig om te bedenken dat je accu's na maximaal 2 dagen helemaal leeg zijn, en na een maand door de continue diepontlading rijp voor de recycling.
Dat is de redenen dat ik in mijn eerdere bericht een overcapaciteit van een factor 5 tot 10 adviseerde voor het zonnepaneel vermogen t.o.v. het ventilatorvermogen. Alleen dan kun je er voor zorgen dat de gemiddelde laadstroom van de accu's groter is dan de gemiddelde ontlaadstroom zodat de accu's niet diepontladen worden. Want daar gaan ze heel snel van kapot.
Een zonnepaneel rechtstreeks op de ventilator is wat dat betreft veel beter. Er zijn dan geen accu's die kapot kunnen gaan. Het enige nadeel is dat de ventilator slechts overdag draait, maar met 395 kuub per uur kun je een aardige schuur van verse lucht voorzien. Ik vind dat bovendien een hoop kuubs. Omgerekend is dat 6,6 kuub per minuut. Dat is evenveel lucht als een 100 pk dieselmotor nodig heeft aan lucht voor zijn verbrandingsproces wanneer hij op vol vermogen draait. De ventilator die men u geadviseerd heeft is m.a.w. leuk voor een machinekamer van een middelgrote kruiser maar voor een leegstaande vakantiewoning die wat doorgelucht moet worden om vochtproblemen tegen te gaan is het m.i. wel wat veel.
Een andere antwoorder opperde om naar een campingzaak te gaan. Caravans kunnen ook last van vochtproblemen hebben maar zij staan op het droge net als uw vakantiehuisje. Mogelijk dat zij een wat lager ventileervermogen kunnen adviseren op basis van hun ervaring dan een scheepsbehodigdhedenwinkel waar men gewend is aan drijvende optrekjes in een natte omgeving met koude stalen buitenwanden en inherent veel condensvorming