Goedendag allen
Ruim 6 jaar geleden is er een HR ketel in mijn huurwoning geplaatst, een Vaillant HR Pro.
Bij de installatie ging het niet helemaal goed, de automatische ontluchting werkte niet (goed).
De monteurs die hem hadden geïnstalleerd kregen de ketel niet aan de gang.
Er kwam een 'deskundige' bij en die wenste mij veel succes met mijn 'maandagochtend exemplaar' en vertrok, de verwarming deed het (op dat moment).
Sindsdien zijn de problemen alleen maar toegenomen.
Ik vulde de ketel bij tot 1,3 en de druk liep op tot boven de 3.
In 1 geval tot 3,6 bar, ik wilde een foto maken alvorens de ketel uit te schakelen.
Dus inmiddels zijn er al zeker 4 expansievaten vervangen en ik heb hier 8 kapotte overdrukventielen bewaard.
Die andere hebben de monteurs meegenomen.
Ook de 'automatische ontluchter' is al 3 keer vervangen.
Liet ik er een monteur bij komen dan werd ik alleen maar afgepoeierd met "de ketelthermostaat staat te hoog", "u moet het systeem niet zover bijvullen" en wat er al niet werd bedacht.
Vorig jaar werd de temperatuursensor vervangen als mogelijke oorzaak.
Niets dan uiterst vriendelijke monteurs, daarover heb ik geen klachten gehad.
Binnen een uur na vertrek van de monteur had ik weer dezelfde storing "F 75" (o.a. "drukval").
Voor mijzelf had ik een techniek bedacht om de ketel aan de gang te krijgen, water aflaten en tijdens het opstarten een beetje water bijvullen om de ketel te laten opstarten.
De ideale manier om mijn conditie bij te houden, 10 keer per dag de trap op en af.
Daar bij kwamen nog de acrobatische handelingen die ik moest verrichten bij enkele radiatoren om ze te ontluchten.
Tegen elke monteur die langs kwam, vertelde ik dat er in het zomerseizoen geen enkel probleem is en dat de warmwaterfunctie probleemloos werkt en dat het uitsluitend gekoppeld is aan de verwarming.
Soms voelde ik me als een patiënt bij de dokter, die vaak weet wat goed voor mij is en niet luistert naar wat ik te melden heb.
Tot dit voorjaar er een geweldig kabaal uit de ketel kwam en ik de tegenwoordigheid van geest had om dat geluid op te nemen met mijn mobieltje, nadat ik de dekplaat had verwijderd.
Het klonk heel vreemd, een regelmatig gebonk en ik kon geen bewegende onderdelen ontdekken.
Ik neem contact op met het servicebedrijf en er komt een voor mij nieuwe monteur, hij was inmiddels zzp'er en had geen gebrek aan werk.
Hij hoort het door mij opgenomen geluid en zegt: "stoom!".
Hij schroeft het deksel van de ketel en steekt zijn hand in de warmtewisselaar en ziet na terugtrekken dat zijn vingers nat zijn.
Hij schroeft de warmtewisselaar er uit en samen bekijken we het ding.
Hij vertelt mij dat het zeer ongebruikelijk is dat er zo snel al een warmtewisselaar defect is.
Hij deelt mijn suggestie dat het wel eens een fabricagefout zou kunnen zijn.
Telefonisch bestelt hij een nieuwe warmtewisselaar en de volgende dag plaatst hij die.
Alle stukjes van 6 jaar ellende vielen op hun plek.
Het was duidelijk een fabricagefout.
De volgende dag installeert hij de nieuwe warmtewisselaar en meldt mij terloops dat de automatische ontluchting ook weer werkt.
We zijn nu enkele maanden verder en er is geen probleem meer geweest.
De druk blijft binnen normale grenzen, niet van 1,3 naar 3,6 bar, maar van 1,6 naar 1,8.
Dankzij een ervaren monteur, die wel luistert naar wat ik te melden heb.
Ik wilde het toch hier even melden als een tip.
Ruim 6 jaar geleden is er een HR ketel in mijn huurwoning geplaatst, een Vaillant HR Pro.
Bij de installatie ging het niet helemaal goed, de automatische ontluchting werkte niet (goed).
De monteurs die hem hadden geïnstalleerd kregen de ketel niet aan de gang.
Er kwam een 'deskundige' bij en die wenste mij veel succes met mijn 'maandagochtend exemplaar' en vertrok, de verwarming deed het (op dat moment).
Sindsdien zijn de problemen alleen maar toegenomen.
Ik vulde de ketel bij tot 1,3 en de druk liep op tot boven de 3.
In 1 geval tot 3,6 bar, ik wilde een foto maken alvorens de ketel uit te schakelen.
Dus inmiddels zijn er al zeker 4 expansievaten vervangen en ik heb hier 8 kapotte overdrukventielen bewaard.
Die andere hebben de monteurs meegenomen.
Ook de 'automatische ontluchter' is al 3 keer vervangen.
Liet ik er een monteur bij komen dan werd ik alleen maar afgepoeierd met "de ketelthermostaat staat te hoog", "u moet het systeem niet zover bijvullen" en wat er al niet werd bedacht.
Vorig jaar werd de temperatuursensor vervangen als mogelijke oorzaak.
Niets dan uiterst vriendelijke monteurs, daarover heb ik geen klachten gehad.
Binnen een uur na vertrek van de monteur had ik weer dezelfde storing "F 75" (o.a. "drukval").
Voor mijzelf had ik een techniek bedacht om de ketel aan de gang te krijgen, water aflaten en tijdens het opstarten een beetje water bijvullen om de ketel te laten opstarten.
De ideale manier om mijn conditie bij te houden, 10 keer per dag de trap op en af.
Daar bij kwamen nog de acrobatische handelingen die ik moest verrichten bij enkele radiatoren om ze te ontluchten.
Tegen elke monteur die langs kwam, vertelde ik dat er in het zomerseizoen geen enkel probleem is en dat de warmwaterfunctie probleemloos werkt en dat het uitsluitend gekoppeld is aan de verwarming.
Soms voelde ik me als een patiënt bij de dokter, die vaak weet wat goed voor mij is en niet luistert naar wat ik te melden heb.
Tot dit voorjaar er een geweldig kabaal uit de ketel kwam en ik de tegenwoordigheid van geest had om dat geluid op te nemen met mijn mobieltje, nadat ik de dekplaat had verwijderd.
Het klonk heel vreemd, een regelmatig gebonk en ik kon geen bewegende onderdelen ontdekken.
Ik neem contact op met het servicebedrijf en er komt een voor mij nieuwe monteur, hij was inmiddels zzp'er en had geen gebrek aan werk.
Hij hoort het door mij opgenomen geluid en zegt: "stoom!".
Hij schroeft het deksel van de ketel en steekt zijn hand in de warmtewisselaar en ziet na terugtrekken dat zijn vingers nat zijn.
Hij schroeft de warmtewisselaar er uit en samen bekijken we het ding.
Hij vertelt mij dat het zeer ongebruikelijk is dat er zo snel al een warmtewisselaar defect is.
Hij deelt mijn suggestie dat het wel eens een fabricagefout zou kunnen zijn.
Telefonisch bestelt hij een nieuwe warmtewisselaar en de volgende dag plaatst hij die.
Alle stukjes van 6 jaar ellende vielen op hun plek.
Het was duidelijk een fabricagefout.
De volgende dag installeert hij de nieuwe warmtewisselaar en meldt mij terloops dat de automatische ontluchting ook weer werkt.
We zijn nu enkele maanden verder en er is geen probleem meer geweest.
De druk blijft binnen normale grenzen, niet van 1,3 naar 3,6 bar, maar van 1,6 naar 1,8.
Dankzij een ervaren monteur, die wel luistert naar wat ik te melden heb.
Ik wilde het toch hier even melden als een tip.