Even over je schema:
Joepie de p schreef:
Ik begrijp Legionella risico. Maar je hoeft toch niet elke dag naar 65 graden toe?
Met je huidige ontwerp moet je ALTIJD na verwarmen. Een zonneboiler is, zeker in de winter, de perfecte broedplaats voor de Legionella. En zelfs met naverwarming door de CV-ketel is het maar de vraag of je alle Legionella bacteriën kan doden.
Ook heb je nu niet eens de mogelijkheid, om het gehele vat op temp. te brengen. Dat zal alleen maar in de zomer gebeuren als je solar je hele vat van onderaf verwarmt.
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °C ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °C Legionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °C langzame vermeerdering aangetoond
Joepie de p schreef:
Bedankt voor grafieken. Daar zit dus precies mijn punt. 57 graden is gehaald, maar niet hoger dan dat. De temperatuur in de heatpipes wordt gewoon niet hoog genoeg voor verdere opwarming. Dat systeem stopt dus met werken terwijl en nog volop zonnenergie op de heatpipes neerdaalt.
Die 57°C is dus begin Maart. Dat is dus nog winter, in het voor en naseizoen zal je nog veel hogere temp. halen.
Zeker met 50 heatpipes op 400 liter!
Het mooie van dit ontwerp is wel, dat je de ketelpomp gebruikt om warmte uit het vat te halen.
Hoe minder appendages er in zitten, hoe minder er kapot kan gaan.
Nu heb je 2 mengenkleppen tussen de cv ketel en de buffer zitten voor warmwater.
Beter, denk ik. 1 stuks na de ketel. Dan kan je ook je wasmachine vullen met door gas verwarmd water. ( als de zon ff niet schijn) Dat is altijd nog 65% goedkoper dan je WM het elektrisch laten verwarmen.
I.p.v. de radiator buiten als noodkoeling, kan dat wel wat beter tegenwoordig.
Er zijn heatpipes te krijgen met een bi-metaal in de kop, dat zorgt er voor, dat er bij 90°C, geen warmtetransport meer plaats vind naar het Glycol.
Dat schilt je dan een radiator. (En je hoeft buiten geen vensterbank te maken om hem onder te kunnen hangen

) Een driewegklep met bijbehorende regeling, en aansluit materiaal.
Tis maar een idee, maar ff helemaal anders.
Eerste naar een regeling/schema kijken en dan waar nodig de installatie daarop aanpassen.
De KMS D+ (schema’s 104 bijvoorbeeld) kan eigenlijk al bijna alles wat je wilt:
-Solarregeling
-Mengcircuit (PID-regeling)
-ketel aansturen
- en 4 of 6 vrij programeerbare functies (geloof ik)
- mogelijkheid om de regelaar aan je PC te hangen, om eindeloos te kunnen finetunen..
Boiler:
Een hygiëneboiler van 400 liter.
Een hygiëneboiler is gevuld met CV water, daar doorheen loopt een RVS spiraal van onder naar boven, waar het tapwater in verwarmt wordt. Geen risco`s meer het legionella !!!
Water hoeft niet te worden naverwarmt als je de bovenkant van het vat met de CV ketel op de gewenste temp. brengt. Dus veel meer water uit de kraan, CW6 tapcomfort.
Meestal is 45/50°C al genoeg om te kunnen douchen.
CV mengcircuit:
Er zijn voorgemonteerde mengcircuit bestaande uit pomp en driewegklep met servomotor. Dan kan je het water uit het buffer rechtstreeks de installatie in pompen (nadeel is de extra pomp.)
Ik zal vast nog wel wat over het hoofd zien, maar denk dat je met zoiets als basis stukken beter uit bent.