Tips gezocht voor schilderwerk buiten

Beste mensen,

Wij wonen sinds juni vorig jaar in een "nieuw" huis uit 2002. Binnen is het volledig klaar nu, en nu is het tijd voor de buitenboel.
Het schilderwerk is erg slecht en hard toe aan een schilderbeurt.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit aan kan pakken. Uitbesteden kan natuurlijk altijd, maar door ZEER slechte ervaringen wil ik het eigenlijk zelf proberen.
Het schilderwerk is op veel plekken enorm ruw, vaal en er zitten ook wat barsten op bepaalde plekken. We willen het vieze roze/grijs iets donkerder grijs maken, en het bruin is helemaal lastig. Dat is volgens mij nu geolied.

Is dit nu een kwestie van volledig kaal halen, de slechte stukken repareren, gronden en dan lakken? En bijvoorbeeld de neuslatten..... Is het makkelijker om die te vervangen, of is schuren en schilderen een optie?

Hartelijk dank voor jullie hulp alvast!


IMG_0351.jpg
IMG_0352.jpg
IMG_0353.jpg
IMG_0354.jpg
IMG_0367.jpg
IMG_0368.jpg
IMG_0369.jpg
 
Ik ken je geschiedenis niet, maar als je een professionele schilder laat komen kan het resultaat toch niet tegenvallen?

Als je er eentje zoekt via sites als “werkspot” dan weet je vooraf al dat het allemaal beunhazen zijn, anders heb je zo’n site niet nodig om aan werk te komen want dat is er genoeg.

Hoe ervaren ben je met klussen? Schuren kunnen we allemaal, maar kitten, schilderen, neuslatten monteren, enz.. vraagt wel wat ervaring.
 
  • Like
Waarderingen: Robbie's
Robbie, bedankt voor je reactie. We hebben het huis toen laten doen door het "Vakschilderscollectief". Geloof me..... dit had niks met schilderen te maken, wat een prutsers.

Ik heb redelijk wat geschilderd, maar wel binnen. Ik weet dat buitenschilderwerk wel lastiger is.
Kitten nog niet gedaan, en neuslatten.... moeten die altijd vervangen worden?
 
neuslatten.... moeten die altijd vervangen worden?
Als ze niet verrot zijn niet. Maar je hebt ze ook nog niet. Je hebt ventilatielatten.

Een negatieve kijk op schilders op basis van 1 slechte ervaring zegt natuurlijk niks.

Zoek gewoon een lokale schilder uit die met z’n achternaam op de bus rondrijdt. Niet verschuilen achter “collectieven”, want dan weet je nooit wie er komt schilderen.

Kijk eens op het YouTube kanaal van schildersbedrijf Edens. Hij heeft heel veel goede instructievideo’s gemaakt. Heel leerzaam.

Sowieso moet je een professionele kwaliteit verf kopen. Die hebben ze niet bij de bouwmarkt. Professionele verf heeft een lange onderhoudsvrije interval.
 
  • Like
Waarderingen: Pieter1976 en Robbie's
OK..... goed om te weten, ik dacht dat dit neuslatten waren. Echt rot zijn ze nog niet. Ze zijn erg vies, maar vervangen is nu nog niet nodig volgens mij.

Goede verf kopen ga ik inderdaad zeker doen. En ik ga naar de instructievideo's kijken. Dank!
 
Ik zou je ventilatielatten op de onderdorpels juist wel vervangen door neuslatten. Die hebben een “neus” die over de onderdorpel valt en zo de altijd kwetsbare onderdorpel beschermd.

Neuslatten plaats je altijd op blokjes, zodat de hele neuslat vrij komt van de onderdopel en het daaronder goed kan ventileren.

Grond en lak de onderdorpel eerst voordat je de neuslat monteert. Dan is het optimaal beschermd. En natuurlijk de neuslat ook vooraf rondom gronden en aan de onderkant lakken. Daar kom je maar 1 x bij.

Dan heb je ook nog 4 mm glasband nodig, hybride beglazingskit (die is overschilderbaar), neuslatblokjes, 2K vuller.

Het weer is toch nog niet geschikt voor buitenschilderwerk. Je hebt de tijd nog om video’s te bekijken en om alles in huis te halen ;-).
 
Je moet in ieder geval flink aan de bak.
Begin met grondig reinigen met warm water een een allesreiniger.
De stukken mer scheuren en blazen moeten waarschijnlijk helemaal kaal.

bezuinig niet op je verf neem een A-merk ook voor je grondverf
grondverf kan je ook op kleur laten mengen.

Ventilatie latten zoals er nu op zitten zijn ook prima.
 
Sowieso moet je een professionele kwaliteit verf kopen. Die hebben ze niet bij de bouwmarkt.
Dat is niet waar! Ook bij de bouwmarkten verkopen ze de professionele verf van merken zoals S***a en S*****s.
Zoek maar eens met de naam van een bouwmarkt en dan de naam van een professioneel verfmerk + het woord 'verf'.

Of je bij een bouwmarkt een professioneel advies krijgt is een tweede (en sterk afhankelijk van het personeel van de betreffende bouwmarkt), maar dat is wat anders dan de verf al of niet kunnen leveren.
 
En dan kun je weer jaren voorruit :-)

Dat ze bij de bouwmarkt bijv Si..ns verkopen klopt maar ik vraag mij zeer af of dat dezelfde kwaliteit is als wanneer ik Si..ns XD koop bij de professionele vakhandel. Dat denk ik niet. Sik..ns Exterieur koop ik toch liever niet maar meningen zullen verschillen.
Screenshot_20250308_205041_Gallery.jpg
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
@Kees

Dat is de bouwmarktlijn van de merken die jij noemt. 1 Soort en dat is het.

Op de website van de fabrikant staan hele (veel) andere soorten verf met ook hele andere etiketten er op en die moet je hebben. De wikkels om de verfblikken in de bouwmarkt staan niet eens op hun website vermeld.
 
  • Like
Waarderingen: Robbie's
Dat is de bouwmarktlijn van de merken die jij noemt. 1 Soort en dat is het.
Zou kunnen. Ik weet wel, dat de bouwmarkt dicht bij mij alle verf van beide profi merken levert, bijv. ook de versie 'S2U allure'. Maar dat is een apart bedrijf, niet van de bekende ketens. En daar koop ik meestal.

Ik stel voor dat we weer on-topic gaan (was mijn eigen schuld, dat ben ik me bewust)..
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
Neuslatten zijn veel kwetsbaarder voor mechanische beschadigingen.
het enigste wat die lat hoeft te doen is de ruit op zijn plek houden.
en zorgen voor een zwakke ventilatie in de sponning
 
Controleer ook of die rabbatdelen ventilerend zijn aangebracht. Dus aan de onderzijde naar de bovenzijde moet het zo gemaakt zijn dat het kan ventileren.
Is dit nu een kwestie van volledig kaal halen, de slechte stukken repareren, gronden en dan lakken? En bijvoorbeeld de neuslatten..... Is het makkelijker om die te vervangen, of is schuren en schilderen een optie?
Dit type verf is meer dampopen dan de kwaliteit lakken die hier de voorkeur krijgen. Het ventileren aan de achterzijde zal van invloed zijn.
 
Neuslatten zijn veel kwetsbaarder voor mechanische beschadigingen.
het enigste wat die lat hoeft te doen is de ruit op zijn plek houden.
en zorgen voor een zwakke ventilatie in de sponning
Met ramen zemen beschadigen ze niet en als ze echt kapot zijn vervang ik liever een neuslat dan een verrotte onderdorpel. Deze beschermen ze namelijk veel beter, doordat de onderdorpel helemaal afgedekt wordt.

Ventilatielatten voldoen, maar de kleine openingetjes in de lat worden al snel gevonden door spinnen en insecten. Er komen poppen in en de gaatjes zitten dicht en ventileren niet meer.
 
  • Like
Waarderingen: Robbie's

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via