Veel bedrijven maken het moeilijk om contact te maken en een probleem voor te leggen, behalve als je iets wilt kopen/afnemen, zo ook energieleveranciers. Maar uiteindelijk lukte het om weer een mens aan de telefoon te krijgen, en na een paar doorverwijzingen had ik het juiste nummer. En waarachtig na het inspreken van "problemen met de omvormer" kreeg ik in één keer een kundige mevrouw aan de telefoon. Dit moest me even van het hart.
Zij was bovendien van de juiste afdeling, die de contacten met de oude klanten van zon-iq, de leverancer van mijn panelen, onderhoudt. (Eneco heeft meer dan 1 leverancier overgenomen, met blijkbaar hun eigen afdelingen en databestand). Ze had mijn gegevens paraat, en vertelde dat de garantie (van 10 jaar op de omvormers) nog van toepassing is.
Na het inzien van de uitgebreide handleidingen gaf ze aan dat het instellen van de landencode om daarmee van 248 naar 253V te gaan, inderdaad niet via het display van de omvormer kan. Als oplossing werd een reset aangegeven (maar zonder garantie op de werking). Dus de stroom in de meterkast, de verbindingen tussen meterkast en omvormer, en omvormer en panelen uitgeschakeld, en na 3 minuten in omgekeerde volgorde weer ingeschakeld. Ze gaf aan dat als de problemen zich voor blijven doen een monteur langs kan komen, of zelfs de omvormers vervangen kunnen worden (garantie!).
Een paar uur later kwam een door mij ingeschakelde installateur langs, die zag dat de panelen op de fase met de hoogste spanning zijn aangesloten. Hij heeft dat omgezet naar die met de laagste spanning. Wederom geen 100% garantie dat het werkt. Maar juist die dag (gisteren) heeft de zon niet fel geschenen. Wel zag ik dat de spanning van een van de omvormers korte tijd 48,1V aangaf, zonder af te slaan. Het is wachten op felle zonneschijn om te zien of de maatregelen resultaat hebben.
Bedankt voor jullie meedenken en informatie.
Het is nu bewolkt, maar ik zal nog een berichtje posten over het eindresultaat,
Zij was bovendien van de juiste afdeling, die de contacten met de oude klanten van zon-iq, de leverancer van mijn panelen, onderhoudt. (Eneco heeft meer dan 1 leverancier overgenomen, met blijkbaar hun eigen afdelingen en databestand). Ze had mijn gegevens paraat, en vertelde dat de garantie (van 10 jaar op de omvormers) nog van toepassing is.
Na het inzien van de uitgebreide handleidingen gaf ze aan dat het instellen van de landencode om daarmee van 248 naar 253V te gaan, inderdaad niet via het display van de omvormer kan. Als oplossing werd een reset aangegeven (maar zonder garantie op de werking). Dus de stroom in de meterkast, de verbindingen tussen meterkast en omvormer, en omvormer en panelen uitgeschakeld, en na 3 minuten in omgekeerde volgorde weer ingeschakeld. Ze gaf aan dat als de problemen zich voor blijven doen een monteur langs kan komen, of zelfs de omvormers vervangen kunnen worden (garantie!).
Een paar uur later kwam een door mij ingeschakelde installateur langs, die zag dat de panelen op de fase met de hoogste spanning zijn aangesloten. Hij heeft dat omgezet naar die met de laagste spanning. Wederom geen 100% garantie dat het werkt. Maar juist die dag (gisteren) heeft de zon niet fel geschenen. Wel zag ik dat de spanning van een van de omvormers korte tijd 48,1V aangaf, zonder af te slaan. Het is wachten op felle zonneschijn om te zien of de maatregelen resultaat hebben.
Bedankt voor jullie meedenken en informatie.
Het is nu bewolkt, maar ik zal nog een berichtje posten over het eindresultaat,