Ster driehoek schakeling

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn compressor heeft een ster driehoek schakeling.
Momenteel slaat er een zekering door bij het overgaan van ster naar driehoek.
De Relais zijn van Siemens.
Mijn vermoeden is dat er een probleem is met de tijdschakelaar[K4], die na ca. 6 seconden het sterrelais[K2] moet laten afvallen en na ca 50 msec. de driehoek relais[K2 moet aantrekken.
[documentatie van K Moeller noemen deze relais resp. K1[tijd]
Q13 ster en Q 15 driehoek.]

Omdat je in 50 msec erg weinig kan meten mijn vraag: hoe vindt ik dat uit?
Als het ene contact [telang] blijft hangen, dan kunnen beide hoofdrelais gelijktijdig bekrachtigd zijn, en is er dus een volle sluiting.
Alleen slechts 1 zekering gaat door, en steeds dezelfde.

Wat is de meest voorkomende storing in een dergeljke schakeling?
Als ik dat weet, dan controleer ik dat eerst, alvorens alle relais uit elkaar te halen.
Ook denk ik eraan, om het tijdrelais er tijdelijk uit te halen en de omschakeling handmatig met een microswitch de doen, om een fout in het tijdrelais te identifieren.
Het is niet een probleem met de ontlastklep, de tank is leeg!
Alle advies/ervaringen welkom!
Dank
Cor
 
Als de ster/driehoek schakeling goed is opgezet dan zijn het ster en driehoek relais electrisch ten opzichte van elkaar vergrendeld.
Dwz de stuurstroom van het driehoekrelais loopt over een verbreekcontact van het ster relais, en omgekeerd.
Het driehoek relais kan nu nooit opkomen voordat het sterrelais is afgevallen.
Je kan controleren of te aanlooptijd in ster lang genoeg is (ongeveer 6sec zou goed moeten zijn)
Zit er geen draaiing in de bedrading? Zodat de motor in driehoek plotseling de andere kant op gaat lopen.
Blijft het ster relais niet hangen?
Kan de pomp zijn lucht wel kwijt, in driehoek sluit namelijk ook de ontlastklep.
Om je motor te sparen is het wel belangrijk dat er een thermische beveiliging in het circuit is opgenomen, welke goed is ingesteld.
De thermische beveiliging moet achter het hoofdrelais zitten en op de volgende waarde ingesteld worden 0.58xIn

Wat voor vermogen heeft de compressor en waar is hij mee afgezekerd?



Je zou de motor elektrisch los kunnen koppelen om te kijken of de schakeling wel goed werkt.

suc6 @rie
 
Meet ook de spoelen van de motor eens door met een multimeter.
Op alle 3 de spoelen moet je dezelfde ohmse waarde meten.
 
@rie schreef:
Als de ster/driehoek schakeling goed is opgezet dan zijn het ster en driehoek relais electrisch ten opzichte van elkaar vergrendeld.
Dwz de stuurstroom van het driehoekrelais loopt over een verbreekcontact van het ster relais, en omgekeerd.
Het driehoek relais kan nu nooit opkomen voordat het sterrelais is afgevallen.
Je kan controlleren of te aanlooptijd in ster lang genoeg is (ongeveer 6sec zou goed moeten zijn)
ja, staat op 6 sec.
@rie schreef:
Zit er geen draaing in de bedrading? Zodat de motor in driehoek plotseling de andere kant op gaat lopen.
Nee, uitgesloten, de fout is er ''vanzelf'' in gekomen, dus zonder dat er aan de bedrading is gewerkt
@rie schreef:
Blijft het ster relais niet hangen?
mogelijk, maar dat is moeilijk te zien, ik denk dat er misschien zelfs 1 contactbrug zou kunnen blijven hangen
@rie schreef:
Kan de pomp zijn lucht wel kwijt, in driehoek sluit namelijk ook de ontlastklep.
Niet van toepassing, de tank is leeg zoals ik al zei.
@rie schreef:
Om je motor te sparen is het wel belangrijk dat er een thermische beveiliging in het circuit is opgenomen, welke goed is ingesteld.
De thermische beveiliging moet achter het hoofdrelais zitten en op de volgende waarde ingesteld worden 0.58xIn
bedankt, maar op dit moment is dat niet aan de orde; overigens, die thermische beveiliging zit er wel op, maar weet zo even niet wat de instelling is
@rie schreef:
Wat voor vermogen heeft de compressor en waar is hij mee afgezekerd?
4 kW, afgezekerd met 3x 16A
@rie schreef:
hier kan je een schema vinden
Dat is precies, het schema waarnaar ik refereerde, met de benamingen van de relais, Q ipv K!!
@rie schreef:
Je zou de motor electrisch los kunnen koppelen om te kijken of de schakeling wel goed werkt.
Ja inderdaad, dat was ik al van plan, maar voordat ik aan de bedrading ga werken, dacht ik om eens te horen, wat het meest waarschijnlijke defect in zo'n schakeling zou kunnen zijn; ervaring is een prima leermeester, en die heb ik op dit gebied dus niet. Ik verwacht eigenlijk, dat, als ik de motor loskoppel, de fout blijft bestaan; de motor is al doorgemeten, en de 3 wikkelingen verieeren niet meer dan 0,1 Ohm, en hebben geen onderlinge sluiting tussen de wikkelingen en/of massa.
Dus denk ik aan een sluiting / blijven hangen van een contactbrug in een relais. Dat de relais onderling vergrendeld zijn tegen ongewild opkomen is duidelijk, maar als een contact blijft hangen, dan voorkomt die vergrendeling dat dus niet.
@rie schreef:
Bedankt voor het meedenken, en als er nog aanvullingen zijn, dan heel graag!
Cor
 
Waar ik nu ineens ook nog aan denk is de mogelijkheid dat de spoel van het driehoekrelais stuk is (sluiting maakt)

De stuurspanning wordt van een van de drie fasen afgetapt en op het moment dat de motor in driehoek schakeld springt de zekering.
Als het driehoek relais stuk is dan zou de hele sturing weg moeten vallen.
 
Daar ga ik zeker naar kijken; het brengt ook een nieuw probleem[?] : op het schema waarnaar ik refereerde gaan de spoelen naar N, dus werken op 230V, maar er zit geen N in de kabel, het is een 4 aderige kabel, alleen 3xF + aarde.
Het was me al wel opgevallen, dat er op de spoel van de ontlastklep stond 380V, maar niet gekeken naar de relais spoelen;
in elk geval is Uw tip van toepassing, 1 zekering moet toch de eerste zijn die eruit piept.
Wordt vervolgd!
Cor
 
Er zijn ook ster/driehoek automaten met 380/400v stuurspanning

Het schema is het zelfde alleen zit de sturing dan tussen twee fasen
 
Kijk ook nog even naar de ontlastklep, komt hier spanning op in driehoek of juist in ster.
Met name de stekkertjes die hier op zitten geven nog wel eens problemen.
 
Nou, na een middagje trouble shooting ben ik er uit; zal zo kort mogelijk aangeven wat gedaan:
Eerst een paar zekering automaten in de toevoerleiding gebouwd, kostte me al te veel schroefpatronen :cry:
Bij overschakelen naar driehoek, sprong ofwel een automaat onmiddellijk uit, of na een paar seconden; dan maakte de motor een knersend, gillend gierend geluid; niet prettig.
Nogmaals spoelweerstanden gemeten, en isolatie weerstanden; deze > 20 Meg. onderling en naar massa. Spoelweerstanden binnen 0,1 Ohm onderling verschil.
Motor bedrading afgekoppeld; stuurcircuit werkt feilloos, en geen sluitingen, relais' spreken alle goed aan en vallen goed af.
motor weer aangesloten en riem eraf: motor loopt goed aan en neemt ook goed over, en blijft mooi lopen in driehoek.
Nu kon ik de spanningen meten en vond over wikkeling U 398 Volt, over V 400 Volt en over W 365 Volt!
Spanning op de ingaande leiding was binnen 2 Volt gelijk.
Geen enkel verlies te meten over de relais contacten
Spanning op hoofdrelais 1,3,5, was 398-400V
en op 1,3,5, van driehoekrelais366,385,400
Toen spanning gemeten tussen de draadbruggen van hoofd relais en driehoekrelais, en tussen de contacten 3 een spanningsverschil van 35 V gevonden!

Blijkt dat een draadbrug tussen hoofd en driehoek relais uit een relaiscontact is geschoten, maar niet te zien dus!
Goed aangesloten en alles draait weer naar behoren. :lol:

Mijn lesje geleerd: een motor loopt kennelijk prima op 2 fasen, in onbelaste toestand, als hij eerst in ster op snelheid is gebracht.
Maakt ook geen moeilijke geluiden of zo.
En die gemeten spanning van 365 Volt? Kennelijk de tegen EMK, of dynamo werking.

Arie nogmaals bedankt voor het mee denken.
Het was zo simpel, maar eigenlijk niet te meten, als de motor niet had gedraaid op 2 fasen; daarna was het eigenlijk een eitje.........
Cor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan