Solderen waterleiding onder vloer: dicht is dicht?

Ivm vervangen van een riolering onder mijn vloer moest ik de bestaande waterleiding tijdelijk doorhalen. Na plaatsen van de rioleringspijp heb ik de leiding weer hersteld (zie foto). het is een beetje rommelig wat betreft soldeer, maar de leiding is al 3maanden dicht.

De leiding betreft een een ca 10 meter lange leiding die in het zand onder de terrazzo vloer ligt tussen keuken en hoofdkraan bij de voordeur.

Ik heb de vloer weer dichtgemaakt met een betonnen vloer/zandcementvloer waarover ik weer ga tegelen. voordat ik de zandcement/tegels ga leggen vraag ik me toch af of ik er gerust op mag zijn dat deze herstelde leiding geen lekkage gaat vertonen in de toekomst, ofwel wat vinden de experts van deze oplossing?

hoor graag jullie advies!



foto1.jpg

foto2.jpg

foto3.jpg
 
Ten gevolge van het automatisch terugschalen van foto's op dit forum is het niet te zien of de soldeerverbindingen correct zijn gedaan.

Ik heb een poging gedaan om de foto's te vergroten en de details van de verbindingen beter weer te geven.
Tevens heb ik bij elke soldering een letter gezet.

foto1.jpg


foto3.jpg


En dan nu mijn indruk:

De verbinding D ziet er als enige redelijk gelukt uit.
Verbindingen G en I zijn duidelijk heel slecht.

En van alle andere verbindingen is eigenlijk vanaf deze foto's niet veel te zeggen.Verkeerde hoek of gewoon niet zichtbaar hoe de soldering er uit ziet. Niet best, is mijn indruk.

Het lijkt erop dat de buizen van te voren niet goed genoeg schoongemaakt zijn en geprobeerd dat te compenseren door extra vloeimiddel toe te voegen.

Solderingen horen na het werk te glanzen en het soldeer hoort egaal in de naad verpreid te zijn.
Een afhangende druppel aan de onderkant is niet erg, die ontstaat als er even iets te veel soldeer is toegevoegd.

Het moderne solderen met loodvrij soldeermiddel is wel lastiger dan voorheen en vergt extra oefening!

Zelf zou ik bij deze afbeeldingen geen goed gevoel hebben gehad en het geheel niet dichtgegooid hebben.
 
dankjewel Kees voor je analyse en advies. dat moet dus opnieuw.
heb je wellicht nog een tip hoe ik de verbinding tussen de twee in lijn liggende orginele leidingen kan overbruggen of is de wijze waarop de 'brug' is gemaakt correct?
 
dat moet dus opnieuw.
heb je wellicht nog een tip hoe ik de verbinding tussen de twee in lijn liggende orginele leidingen kan overbruggen of is de wijze waarop de 'brug' is gemaakt correct?
Ik wens je een prettige wedstrijd.

Want hoe denk je deze brug nog los te kunnen solderen?
Door deze brug kun je de leiding niet meer aftappen en krijg je de koppelingen niet meer los gesoldeerd.
Haal de hele bende er uit en vervang het door Tyleen, dat is ook een stuk vorstbestendiger als koper.
Een koppeling in beton storten is trouwens ook vragen om moeilijkheden, zeker als je zelf al twijfelt over jouw soldeer technische kwaliteiten.
Dus wijzig ook de afvoer dusdanig, dat deze 2 elkaar niet in de weg zitten, want water heeft de nare eigenschap dat het niet tegen de bult op wil stromen.
 
Ik zou die 'brug' helemaal niet met behulp van allemaal knietjes hebben gemaakt, maar dat gedeelte in in zijn geheel uit één stuk buis hebben gebogen. Hoef je maar twee soldeerkoppelingen te gebruiken.

Edit: En zoals @Lampje45 intussen schreef: vervangen door kunststof waterleiding zou zeker een alternatief zijn. Maar dan liefst wel over de gehele lengte van de buis, voorzover bereikbaar.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Dat kan ook die oplossing maar je kunt niet bij mensen in portemonnee kijken en het moet ook maar lukken zo onder het beton.
 
Er is van alles te bedenken hoor wat mogelijk is.
Als water leiding bedrijf een nieuwe leiding legt graven ze een klein gaatje zetten kraan dicht zagen leiding door en andere kan ook en dan trekken ze oude koper buis met de tyleen buis door de grond en koppel weerzijden weer aan ene kant op meter ander kant in de grond.
 
Maar dan wel een tyleen leiding geschikt voor tapwater en Kiwa keur, dus met die blauwe strepen.
Persoonlijk zou ik ook een leiding maken/buigen uit één stuk en dat er tussen solderen met twee
soldeer sokken.
Maar aan de andere kant, als het al een hele tijd niet lekt dan is dat meestal wel een goed teken.
Vanaf foto is het lastig te beoordelen en wat teveel aan tin is niet mooi maar dat geeft niet aan dat
het slecht is. (en ook niet of het goed is trouwens)
 
heb je wellicht nog een tip hoe ik de verbinding tussen de twee in lijn liggende orginele leidingen kan overbruggen of is de wijze waarop de 'brug' is gemaakt correct?
Nee, -sorry!- het is totaal verkeerd gedaan. Je had jezelf verschrikkelijk veel moeite kunnen besparen door een buigtang te kopen. Dan had je een mooie /\ bocht in je buis gemaakt, had je veel betere doorstroming, en had je slechts 4 soldeerkoppelingen (2 sokken) gehad ipv nu TIEN!!

Nog makkelijker was het geweest om een stuk meerlaagsbuis te nemen en daar een perstang voor te huren.

Dit zou ik opnieuw doen. Of anders minimaal beginnen met detailfotos waarop de soldeerverbindingen bijna beeldvullend te zien zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via