zou graag hulp willen , de energie leverancier budget energie meet een hoog verbruik dat abnormaal is, liander zegt dat de meter goed is en heeft het uitgelezen, toch klopt hier iets echt niet.
Dit bericht is bedoeld voor mensen met een ongewoon hoog gasverbruik en twijfelen aan de juiste werking van de slimme-gasmeter.
Waarschijnlijk heb je al:
- de gasleiding laten controleren op dichtheid
- de gastoestellen op de juiste werking laten controleren
- gecontroleerd of de juiste meterstanden wel gebruikt zijn. (dus geen schattingen)
Eerst even wat korte uitleg:
Ik ben gastechnisch installateur voornamelijk werkzaam in het verzorgingsgebied van Stedin, en ben een paar keer een "op hol geslagen" gasmeter tegengekomen.
Allemaal van het merk Landis + Gyr.
Deze meters kunnen een gasverbruik registreren terwijl er geen gasverbruik is.
Het betreft dit soort ultrasone gasmeters:
(Ik ben nog geen balgengasmeter met dit probleem tegen gekomen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de lijst afgekeurde gasmeters staan nog geen meters van Landis + Gyr, dus deze type meters zijn nog in gebruik.
Als er een letter achter de meterstand staat, bestaat de kans dat uw gasmeter onterecht verbruik registreert.
In dit geval staat er een "b" achter de meterstand.
Afbeelding
Hier kan je wat handleidingen vinden van de slimme meters:
De meeste energieleveransiers/netwerkbedrijven maken geen melding van deze foutmelding in de handleidingen van de slimme-gasmeters.
En in de handleldingen waar er wel melding van wordt gemaakt staat:
Afbeelding
Dit wordt automatisch op afstand gemeld aan uw netbeheerder.
Misschien dat het wel bij de netbeheerder gemeld wordt, maar hier wordt helaas dus niets mee gedaan door de netbeheerder.
Het oplichten van de controle indicator duidt niet op <knip> onjuiste registratie van het verbruik.
Dit klopt dus niet, er kan wel degelijk een foute registratie zijn.
Zo kun je controleren of de meter echt stil staat als er geen gebruik is.
1. Zet de hoofdgaskraan dicht
2. meterstand/tijd/datum noteren
3. wachten ( Het liefst een hele nacht, maar soms zie je de meterstand al snel veranderen.)
4. meterstand/tijd/datum noteren
5. gaskraan open
6. toestellen weer in bedrijf nemen.
7. meterstanden vergelijken
Als bij beide meterstanden hetzelfde zijn, moet je de oorzaak van het hoge verbruik ergens anders zoeken.
Als er nou verbruik geregistreerd is, wat dan?
Laat in ieder geval NOOIT de meter weghalen, als je geen schriftelijk overeenkomst hebt, hoe het te veel in rekening gebrachte gasverbruik verrekend gaat worden. Als de gasmeter weg is, is je bewijs weg, en heb je geen poot meer om op te staan.
Deze netwerkbeheerders hanteren allemaal dezelfde Algemene Voorwaarden
Cogas Infra en Beheer B.V. (http://www.cogas.nl);
Delta Netwerkbedrijf B.V. (http://www.deltanetwerkbedrijf.nl)
Endinet B.V. (http://www.endinet.nl);
Enexis B.V. (http://www.enexis.nl);
Liander N.V. (http://www.liander.nl);
N.V. RENDO (http://www.rendo.nl);
Stedin Netbeheer B.V. (http://www.stedin.net);
Westland Infra Netbeheer B.V. (http://www.westlandinfra.nl).
Artikel 13 Onderzoek van de meetinrichting en/of meetgegevens
13.1 Bij twijfel over de juistheid van de meetinrichting kunnen zowel de contractant, de leverancier als de netbeheerder
verlangen dat de meetinrichting wordt onderzocht door een voor alle partijen aanvaardbare deskundige. Desgevraagd
stelt de netbeheerder de contractant op de hoogte van de onderzoeksmogelijkheden en de kosten van het
onderzoek.
13.2 De kosten van het onderzoek en de vervanging van de meetinrichting zijn voor rekening van degene op wiens verzoek
het onderzoek wordt verricht. Indien volgens het onderzoek de meetinrichting niet voldoet aan de in of krachtens
de wet gestelde eisen, daaronder begrepen de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden, én dit is niet aan de
contractant toe te rekenen, komen deze kosten ten laste van de netbeheerder.
13.3 Indien uit hoofde van dit artikel een onderzoek van de meetinrichting door de contractant of de netbeheerder wordt
verlangd, is de netbeheerder gerechtigd de leverancier onverwijld over dit onderzoek en de resultaten hiervan te informeren.
Deel 2
Mijn ervaring is dat, zodra deze foute meting bekend is bij de netwerkbeheerder (het melden moet je bij je energieleverancier doen), deze de meter zo snel mogelijk wil vervangen. (binnen no time staat er een monteur op de stoep, met een nieuwe meter onder zijn arm)
Dus ik zeg het nog een keer:
Stuur hem weg !! Laat NOOIT de meter weghalen, als je geen schriftelijk overeenkomst hebt, hoe het te veel in rekening gebrachte gasverbruik verrekend gaat worden. Als de gasmeter weg is, is je bewijs weg, en heb je geen poot meer om op te staan !!!!
Gasmeter laten ijken?
Is eigenlijk overbodig als je kan aantonen dat de meter doorloopt als de gaskraan dicht staat. (Maak er een filmpje van)
En is naar mijn idee alleen een goede keuze als dit aan huis gebeurd, maar is tevens de duurste optie.
Ik zou de meter nooit laten ijken door de netbeheerder zelf. (mompelt iets over belangenverstrengeling) Een mogelijkheid die onder andere Liander aanbied. Zie hier bijvoorbeeld: Hoe de slager zijn eigen vlees keurt.
Beter i.p.v. de meter te laten ijken door de netbeheerder, is misschien hier melding van doen bij Agentschap Telecom. De kans is alleen groot dat deze de netbeheerder vervolgens inschakelt om de zaak te onderzoeken. (Lees de meter om te ruilen) Maar dat schilt je i.i.g. de kosten van het ijken. :wink:
Hopelijk heeft iemand hier in de toekomst nog wat aan, want ik weet ondertussen hoe diep mensen hierdoor in de ellende kunnen komen. Zeker als de energieleverancier gemachtigd is, de verrekening automatisch van hun rekening af te schrijven.
Deze post zal nog ge-edit/aangevuld gaan worden.