Retour of 2e circuit? word niet warm....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi allemaal,

Net aangemeld en meteen een aantal vragen.

even in het kort,we zijn net verhuisd naar een andere woning waar vloerverwarming in zit.

de cv installatie is pas vervangen door een ATAG A244ec.

op de boven verdieping hebben we radiatoren.
opde beneden verdieping hebben we in de uit bouw een enkelplaats radiator onder het grootste raam.

in hal hebben we nog een radator en meer dus niet.

verder heeft de uitbouw openslaande deuren en is het bouwjaar van het huis 1995.

Ik heb eerlijk gezegd weinig tot geen kennis of ervaring met vloerverwarming vandaar een hoop vragen....

ik heb een aantal foto's gemaakt om e.e.a. duidelijk te maken:




hoe moet ik het nou zien op foto 2.
je ziet 1 groene en 1 witte slang is dat nou een cct met een aanvoer en een retour?

of is dat 1 cct en vormt de andere groene met witte slang het 2e cct?

wat mij opvalt is dat het achterste koppel (wite /groene slang tegen de muur) warm word en het andere koppel helemaal niet.

het duurt heel erg lang voordat de temperatuur met 1 graad stijgt (meer dan 2 uur) ondanks dat ik de nacht temp.met maar 1 graad verlaag.

ik heb geprobeerd om alleen op de vloerverwarming te draaien maar ik denk dat dit systeem meer als bij verwarming is bedoelt.

nu draai ik de radiator voor de helft open.

iemand nog een idee warom het zo lang duurt en waardoor de voorste 2 groene en witte slang niet warm worden en wat nu 1 cct is?

bvd voor deze newbee! :oops:
 
Ben er uit....werkt niet met firefox :roll:

met internerd explorer gaat het wel :x .....

foto 01

72026_GroteFotoEM4ZNLUJ_1.jpg



foto 02

72026_GroteFotoFV6I8EEW_1.jpg


foto 03

72026_GroteFotoIJ8EJ8TQ_1.jpg
 
De groene slangen zijn van de vloerverwarming, de witte met de ballofixen zijn waarschijnlijk van je radiator.
als dat zo is zal de vloer niet snel warm worden omdat alle warmte door de radiator gestuurd word, daar hier de kleinste weerstand bevind.

De pomp welke gemonteerd is is zo te zien niet de orginele pomp, normaal gesproken zit er op de pomp van de vloerverwarming een pomp met 3 standen gemonteerd.

de pomp is gelijk aangesloten op de wcd, de regeling welke de pomp aan en uit moet sturen zit niet verbonden met de pomp (het rode kastje) en doet derhalve dus ook niets voor zover ik het uit uw fotos kan halen.
62132_72026_GroteFotoIJ8EJ8TQ_1_1.jpg


maak eens een foto van het gehele elektra gedeelte en plaats deze eens.
 
Ten eerste, Pas op met het zomaar draaien aan kranen van de vloerverwarming. Jij hebt namelijk een vloerverwarmings verdeler die niet hydraulisch passief is. Dit wil zeggen dat deze tegen de cv pomp in pomp. Stel dus dat jij je pomp van de cv op stand 3 hebt, en de vloerverwarming op 1, dan wil dit wel werken. Andersom lukt niet, de ketel krijgt dan geen water de vloerverwarming in.

2. de extra groep op de verdeler kan ook een extra groep vloerverwarming zijn. Bijvoorbeeld bij een uitbouw of toilet of hal, welke er later bij gekomen is.
 
Wat staat er op die pomp beschreven? (up- hupeldepup)
Hoe groot is de vloer die verwarmd wordt? Met 1 groep kun je niet een gehele vloer verwarmen.

Radiatoren horen niet thuis op een vloerverdeler. Ik vraag me ook af of ze daar op zitten.

Beide slangen aan de voorkant blijven dus koud? Dat duid er op dat er onvoldoende stroming is op de verdeler.

Hoe warm wordt de aanvoer, af te lezen op de meter en waar staat de knop dan op ingesteld

De twee stalen leidingen boven de verdeler zijn beiden wel warm als de ketel enige tijd aan staat?
 
Ingmar89 schreef:
Ten eerste, Pas op met het zomaar draaien aan kranen van de vloerverwarming. Jij hebt namelijk een vloerverwarmings verdeler die niet hydraulisch passief is. Dit wil zeggen dat deze tegen de cv pomp in pomp. Stel dus dat jij je pomp van de cv op stand 3 hebt, en de vloerverwarming op 1, dan wil dit wel werken. Andersom lukt niet, de ketel krijgt dan geen water de vloerverwarming in.

2. de extra groep op de verdeler kan ook een extra groep vloerverwarming zijn. Bijvoorbeeld bij een uitbouw of toilet of hal, welke er later bij gekomen is.

Ze staan wel in serie die pompen, echter als het voetventiel te ver open staat kan het zijn dat je een valse circulatie krijgt. De verdeler pomp zoveel water in de retour dat deze via de eerst beste radiator daarvoor cv water via de retour naar de aanvoer pompt. En zo komt je cv systeem niet op temperatuur.
Een actieve verdeler hoort ook een keerklep te hebben als de atag ketel een combiketel is.
 
Okee,een hoop wat ik nog duidelijk kan maken dus.

Ik zal vanavond even een duidelijke foto van het geheel gaan maken.

voor de eerste beeldvorming.

op de cv aanvoer die van boven komt zit een T stuk waarvan 1 kant naar de vloer unit gaat en de andere kan naar de aanvoer voor de radiatoren

ditzelfde geld voor de retour.

de aanvoer van de cv word bloed heet en de retour een stukje minder.

de verdeler word ook goed warm.

alleen het achterste paar word dus warm en het voosrte paar blijft koud.

het rode kastje (regulator) werkt wel degenlijk,alsik de temperatuur lager zit als de thermostaat knop dan slaat de pomp uit.

o ja het systeem is 5 jaar oud.
 
Nog wat uitgevonden:

ik heb de stekker van de pomp eruit getrokken,de thermostaat op 24c gezet en 1 verwarming in de uit bouw opengedraaid.

wat blijkt?

nu worden de voorste 2 (verst van de muu af)groene en witte slang warm....en blijft het achterste paar koud.

zodra ik de stekker van de pomp erin doe word dit omgedraaid.

er lijkt dus een soort van wisselaar in te zitten die 1 cct aanstuur met of de pomp van de cv of van de vloer unit.....?
 
nu worden de voorste 2 (verst van de muu af)groene en witte slang warm....en blijft het achterste paar koud.

zodra ik de stekker van de pomp erin doe word dit omgedraaid.

Dit is heel normaal voor dit soort verdelers.
 
Kun je iets meer uitleg geven over wat voor soort systeem ik nu heb en hoe deze nu werkt?

ik probeer meer over de techniek te weten te komen zodat ik deze ook optimaal kan gebruiken....

Hoe kan ik dit systeem nu het beste gebruiken,met de radiatoren volledig open of half,of is het beter een thermostaat kraan te monteren?

net als bij vloerverwarming die gebruikt word als hoofdverwarming op een constante temperatuur met graad nachtverlaging?

ik heb een modulerende thermostaat,is dit ook de beste optie?
 
Dat kan, zoals ingmar ook al aangaf heb je een hydraulisch actieve verdeler. Verder is dit een 1 groeps verdeler waar iemand er een 2 de groep heeft bij gezet.
Dit kan problemen geven maar dat hoeft niet persé.
Op mijn eerdere vragen heb ik nog geen enkel antwoord gekregen om een mogelijke oorzaak aan te geven. Veel verder kan ik je in dit geval niet helpen.
 
Wat staat er op die pomp beschreven? (up- hupeldepup)
type 25-50-180

Hoe groot is de vloer die verwarmd wordt? Met 1 groep kun je niet een gehele vloer verwarmen.

+/- 60m2




Hoe warm wordt de aanvoer, af te lezen op de meter en waar staat de knop dan op ingesteld

knop staat op 37

aanvoer afgelezen op de temp.meter is 33c graden
cv aanvoer temp.is 70c


De twee stalen leidingen boven de verdeler zijn beiden wel warm als de ketel enige tijd aan staat?
ja zowel aanvoer als retour
 
60m2 is te veel voor 2 groepen per groep is 80 meter slang gebruikelijk.
Bij een legafstand van 15 cm zit je al gauw op 240 meter.
Wat de legafstand van de vloerverwarming 10 cm is kun je hem beschouwen als hoofdverwarming.

37 graden is veelal aan de lage kant, je kunt proberen of het verhogen verbetering brengt. Zet hem eens op 50 graden. De retourtemperatuur naar de ketel wordt dan ook wat warmer. Met een aanvoer van 70 graden is de retourtemperatuur gelijk aan wat je op de meter ziet.
De aanvoertemperatuur voor de vloerverdeler moet gelijk zijn aan je keteltemperatuur. Is deze wat lager is de kans groot dat je voetventiel te ver open staat. Je krijgt dan een "valse stroming zoals ik al eerder aangaf en je verliest dan ook nog wat pompvermogen die bedoeld is voor de vloerverdeler.

Dat rode kastje waar je aan heb zitten draaien is de maximaalbeveiliging. Die moet op ongeveer 55 a 60 graden staan. Deze beveiligd je vloer tegen te heet water wat je vloer in kan stromen bij een calamiteit.

Het voetventiel kun je met meestal een inbus 4 verstellen of dichtdraaien.
Als je hem controleert tel dan de slagen tot hij dicht zit. Veelal is 1,5 tot 2 slagen voldoende. Moet je hem 4 of meer slagen dichtdraaien klopt dat in 99% van de gevallen niet. Staat deze minder slagen open stel je het voetventiel weer in op hoe hij stond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan