Beste forum leden,
ik heb een vraag over de slechte werking van mijn nieuwe vloerverwarming. Eerst maar even de uitgebreide beschrijving van de installatie en mijn ervaringen tot nu toe.
Opstelling sinds mid 2021
1. nieuw aangelegde vloer met vloerverwarming met 16mm buizen alleen bg in gang en woonkamer. Oppervlak 56 m2 verdeeld over 6 groepen en in totaal 600 meter buis gelegd. Per groep circa 100m slang gebruikt in slakkenhuis motief. Gelegd HOH 10cm om als hoofdverwarming te dienen.
2. in woonkamer 3 bestaande Jaga LTV Tempo convector radiatoren aanwezig, die ik voorheen in gebruik had met cv ketel, op aanvoer temperatuur van 60 graden. Die hielden de woonkamer warm genoeg. Bij een lagere aanvoertemp was het voorheen niet echt aangenaam te krijgen in woonkamer.
3. VTE slim verdeler met 6 groepen geinstalleerd onder trap in de gang met Grundfoss Alpha 2 pomp (zie foto). Apart getrokken hoofdleiding van 20mm flexbuis loopt direct van CV ketel in bijkeuken naar ophangpunt verdeler (circa 8 meter afstand). Alleen het laatste verbinding stukje is met 16 mm pijp gedaan (zie foto).
4. verder in huis overal plaatradiatoren (keuken, bijkeuken badkamer, 1e verdiep, en zolder) met een stalen hoofdleiding 22mm buis ook direct vanaf de cv ketel. 4 Radiatoren (in keuken, bijkeuken,badkamer en werkkamer) staan altijd open maar in de andere ruimtes worden de radiatoren niet gebruikt. De Jaga radiatoren in de wkr zijn deel van de 22 mm buizen installatie.
5. CV ketel is een Nefit Ecomline excellent HRC30/CW5 uit 2005 met Moduline 300 thermostaat (geen buiten temp aansturing).
Mijn doel
Naast het beoogde extra comfort van een vloerverwarming wilde ik (gezien de leeftijd van de ketel) vanuit verduurzaming/besparing deze winter testen hoever ik kom met LTV verwarming voor de woonkamer. Idee is te testen of ik in de toekomst over kan stappen naar een warmtepomp (zonder hybride oplossing) en het (dure!) gas kan afkoppelen. De andere verwarmde ruimtes zijn voor mijn verhaal niet van belang want daar kan ik andere oplossingen installeren. Ik weet nu dus niet of ik het zou redden met alleen warmtepomp, en of ik van het gas af zou kunnen.
Probleemstelling
Ik kan de vloerverwarming niet goed renderend krijgen. Sinds begin van het stookseizoen lukt het me niet de vloer overal warm genoeg te krijgen en van het beloofde comfort van een vloerverwarming te genieten. Ik moet bij ketelaanvoer 50C steeds de Jaga radiatoren erbij open houden om op 20-21 Celsius ruimtetemp te te komen in de woonkamer.
– In oktober heb ik mijn ketel bewust op aanvoer 50 graden gezet en de potmeter op het minimum 1 gezet. De ketel werkt goed, zachtjes, efficienter, en levert de gevraagde aanvoertemp.
– Bij aanvang in Oktober met de thermostaat van de verdeler (hoog) open op 50C was de aanvoerbalk in de verdeler niet boven 30C te krijgen (retour 20C). (De oude plaatradiatoren worden wel 50C aanvoer)
– Omdat in de handleiding van de slim verdeler staat dat er bij LTV wellicht een DVR ventiel geplaatst moet worden om meer warm water uit de hoofdaanvoer te trekken, heb ik die gekocht en geplaatst. Ingesteld op 0.5 bar levert dit inderdaad verbetering op in de aanvoer temp van de verdeler, en komt er ook 50C in de aanvoerbalk als ik de verdeler thermostaat op 50C heb staan. Retour water stijgt van 20C naar 25C.
– aanvoer temp in de verdeler terugzetten naar 40-45 levert dezelfde retour van 25C op.
– nadat ik een tijdlang de Jaga convectoren open heb gehouden, en gespeeld heb met verschillende keteltemperaturen en vvw thermostaat temperaturen tussen 35-50 blijft het zo dat de retour altijd tussen 20-28 schommelt en de vloer niet in alle hoeken “warm” wordt. Wel direct bij de verdeler maar op 3-4 meter voel je geen warmte meer.
– Omdat ik niet tevreden ben en alleen met vvw zou willen verwarmen ben ik vorige week bij buitentemperaturen van 0-5 graden weer begonnen de radiatoren in de woonkamer af te zetten.Maar de vvw komt vanaf nachtverlaging 18.5 niet verder als 19-19.5 Celsius met hele lange aanwarmtijden. Met geen mogelijkheid komt de ruimtetemp op 20 graden en 1 graad opwarmen duurt zowat de hele dag. De ketel op een hogere aanvoer temp zetten (55 of 60C) helpt niets met alleen de vvw actief.
– Ook de nachtverlaging (18.5) weghalen en de temp de hele dag stabiel op 20C zetten levert geen resultaat behalve hogere stookkosten in de nacht.
-Ik zie wel ( over de hele periode vanaf oktober) dat de ketel met intervallen stopt met branden terwijl doeltemp nog niet gehaald is (ketelmelding 0Y of 0A vanwege hoge watertemp retour).Volgens mij heeft dat met het probleem van de lange opwarmtijden te maken, want wat ik gelezen heb is dat een modulerende HR ketel zachtjes maar ook vrij continue hoort te branden. Dat de ketel stopt lijkt me dus niet te helpen.
– 2 dagen geleden heb ik de default pompstand van de verdeler eens gewijzigd van aanbevolen default CP1 naar continu toerental stand 3. Dit omdat mijn gedachte is dat er meer debiet /flow moet komen om de hele vloer warm te krijgen. Naast ongewenst geruis bij de pomp levert dit wel een verbetering op. Bij een aanvoer van ketel van 50C en ook thermostaat 50C in de verdeler bij pompstand CP1 was de aanvoer in de verdelerbalk 50C maar werd vloer niet warm genoeg. Bij pompstand 3 en nog steeds 50C hoofdaanvoer -50C verdelerthermostaat, zakt de temp van het water in de aanvoerbalk van 50C naar 40C, maar de vloer wordt nu over het hele oppervlakte in de hoeken warmer. Als ik de pompstand veranderd naar continu toerental stand 2 zie ik bij hoofdaanvoer ketel 50C- verdelerthermostaat 50C de aanvoerbalk wel weer van 40C naar 45 stijgen, maar dat begrijp ik vanwege de verlaagde toeren.
Met deze laatste ervaring kom ik zelf aan het eind van mijn verhaal tot de conclusie dat ik simpelweg niet genoeg flow in de vvw buizen krijg om de hele vloer op te warmen. Enige oorzaak die ik kan bedenken is dat de aanvoer en retour van de hoofdleiding van de verdeler foutief is aangelegd door een stukje buis van 16 mm te gebruiken als koppelstuk (zie foto) waardoor de hoofdflow naar de verdeler al afgeknepen is en ik nooit genoeg flow in de vloerbuizen kan krijgen. Dat zijn immers 6 groepen van ieder ook 16 mm buis. De 20mm toevoerbuis heeft zo volgens mij geen zin tenzij dat 20mm wordt doorgetrokken tot op de aansluiting van de verdeler.
Ook lees ik in de handleiding van de verdeler het voorschrift om bij meer dan 3 groepen zelfs 22-25 mm buis als hoofdleiding te gebruiken. Dat voorschrift is nu dus niet gevolgd volgens mij.
Ik hoor graag of ik het goed zie, en dat ik nu het 16mm tussenstuk moet vervangen door 20mm, of dat er nog een andere oorzaak kan zijn die ik nog moet onderzoeken. Anders ga ik de 16mm toevoer naar 20mm brengen.

ik heb een vraag over de slechte werking van mijn nieuwe vloerverwarming. Eerst maar even de uitgebreide beschrijving van de installatie en mijn ervaringen tot nu toe.
Opstelling sinds mid 2021
1. nieuw aangelegde vloer met vloerverwarming met 16mm buizen alleen bg in gang en woonkamer. Oppervlak 56 m2 verdeeld over 6 groepen en in totaal 600 meter buis gelegd. Per groep circa 100m slang gebruikt in slakkenhuis motief. Gelegd HOH 10cm om als hoofdverwarming te dienen.
2. in woonkamer 3 bestaande Jaga LTV Tempo convector radiatoren aanwezig, die ik voorheen in gebruik had met cv ketel, op aanvoer temperatuur van 60 graden. Die hielden de woonkamer warm genoeg. Bij een lagere aanvoertemp was het voorheen niet echt aangenaam te krijgen in woonkamer.
3. VTE slim verdeler met 6 groepen geinstalleerd onder trap in de gang met Grundfoss Alpha 2 pomp (zie foto). Apart getrokken hoofdleiding van 20mm flexbuis loopt direct van CV ketel in bijkeuken naar ophangpunt verdeler (circa 8 meter afstand). Alleen het laatste verbinding stukje is met 16 mm pijp gedaan (zie foto).
4. verder in huis overal plaatradiatoren (keuken, bijkeuken badkamer, 1e verdiep, en zolder) met een stalen hoofdleiding 22mm buis ook direct vanaf de cv ketel. 4 Radiatoren (in keuken, bijkeuken,badkamer en werkkamer) staan altijd open maar in de andere ruimtes worden de radiatoren niet gebruikt. De Jaga radiatoren in de wkr zijn deel van de 22 mm buizen installatie.
5. CV ketel is een Nefit Ecomline excellent HRC30/CW5 uit 2005 met Moduline 300 thermostaat (geen buiten temp aansturing).
Mijn doel
Naast het beoogde extra comfort van een vloerverwarming wilde ik (gezien de leeftijd van de ketel) vanuit verduurzaming/besparing deze winter testen hoever ik kom met LTV verwarming voor de woonkamer. Idee is te testen of ik in de toekomst over kan stappen naar een warmtepomp (zonder hybride oplossing) en het (dure!) gas kan afkoppelen. De andere verwarmde ruimtes zijn voor mijn verhaal niet van belang want daar kan ik andere oplossingen installeren. Ik weet nu dus niet of ik het zou redden met alleen warmtepomp, en of ik van het gas af zou kunnen.
Probleemstelling
Ik kan de vloerverwarming niet goed renderend krijgen. Sinds begin van het stookseizoen lukt het me niet de vloer overal warm genoeg te krijgen en van het beloofde comfort van een vloerverwarming te genieten. Ik moet bij ketelaanvoer 50C steeds de Jaga radiatoren erbij open houden om op 20-21 Celsius ruimtetemp te te komen in de woonkamer.
– In oktober heb ik mijn ketel bewust op aanvoer 50 graden gezet en de potmeter op het minimum 1 gezet. De ketel werkt goed, zachtjes, efficienter, en levert de gevraagde aanvoertemp.
– Bij aanvang in Oktober met de thermostaat van de verdeler (hoog) open op 50C was de aanvoerbalk in de verdeler niet boven 30C te krijgen (retour 20C). (De oude plaatradiatoren worden wel 50C aanvoer)
– Omdat in de handleiding van de slim verdeler staat dat er bij LTV wellicht een DVR ventiel geplaatst moet worden om meer warm water uit de hoofdaanvoer te trekken, heb ik die gekocht en geplaatst. Ingesteld op 0.5 bar levert dit inderdaad verbetering op in de aanvoer temp van de verdeler, en komt er ook 50C in de aanvoerbalk als ik de verdeler thermostaat op 50C heb staan. Retour water stijgt van 20C naar 25C.
– aanvoer temp in de verdeler terugzetten naar 40-45 levert dezelfde retour van 25C op.
– nadat ik een tijdlang de Jaga convectoren open heb gehouden, en gespeeld heb met verschillende keteltemperaturen en vvw thermostaat temperaturen tussen 35-50 blijft het zo dat de retour altijd tussen 20-28 schommelt en de vloer niet in alle hoeken “warm” wordt. Wel direct bij de verdeler maar op 3-4 meter voel je geen warmte meer.
– Omdat ik niet tevreden ben en alleen met vvw zou willen verwarmen ben ik vorige week bij buitentemperaturen van 0-5 graden weer begonnen de radiatoren in de woonkamer af te zetten.Maar de vvw komt vanaf nachtverlaging 18.5 niet verder als 19-19.5 Celsius met hele lange aanwarmtijden. Met geen mogelijkheid komt de ruimtetemp op 20 graden en 1 graad opwarmen duurt zowat de hele dag. De ketel op een hogere aanvoer temp zetten (55 of 60C) helpt niets met alleen de vvw actief.
– Ook de nachtverlaging (18.5) weghalen en de temp de hele dag stabiel op 20C zetten levert geen resultaat behalve hogere stookkosten in de nacht.
-Ik zie wel ( over de hele periode vanaf oktober) dat de ketel met intervallen stopt met branden terwijl doeltemp nog niet gehaald is (ketelmelding 0Y of 0A vanwege hoge watertemp retour).Volgens mij heeft dat met het probleem van de lange opwarmtijden te maken, want wat ik gelezen heb is dat een modulerende HR ketel zachtjes maar ook vrij continue hoort te branden. Dat de ketel stopt lijkt me dus niet te helpen.
– 2 dagen geleden heb ik de default pompstand van de verdeler eens gewijzigd van aanbevolen default CP1 naar continu toerental stand 3. Dit omdat mijn gedachte is dat er meer debiet /flow moet komen om de hele vloer warm te krijgen. Naast ongewenst geruis bij de pomp levert dit wel een verbetering op. Bij een aanvoer van ketel van 50C en ook thermostaat 50C in de verdeler bij pompstand CP1 was de aanvoer in de verdelerbalk 50C maar werd vloer niet warm genoeg. Bij pompstand 3 en nog steeds 50C hoofdaanvoer -50C verdelerthermostaat, zakt de temp van het water in de aanvoerbalk van 50C naar 40C, maar de vloer wordt nu over het hele oppervlakte in de hoeken warmer. Als ik de pompstand veranderd naar continu toerental stand 2 zie ik bij hoofdaanvoer ketel 50C- verdelerthermostaat 50C de aanvoerbalk wel weer van 40C naar 45 stijgen, maar dat begrijp ik vanwege de verlaagde toeren.
Met deze laatste ervaring kom ik zelf aan het eind van mijn verhaal tot de conclusie dat ik simpelweg niet genoeg flow in de vvw buizen krijg om de hele vloer op te warmen. Enige oorzaak die ik kan bedenken is dat de aanvoer en retour van de hoofdleiding van de verdeler foutief is aangelegd door een stukje buis van 16 mm te gebruiken als koppelstuk (zie foto) waardoor de hoofdflow naar de verdeler al afgeknepen is en ik nooit genoeg flow in de vloerbuizen kan krijgen. Dat zijn immers 6 groepen van ieder ook 16 mm buis. De 20mm toevoerbuis heeft zo volgens mij geen zin tenzij dat 20mm wordt doorgetrokken tot op de aansluiting van de verdeler.
Ook lees ik in de handleiding van de verdeler het voorschrift om bij meer dan 3 groepen zelfs 22-25 mm buis als hoofdleiding te gebruiken. Dat voorschrift is nu dus niet gevolgd volgens mij.
Ik hoor graag of ik het goed zie, en dat ik nu het 16mm tussenstuk moet vervangen door 20mm, of dat er nog een andere oorzaak kan zijn die ik nog moet onderzoeken. Anders ga ik de 16mm toevoer naar 20mm brengen.

