(Polyster)Plamuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is er eigenlijk op tegen om polyester plamuur te gebruiken op hout ipv lak plamuur, het wordt me nooit aangeraden...

Voor echte reparaties gebruikt ik de bekende hout(rot) vuller, maar die is wat grof voor binnen. Voor het bijwerken van wat minder egale plekjes op gegrond hout, gebruik ik meestal (professionele) lakplamuur van het zelfde merk. Maar die laatste krimpt nogal en is niet bepaald sterk. De schilder die vroeger mijn huis deed, gebruikte volgens mij toch een soort polysester plamuur. Hij had toen een dubbel loops spuit (voetpomp) en dat was een mooie smeurige plamuur, die oersterk was. Niet strakke kozijnen zette hij mooi strak en jaren later bijna nog geen barstje te zien.

Kan je de bekende poleysterplamuren ook niet gewoon gebruiken voor kleinere repraties (vooral binnen) zoals hout delen die op elkaar aansluiten, deuken in hoeken van deur kozijnen etc...
 
Lakplamuur staat in gen enkele verhouding tot polyesterplamuur. Met de eerste kunt u geen reparaties uitvoeren. Lakplamuur dient om na het voorlakken de laatste oneffenheden te egaliseren.

Lakplamuur gebruiken we tegenwoordig nog zeer SPAARZAAM binnen, en indien toch buiten bijna schraperig over het oppervlak aan brengen. Zeker de goedkopere soorten die teveel (krijt) vulstoffen bevatten die slechts poederen, barsten indien te dik aangebracht en onthechten.


Polyesterplamuur is in 1e instantie bedoelt om carrosseriereparties ( metaal ) uit te voeren. Men gebruikt het ook voor houtreparaties. Binnen is dat geen bezwaar, behalve dan de stank, kleverig gereedschap en schuurstof waar uw ademhalingswegen niet blij mee zijn. Daarvoor kunt u een kapje gebruiken.

Polyester buiten op hout sluit vochttransport op de reparatieplek uit. Dat vocht, wat normaliter van binnen naar buiten moet kunnen in uw KOZIJNEN hoopt zich dus op achter de reparatie. Zo lijkt het jaren goed te gaan totdat u plotseling een compleet brok polyester uit uw kozijn ziet komen. Het kan echter een hele tijd goedgaan, zeker wanneer de reparatie niet al te massief is, maw: u vult, daar waar er ruimte is de reparatie zoveel mogelijk op met hardhout en werkt af met polyester.

Vandaar dat de schilder tegenwoordig dus houtreparatiemassa op basis van acrylaat-urethan gebruikt om KOZIJN reparaties uit te voeren.

Dit gebruiken we ook voor de overige houtreparaties aan trappen, deuren, posten, plinten enz. Het droogt snel, is uitstekend schuurbaar, kleeft niet, stink stukken minder, is tegenwoordig 2-K uit 1 koker, dus geen geklieder met aparte tubetjes verharder en is overschilderbaar met zowel watergedragen als alkydververven.
 
......ik wil het dus echt gebruiken voor kleine reparaties binnen om beschadigingen in het hout strak te zetten, zodat het mooi af te lakken is. Het merk wat je in iedere bouwmarkt vind, heeft het niet.

Op de site van het prof.merk van de r*bb*l en *n*l, verven staan een aantal 2 component urethaan-acrylaat plamuren, in maarliefst 6 smaken, maar een 1 kokervariant heb ik nog niet kunnen bespeuren.
 
Waarschijnlijk moet men eerst de oude voorraad slijten, maar ze zijn gewoon verkrijgbaar. Wel bij de echte vakhandel dus.

Voor binnen bij kleine reparaties zijn deze 2-k producten ook uitstekend toepasbaar, je kunt er zelfs mee plamuren. Hou dan wel rekening met een langere doorhardingstijd, en plamuur er geen hele vlakken mee.

Normaliter ( 20oC ) kun je na een half uur gaan schuren en afwerken.
 
Gebruik je dan de snelle "Fast"versie, die is er kennelijk ook in tubes.

Hele vlakken plamuren is dat tegenswoordig uit de tijd? De vakschilder (die ook echt vakman was) die bij mij het laatst de woning heeft gedaan, had er een gewoonte van om hele kozijnen te voorzien van een dun laagje plamuur, om ze zo strak te krijgen al ware het een kunststof kozijn. Of heeft dit alles te maken met het niet meer kunnen ademen van het hout, net zoals het vaak niet aanbevolen wordt om de binnen en buiten kant van een kozijn met hoogglans af te lakken.
 
Nou nee. Plamuur is op zich bros. Het trekt echter wel vocht aan en is niet flexibel alhoewel de moderne versies kunststoftoeslagen bevatten die de boel wat beter bij elkaar houden.

Met de tegenwoordige tix grondverven vul je echter ook de porien uitstekend op.

Het ligt aan de persoonlijke voorkeur of je aan het plamuren slaat.

Ik plamuur kozijnen nooit. Dat hoeft ook niet, als de ondergrond een egaal schuurbeeld heeft. Dat kost echter moeite die anderen zich besparen het gladmaken op een snellere manier te doen: plamuren

Reparaties kun je heel goed met de Fast versie uitvoeren. Maak niet te veel aan. Zodra je de gelige kleur ziet omslaan naar roodachtig ben je al te laat.
 
Ik heb de nieuwe kozijnen (binnen op 1 na alles gehad, buiten mag ik er nog 4) eerst grondig geschuurd tot de timmerfabriek verf er net niet af was, vervolgens 2-3 gegrond met de bekende *n*l, met tussenschuren en daarna 2x lakken.

Dat is inderdaad een hoop werk, maar het ziet er strak uit. Zon Tix grond verf, is dat een vollere grond verf, die de poriën beter vult dan een standaard grond verf?

De vervelendste gevallen zijn kozijnen waar lijsten van verwijderd zijn en die dan toch mooi strak moeten worden, die heb ik grondig geschuurd, maar dan nog moet ik het met een wat steviger plamuur bewerken, om de overgang waar nooit verf heeft gezeten mooi strak te krijgen.

Overigens bedankt voor je heldere relaas.
 
Kees de schilder schreef:
Vandaar dat de schilder tegenwoordig dus houtreparatiemassa op basis van acrylaat-urethan gebruikt om KOZIJN reparaties uit te voeren.

Dit gebruiken we ook voor de overige houtreparaties aan trappen, deuren, posten, plinten enz. Het droogt snel, is uitstekend schuurbaar, kleeft niet, stink stukken minder, is tegenwoordig 2-K uit 1 koker, dus geen geklieder met aparte tubetjes verharder en is overschilderbaar met zowel watergedragen als alkydververven.

Ik gebruik daar zelf altijd 2k epoxyplamuur voor. Krimpt niet, werkt niet en is heel goed nawerkbaar. Acrylaat-urethan plamuur ken ik (nog) niet. Wat zijn de belangrijkste verschillen t.o.v. epoxy plamuur?
 
Die kunt u vinden op dezelfde site van de fabrikant waar u ook de 2-k epoxyplamuur van gebruikt.

Nogmaals, als u een vlak schuurbeeld hebt, hoeft u niet te plamuren. Zeker niet op onderdelen die een vrij waterdamptransport nodig hebben.
 
Nog even voor Red:

De grondverf die u beschrijft is er ook in thix uitvoering. Een thixotrope verf lijkt pasteus in de pot maar laat zich in HOGERE laagdikten verwerken dan een conventionele grondverf.

Wat zou daar nou het voordeel van zijn.... :mrgreen: Ja? Val' tie ?

Denkt u dan ook even aan het nut van lakplamuren.

Uw ondergrondbehandeling bepaalt het eindresultaat en het aantal keren dat u correcties uit moet voeren.
 
Volgens mij scheelt dat een paar schuur en schilder gangen :?

Bedankt voor de tips, ik heb weer vollop inspiratie opgedaan, om zodra buiten de zon gaat schijnen er weer eens flink tegen aan te gaan :D

Ik denk dat ik met 4 behoorlijke (buiten) kozijnen te gaan er nog wel een pot Thix doorheen krijg.
 
Red, nog even over die kozijnen waarvan de lijsten verwijderd zijn. Kun je in die gevallen niet beter de verf van het kozijn geheel afbranden. Dan begin je over het gehele kozijn weer met een schone lei. Dat lijkt me makkelijker, goedkoper en strakker dan de plaatsen waar nooit verf heeft gezeten vol te plamuren tot dat je weer op gelijke hoogte zit.
 
Dat zou ik buiten wellicht doen, maar het is binnen naast een nieuwe gestucte en van spachtelputz voorziene muur. Ik heb de kozijn bijna kaal geschuurd (machientje + stofzuiger). Alleen een rand van het kozijn wat nooit gelakt is geweest is niet recht en vlak.; en wanneer ik dat ook nog moet schuren...

Dus ik maak nog even mijn polyesterplamuur op en ga dan over op de bovengenoemde 2k acryl-urethaan plamuur.

De eveneens hierboven genoemde epoxy plamuur is eveneens zeer goed, die gebruikte ik vaak voor modelbouw schepen, maar ik denk dat die voor binnen-buitenwerk teveel zal afsluiten, met de hierboven beschreven gevolgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan