Opklapbaar DIY Tinyhouse van schuttingen. Wat voor scharnieren?

Hi!

Ik heb 9 schuttingen gekocht voor cheap. Ik heb hier 8 'muren' van gemaakt (1.80m bij 1.80m, ongeveer 50kg per muur).
Uiteindelijk wil ik dit op een aanhangertje monteren.

Het doel van 't hele project, is om het zo goedkoop mogelijk te maken, zodat ik veel geld kan pompen in de elektronika.

Ik wil van 2 muren, 1 opklapbare lange muur 3,60m uitgeklapt) maken. In totaal dus 4 uitklapbare muren.

Wat voor scharnieren, of combinatie van scharnieren kan hier het beste voor gebruiken?
Wat gaat er gebeuren als ik pianoscharnieren van 2mm dik gebruik?

Thanks!
 
Hoe breed zijn die scharnieren?
Je wilt de schroeven niet te dicht tegen de zijkant van de planken.
Zijn gewone scharnieren niet goedkoper. (2e hands of restpartij zoeken)

8 x 50 is al 400 kg en daar komt vast nog wat bij.
Dan zit je al aan een tandem-asser en meestal E-achter-B rijbewijs. (dit omdat je aanhangertje schrijft)
 
Enkelasser kan makkelijk tot 1500 kg. Anders zou iedere caravan als tandemasser uitgevoerd zijn. Wel moet je boven de 750 kg een geremde aanhanger hebben.

En zolang de aanhanger incl. belading niet zwaarder dan het trekkende voertuig, én het samenstel niet boven de 3500 kg uit komt mag je gewoon met B rijbewijs rijden.

Een schaftkeet van de groenvoorziening kan ook gewoon achter een auto. Alleen vangt het veel wind.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker
Als scharnieren zul je eerder aan kruishengen moeten denken... deze kun je indien gewenst ook vastlassen aan een frame.
 
" Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750. "

Het gaat niet om de werkelijke massa, maar om de maximaal toelaatbare massa.
Bij een aanhangwagen van 1500 is het lastig een auto te vinden die dat mag en goed kan trekken en zelf een maximum toelaatbare massa heeft van onder de 2000kg.

Een aanhanger tot 1000 gaat wel lukken, maar die zal een laadvermogen van rond de 600 kg hebben en dan gaat het met die 400 kg snel.
Zonder EachterB de aanhangwagen goed uitkiezen bij de lading en auto, 1200 kg kan ideaal zijn, maar die vind je dan weer niet zo makkelijk goedkoop.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker
volgens mij ging de vraag over de scharnieren...

Echter aanhanger gewichten en max laadvermogen van auto's vallen best wel mee. Auto's met een lichtere motorisering mogen vaak ook minder gewicht trekken (1200 of 1300 kg). Dus die komen al helemaal niet aan de 3500 kg.

een Volkswagen Golf (diesel) mag max 1600 kg trekken

F.1 Technische max. massa voertuig
1970 kg

F.2 Toegestane max. massa voertuig
1970 kg

F.3 Maximum massa samenstel
3600 kg

O.1 Aanhangwagen geremd
1600 kg

Netto 1500 kg op rijbewijs B. Echter wordt je onderweg aangehouden en moet je op de weegbrug zul je meestal wel onder de 3500 kg blijven, ook al zit er 1600 kg op de aanhanger: Immers de kogeldruk komt bij het gewicht van de auto, en wordt niet op de aanhanger gewogen.
 
Bedankt voor alle reacties. Het rijbewijs gedeelte komt wel goed en is geen probleem. We rijden in een stationwagon.
Zou dit werken (aan een hardhouten paal, of kan ik beter een stalen koker van 40mm x 40mm x 2mm gebruiken?)?

partij-scharnieren-veiligheidsscharnier-89x89mm-axa

Zo ja, hoeveel scharnieren heb ik dan nodig per kantelpunt?
 
Dat zijn veiligheidsscharnieren. Die kunnen wel wat krachten aan, maar je moet voor elk scharnier een extra gat boren waarin de pen van de dievenklauw past. Of dit dus uiteindelijk een goede keuze is weet ik niet.
 
Bedenk dat je ook een oplossing moet vinden als de panelen over elkaar komen te liggen. Ingeklapt past het niet allemaal in hetzelfde vlak van 180 x 360 cm.
 
Hoe bedoel je? Kunnen de kruishengen niet (plat) dubbelgevouwen worden? Of bedoel je dat 't frame eigenlijk 365 x 180 moet worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak het ontwerp maar eens van papier.
Vouw alles in elkaar en bedenkt dan dat het papier eigenlijk een behoorlijke dikte heeft in het echt.
Maar of het een vouwwagen of meer een caravan wordt is mij niet duidelijk,

ps. Met karton kan je de dikte in verhouding maken. Dan zie je mogelijke problemen. Scharnieren van plakband.
 
Bedankt voor het meedenken. Ik heb 't inderdaad al met papier, karton en lego - mijn zoon had echte lego scharnieren, yay - gedaan. Het ontwerp ligt klaar.

Ik weet niet of je 't een caravan of vouwwagen kan noemen. Het is eerder een uitklapbaar tinyhouse achtig iets.

De muren op de korte zijde en zitten vast aan de aanhanger. De lange muren zitten met 1 hoek vast aan de hoeken van de aanhanger/korte muren. 2 delen van 180x180 (aan elkaar met scharnieren) hangen aan 1 hoek dus.

't idee is dat als we 'm uitklappen, 't een tuinhuisje moet lijken die er al een tijdje staat, waar je 'm ook neerzet. Je mag zelf invullen waarom we dit willen

Ik post 't eindresultaat met een filmpje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Krunnie
Als je ermee rijdt, is het dan plat als een vouwwagen, of hoog als een caravan?
(dat bedoelde ik met die kromme vergelijking)

Grappig dat ik de uitleg niet in een beeld kan omzetten, terwijl het waarschijnlijk allemaal logisch is als je een model voor je ziet.
succes met de bouw.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via