Helden klussers,
Ik heb recent een woning gekocht en probeer in m'n vrije dagen zoveel mogelijk werk zelf te verzetten. Deels omdat ik het leuk vind, deels om ervan te leren en deels om kosten te drukken.
De woning bestaat uit:
De woning is een drive-in woning uit 1970 waarbij zover ik kan zien en achterhalen muren en vloeren ter plaatse zijn gestort. Ondanks dat ergens in de bouwtekeningen het woord 'kanaalplaten' staat, lijkt het me apegeil dat er gebruik is gemaakt van pre-fab onderdelen.
Ik wil uiteindelijk een woning overhouden met:
Tijdens de verbouwing woon ik in de tuinkamer en heb ik een gesloten douchecabine in de garage staan. Ik heb op de twee verdiepingen alle tussenmuren, de keuken, het toilet, de badkamer, de dekvloeren, de cv, de radiatoren en alle water- en gasleidingen verwijderd. Het zijn praktisch twee grote balzalen waarin alleen de deurposten nog staan van deuren die ik in de nieuwe setup weer terug wil. Het is ook stervenskoud, dus ik lig meestal om 19:00 op bed.
Ik zit nu praktisch op het dieptepunt en kan weer bijna beginnen met opbouwen. Ik zit echter met een paar vragen over mogelijkheden en de volgordelijkheid.
De cementdekvloer was zo krom als een hoepel omdat in 1970 eerst de tussenmuren op de betonnen draagvloer zijn gebouwd en daarna pas de rachelwerken voor de binnenmuren. Er was zowel een hoogteverschil tussen de verschillende ruimtes als een verloop binnen de ruimtes zelf. Per verdieping waren de verschillen tot wel 35mm en binnen een ruimte wel 25mm. Ik heb om latere frustraties te voorkomen de dekvloer in de gehele woning met een breekhamer verwijderd. Dit ging overigens met gemak. In een werkdag had ik 100m2 bijna volledig vlak uit de verdiepingen.
Omdat de vloer er nu toch uit is wil ik vloerverwarming aanleggen. Ik heb verschillende systemen afgewogen en door het gemak van het zelf aanleggen en de mogelijkheid voor de bescheiden opbouw heeft een systeem met noppenplaten mijn voorkeur. Daarbovenop komt dan een nieuwe dekvloer, een egalisatielaag en als het kan twee keer een volledig doorlopende PVC-vloer (uitgezonderd de badkamer).
Sfeerfoto's volgen..
Ik heb recent een woning gekocht en probeer in m'n vrije dagen zoveel mogelijk werk zelf te verzetten. Deels omdat ik het leuk vind, deels om ervan te leren en deels om kosten te drukken.
De woning bestaat uit:
- een benedenverdieping met een garage en een slaapkamer / tuinkamer,
een eerste verdieping met woonkamer, overloop, toilet en keuken,
een tweede verdieping met drie slaapkamers en een badkamer.



De woning is een drive-in woning uit 1970 waarbij zover ik kan zien en achterhalen muren en vloeren ter plaatse zijn gestort. Ondanks dat ergens in de bouwtekeningen het woord 'kanaalplaten' staat, lijkt het me apegeil dat er gebruik is gemaakt van pre-fab onderdelen.
Ik wil uiteindelijk een woning overhouden met:
- een benedenverdieping met een garage / workshop,
een eerste verdieping met een woonkeuken en toilet,
een tweede verdieping met twee slaapkamers, een badkamer en een technische ruimte



Tijdens de verbouwing woon ik in de tuinkamer en heb ik een gesloten douchecabine in de garage staan. Ik heb op de twee verdiepingen alle tussenmuren, de keuken, het toilet, de badkamer, de dekvloeren, de cv, de radiatoren en alle water- en gasleidingen verwijderd. Het zijn praktisch twee grote balzalen waarin alleen de deurposten nog staan van deuren die ik in de nieuwe setup weer terug wil. Het is ook stervenskoud, dus ik lig meestal om 19:00 op bed.
Ik zit nu praktisch op het dieptepunt en kan weer bijna beginnen met opbouwen. Ik zit echter met een paar vragen over mogelijkheden en de volgordelijkheid.
De cementdekvloer was zo krom als een hoepel omdat in 1970 eerst de tussenmuren op de betonnen draagvloer zijn gebouwd en daarna pas de rachelwerken voor de binnenmuren. Er was zowel een hoogteverschil tussen de verschillende ruimtes als een verloop binnen de ruimtes zelf. Per verdieping waren de verschillen tot wel 35mm en binnen een ruimte wel 25mm. Ik heb om latere frustraties te voorkomen de dekvloer in de gehele woning met een breekhamer verwijderd. Dit ging overigens met gemak. In een werkdag had ik 100m2 bijna volledig vlak uit de verdiepingen.
Omdat de vloer er nu toch uit is wil ik vloerverwarming aanleggen. Ik heb verschillende systemen afgewogen en door het gemak van het zelf aanleggen en de mogelijkheid voor de bescheiden opbouw heeft een systeem met noppenplaten mijn voorkeur. Daarbovenop komt dan een nieuwe dekvloer, een egalisatielaag en als het kan twee keer een volledig doorlopende PVC-vloer (uitgezonderd de badkamer).
1. In welke volgorde is het het best vloer en muren te plaatsen? Eerst tussenmuren en daarna noppenplaten, dekvloer, egaliseren en PVC-vloer
of
eerst verdiepingsbreed noppenplaten, dekvloer en dan pas tussenmuren, egaliseren en PVC-vloer? Verdiepingsbreed verhoogd het gemak van waterpas, maar ik weet niet of de zwevende dekvloer muren kan dragen.
2. De deurposten staan nu allemaal nog op hun plek en perfect en recht ingeklemd tussen de betonnen draagvloer en het plafond. Is het verstandig deze te laten staan en de noppenplaten en dekvloer hier omheen te plaatsen
of
deurposten en drempels verwijderen en later terugplaatsen op de nieuwe dekvloer?
3. Wat is de minimale dikte van welk type dekvloer op de noppenplaten? Ik zie op de websites van vloerverwarmingsleveranciers regelmatig dat het minimum op een noppenplaat nog een dekvloer van 30mm is. Wie weet uit ervaring het advies van het minimum van een bedrijf dat dekvloeren stort?
4. Voor de noppenplaten heb ik de optie voor geen, 10mm en 30mm isolatie. Ik snap de meerwaarde van isolatie, maar weet niet of dat nodig is op de beide verdiepingen. Het zou zelfs mijn lichte voorkeur hebben als het plafond van de garage / workshop wordt meeverwarmd om die ruimte ook licht te verwarmen. Ik zou dan op de beide verdiepingen kiezen voor de variant met maar 10mm isolatie. Wat zijn goede redenen om dit juist niet te doen?
5. Hoe glad moet de betonnen draagvloer zijn om noppenplaten te dragen? Hier en daar heb ik nog plekken waar tot 2mm restanten van de dekvloer zijn achtergebleven. Wordt dit door de piepschuimen isolatie van de noppenplaten gecorrigeerd of moet ik het beton zo vlak mogelijk maken? If so, is een betonvloerschuurmachine daarvoor een geschikte oplossing?
of heb ik een vloerfreesmachine nodig?
Sfeerfoto's volgen..