Meterkast in garage plaatsen - lichtpunten en zonnepanelen

Ik heb een garage waar geen electriciteit in zit...mijn garage heeft een postcode en is dus geregistreerd.
Nu wil ik in mijn garage een meterkast laten plaatsen.
Ik wil daar 2 lichtpunten hebben en plaats tevens 6 zonnepanelen op de garage.
Daarnaast wil ik mijn plug-in hybride daarmee opladen door de nieuwe groepenkast.
Heeft iemand een juiste oplossing en eventueel een offerte welke groepenkast ik daarvoor kan gebruiken?
 

-Je netbeheerder moet dan de voorziening tegen betaling aanleggen
-Je betaalt vervolgens hetzelfde leveringstarief als een woonhuis
-6 panelen icm omvormer kost ook nogal wat
-aanleg meterkast kost ook.. zeker als je het door een prof laat aanleggen
-een plugin hybride heeft niet zo'n grote batterij dus die zit dan redelijk snel vol / weinig kwh nodig.

Kortom: het verschil in laden op de straat en thuisladen moet dan wel zo groot zijn dat het rendabel is.

Ik zou even de kosten goed naast elkaar leggen, hoeveel kwh je per maand jaar nou echt gaat laden en wat het verschil is in de totale kosten per jaar...

Lichtpunten kan tegenwoordig ook goed met accu, evt met eigen solar erop
 
Je kunt ook een 1x10A aansluiting nemen.

Maar de kosten voor een aansluiting zijn gelijk: Ca 1750,- eenmalige kosten.
 
mijn garage heeft een postcode
Ik zou beginnen om contact op te nemen met de netbeheerder.
Mogelijk dat je simpelweg een NEE krijgt.

Puur financieel:
Benzine is op het moment soms goedkoper dan de kWh prijs bij een oplaadpunt.
Het salderen zal gaan stoppen, of er zullen meer kosten komen voor terug leveren, dan zal thuis laden in verhouding minder schelen.
Je moet veel gaan besparen om alleen al de jaarlijkse kosten terug te verdienen.

10A bij Enexis:
"Onze kleinste elektriciteitsaansluiting is een 1 x 10 ampère (A). Deze laagste aansluiting is alleen bedoeld voor straatmeubilair, zoals bewakingscamera’s en reclameborden. De 10A-aansluiting wordt direct op het net aangesloten."
 
Je hebt ook off-the-grid oplossingen. Dus alleen batterij met zonnepanelen. De batterij heeft dan inverter naar netspanning. Je hebt dan geen maandelijkse kosten of met netbeheerder te maken. Maar kunt daar in de wintermaanden ook niet laden.

Of het rendabel is, is een andere kwestie.
 
Ander idee, zit er toevallig een woonhuis of tuin naast de garagebox? Of hebben naastgelegen garageboxen wel een stroomvoorziening?
Je zou dan kunnen vragen of daar stroom van mag gebruiken tegen betaling. Je zet er dan simpele meter en zekering tussen. Eventueel in overleg welke tijden je mag laden.
 
Ik vind het dan toch leuk om er wat berekeningen op los te laten... ik weet niet of dit alles dekt of dat ik iets over het hoofd zie maar hier kom ik op uit. ik ga dan zelfs uit van een volledig elektrische auto ipv hybride en in Nederland.


=Zonder aansluiting, laden aan de straat:

Verbruik 3400 Kwh/pj (20.000 km/pj * 0,17kwh/km)
x straatlader á 0,50 per Kwh = 1700,- per jaar (ex laadpas kosten)


=Met eigen aansluiting:

Nutsaansluiting door netbeheerder : 1750,-
Installatie 6 panelen : 3200,-
Meterkast inc leidingen : 800,-
> Investering : 5750,-

Verbruik 3400 Kwh/pj minus "saldering" opbrengst panelen 2100 Kwh/pj = 1300 Kwh/pj
x netstroom á 0,26 per Kwh = 338,- pj
Leveringskosten (net+leverancier) 568,- pj
Terugleverkosten 276,- pj
> Jaarlijksekosten 1182,-
*Omdat het geen woon/werk adres betreft heb je geen recht op het elektriciteits-belastingvoordeel van 631,-

Het verschil tussen 1700,- en 1182,- = 518,- per jaar voordeliger met een eigen aansluiting
5750,- / 518,- = ruim 11 jaar terugverdientijd
En dat is dan zonder mee te rekenen dat de saldering gaat verdwijnen....
 
  • Like
Waarderingen: wgb en Jackd
Zoals het er nu uitziet stopt de salderingsregeling per 1 januari 2027 volledig.
Er komt wel een terugleververgoeding, mogelijk wordt dat 50% van de prijs.
Wordt een beetje lastig rekenen, want een deel zal er direct geladen kunnen worden, maar dat zal maar een klein deel zijn.
Als er niks direct geladen wordt kost dat 2100 + 0,26 x 50% = 273
Dan scheelt het 245,- per jaar en gaat het naar 23 jaar wat langer is dan de levensduur van een gemiddelde omvormer.
 
  • Like
Waarderingen: Nth
Bij verkoop van je garage is een aansluiting zeker een meerwaarde die investering is te overzien.

kan je de auto ook overdag in je garage laden?
dat maakt panelen intresanter
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via