Beste allemaal,
Mijn vraag: wat zijn vereisten voor de luchttoevoer van een HR cv combiketel? Momenteel hangt er een scala aan elkaar getapete buizen(aluminiumtape) aan de dakdoorvoer zoals flexibel aluminium Ø 100mm, 90graden gietaluminium bocht, Ø 80mm pvc grijs, Ø 80mm PP wit, en gaat dan verder in iets zwarts de verdiepingsvloer in.
Ik wil eigenlijk het hele zooitje van de dakdoorvoor tot de vloer vervang door 1x semi-flexibele slang aluminium Ø80mm. Is dit toegestaan en aan te raden?
Achtergrond: Recent een huis gekocht, bouwjaar 1956. Origineel vlieringzolder, later (2013) voorzien van dubbele dakkapel. CV ketel zat bij de bouw eerst op de overloopkast, later (1990) naar de trapkast begane grond verhuisd. CV ketel recent door groot installatiebedrijf vervangen, inclusief rookgasafvoer (60mm Ø rvs dubbelwandig).
Mijn uitdaging: Bij de realisatie van de dubbele dakkapel is de lucht afvoer en lucht toevoer verlegd naar het nieuwe dak. hier is een koof omheen gemaakt. Dit is redelijk rudimentair gemaakt, waardoor de koof in de loop zit van mensen die de zoldertrap gebruiken, beetje knullig. Toen deze koof open ging voor de nieuwe rookgasafvoer bleek dat dit een stuk strakker kan, waardoor er meer loop overblijft.
alle hulp is welkom!

Mijn vraag: wat zijn vereisten voor de luchttoevoer van een HR cv combiketel? Momenteel hangt er een scala aan elkaar getapete buizen(aluminiumtape) aan de dakdoorvoer zoals flexibel aluminium Ø 100mm, 90graden gietaluminium bocht, Ø 80mm pvc grijs, Ø 80mm PP wit, en gaat dan verder in iets zwarts de verdiepingsvloer in.
Ik wil eigenlijk het hele zooitje van de dakdoorvoor tot de vloer vervang door 1x semi-flexibele slang aluminium Ø80mm. Is dit toegestaan en aan te raden?
Achtergrond: Recent een huis gekocht, bouwjaar 1956. Origineel vlieringzolder, later (2013) voorzien van dubbele dakkapel. CV ketel zat bij de bouw eerst op de overloopkast, later (1990) naar de trapkast begane grond verhuisd. CV ketel recent door groot installatiebedrijf vervangen, inclusief rookgasafvoer (60mm Ø rvs dubbelwandig).
Mijn uitdaging: Bij de realisatie van de dubbele dakkapel is de lucht afvoer en lucht toevoer verlegd naar het nieuwe dak. hier is een koof omheen gemaakt. Dit is redelijk rudimentair gemaakt, waardoor de koof in de loop zit van mensen die de zoldertrap gebruiken, beetje knullig. Toen deze koof open ging voor de nieuwe rookgasafvoer bleek dat dit een stuk strakker kan, waardoor er meer loop overblijft.
alle hulp is welkom!
