Knel koppeling met pasta

Uit nieuwsgierigheid.

Op internet zie ik vaak loodgieters (vaak in buitenlandse videos) bij een knelkoppeling de knelring insmeren met een soort pasta. Ik ben dat hier op het forum en in andere (NL) instructies eigenlijk nooit tegengekomen.

Kennen mensen hier dat fenomeen? En wat voor pasta wordt dan gebruikt? En is dat beter?
Zouden we dat hier ook standaard moeten doen?
 
Vroeger had je hier wel een merk die je in moest smeren die ringen waren heel hard merk weet ik niet meer.
Bij grotere maten gaat het gemakkelijke, en een knelkoppeling wil nog wel eens na zweten.
 
Gebruikte gewoon bij het vloeistof van de fitter pasta maar dit deed ik in begin en toen werkte ik bij een dikwandige cv bedrijf en die moest niks nog weten van knelkoppelingen, dus die vertrouwde ze niet.
Omdat ze ook na zweten tegenwoordig heb je betere merken die daar geen last van hebben.
Ook is de knel ring van belang toen waren ze dun en hard.
 
Het gaat bijvoorbeeld om Boss White Pipe Jointing Compound
Ik dacht dat het ook een soort van extra afdichting is, het kan ook in combinatie met hennep gebruikt worden. Een fitterskit, alleen dan ook geschikt voor drinkwater. (daar tenminste wel)
Maar dat smeren ze daar dus ook op knelkoppelingen, maar ze doen wel meer dingen die wij raar vinden. Zoals teflon tape om de knelring.
 
1724151750693.png

Iets van hessoriet of fitterskit, buitengewoon goed spul.
 
Beter om gewoon de montage handleiding aan te houden van de fabrikant van de fitting ivm de garantie. Volgens mij is dit alleen van toepassing op draad afdichting. Let op, dit wordt gemaakt van minerale oliën, die wil je niet in je drinkwater hebben. Zie ook geen Kiwa.
 
Die Silpat is wellicht hetzelfde als de dichtingspasta Kolmat maar dan van een ander merk.
Het is in ieder geval een product dat al vele tientallen jaren wordt gebruikt als dichting voor metalen schroefdraadverbindingen voor gas-, water- en cv leidingen.
Bij knelkoppelingen is het niet persé nodig maar het werkt wel veel gemakkelijker. Het beste is om er een weinig van aan te brengen enkel op de bovenkant van de knelring, daar waar de moer over de knelring heen moet schuiven bij het aandraaien. Het is dus eigenlijk een glijmiddel tussen knelring en aandraaimoer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via