Kabel voor perilex

Voor onze nieuwe inductie kookplaat moet ik een perilex contact maken. De AEG kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7360 watt. Nu zag ik in de bouwmarkt een 10m lange buitenkabel met 5x 2.5mm2 van een merk met de vermelding max 4600 watt. Weet iemand hoe dat zit? Het lijkt erop dat ik beter een 3x 2.5mm2 buitenkabel kan combineren met een losse 2x 2.5mm2 kabel of hoeft dat niet.
 
Die vijfaderige kabel kun je prima gebruiken hiervoor. Wat ze met die
4600 Watt bedoelen, weet ik niet. Maar 5x2,5 is voldoende voor je kookplaat.
 
In mijn groepenkast zit al een kookgroep, zie foto. De linker groep van het blok heeft fase (bruin) en nul (blauw) aangesloten, de rechter alleen fase (zwart). Ik wil deze kookgroep gaan gebruiken voor onze nieuwe inductie kookplaat van AEG (type IKB8443SFB). Deze plaat heeft een aansluitwaarde van 7350 W en zou volgens de verkoper als 2 fase systeem werken. Ik wil voor de zekerheid een nieuwe 5 aderige kabel trekken, met een perilex stopcontact, naar deze aanwezige kookgroep en dan ook de grijze kabel als nul aansluiten op het rechter blok. Ik vroeg me af of iemand kan bevestigen eventueel in combinatie met het type AEG plaat of dit geen problemen gaat opleveren.

Zoals je ziet zijn er nog 2 slots over voor 2 groepen. Die wil ik ook gaan benutten. Echter het aantal uitgangen bovenin beperkt zich nog maar tot 1. Mag je achterlangs, dus achter de aardleks en hoofdschakelaar de draden laten lopen zodat ik links of rechtsonder de kast uit ga?

meterkast.jpg
 
Je kookgroep zit op één fase aangesloten. Dat betekent dus dat je op vol vermogen 7350W/230V=32A zult gaan trekken. Aannemelijk heb je een aansluiting van 3x25A, dus dat gaat niet.

Zeker als je een nieuwe kabel gaat trekken moet je gewoon een krachtgroep (in de vorm van een aardlekautomaat 3P+N) installeren voor je kookplaat.
 
Dank voor je advies. Het klopt dat ik 3 x 25A aansluiting heb. Kan ik op een krachtgroep een inductieplaat hebben die qua specificaties als 2 fase systeem moet worden aangesloten? Bij een krachtgroep heb je toch te maken met 400V of komt dat omdat de je de kabel als 3 fase en 1 neutraal aansluit en ik dus nog steeds kan kiezen voor 2x fase en 2x neutraal?
 
Bij een krachtgroep heb je vanwege de faseverschuiving maar één nuldraad nodig. Je sluit de kookplaat aan op twee fasen. De derde laat je ongebruikt.
Omdat je alleen tweepolige aardlekschakelaars hebt, kun je het best kiezen voor een vierpolige aardlekautomaat.
 
De aardlekautomaat is toch de krachtgroep met aardlekschakelaar ineen. Hierdoor hoef ik dus maar 4 naast elkaar gelegen slots te hebben om de automaat voor mijn inductieplaat te gebruiken.

Als ik dan 1 fase niet gebruik doe ik dat dan door de grijze niet in de stekker aan te sluiten? Je kunt dan dus nog wel 400V meten in het stopcontact.
 
Omdat ik zie dat ik geen plek heb in mijn kast voor een extra 4 blokjes moet ik denk een extra kast koppelen, zodat ik weer een nieuwe rail heb om de 4 blokjes aan te klikken. Ik neem aan dat het verstandig is om de aardlekautomaat op een kamrail te plaatsen en deze kamrail met 6mm2 draden naar de hoofdschakelaar te trekken. Alleen als ik naar die hoofdschakelaar kijk, zie ik niet direct hoe ik dat makkelijk zou moeten doen. De 3 aardlekschakelaars worden namelijk direct gevoed vanuit de eerste 3 blokken waardoor er geen ruimte meer is. Hoe doen jullie dat normaal gesproken dan wel?
 
Bedoel je de aftakblokjes onderin de kast? Ik zou denken dat je in ieder blokje nu maar 2 draden hebt zitten, 1 vanaf de hoofdschakelaar en 1 naar de aardlekschakelaars. Dan heb je op ieder blokje toch nog 2 contacten ongebruikt?

Een kamrail gebruik je om meerdere componenten naast elkaar door te verbinden, zoals het nulcontact onder je bestaande aardlekschakelaars. Voor 1 aardlekautomaat heb je geen kamrail nodig.
 
Als ik het goed zie, gaan er vanuit de hoofdschakelaar 3 zwarte draden en een blauwe naar de onderkant van de aardlekschakelaars. Ik zou op deze draden ieder een nieuwe draad vastzetten d.m.v. een dubbele adereindhuls. De nieuwe draden dan naar de nieuwe kast leiden en aansluiten op de aardlekautomaat. Voor het aansluiten van een enkele aardlekautomaat heb je geen kamrail nodig.
 
@XanderH Ik zal morgen bij meer licht de kast even open maken, maar als ik naar de foto kijk die ik eerder heb toegevoegd dan lijken de blokjes helemaal niet gebruikt te worden. Het lijkt alsof de 3 zwarte draden elk naar een ALS gaan en wellicht de blauwe naar een kamrail die onder de 3 ALSen zit.
 
@Alexander76 Je begint zelf over blokken. "De 3 aardlekschakelaars worden namelijk direct gevoed vanuit de eerste 3 blokken". Welke blokken bedoel je dan als de blokjes onderin de kast niet worden gebruikt?

Je kunt op de hoofdschakelaar aftakken met dubbele adereindhulzen. Of je neemt de blokjes in de kast wel in gebruik.
 
@XanderH De terminologie is nog een dingetje. Ik bedoelde dus in eerste instantie de 4 aan elkaar zittende units die samen de 4 polige hoofdschakelaar vormen. De aftakblokjes zal ik morgen controleren maar zijn denk ik niet in gebruik. Volgens mij zitten er ook maar 2 en geen 4. Anders kan ik de 4 draden die nu naar de ALSen gaan naar de aftakblokjes leiden en 4 nieuwe draden van de aftakblokjes naar de hoofdschakelaar, zodat er inderdaad 2 slots vrijkomen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via