Isolatie vraag dak

Wij willen ons dak gaan isoleren. Echter lopen we tegen wat zaken aan waar we geen goed advies op krijgen. Zoeken op internet en forums maakt het ook niet duidelijker. Dus graag jullie advies!

Wij willen ons dak isoleren. Huis is uit het jaar 70. En heeft nog geen isolatie tussen de balken.
  • Moet er juist vochtwerende folie tussen de isolatie en het gips? Of eerder vochtremmend folie
  • de dikte van de balk is 10cm, op andere plekken zijn de balken 18cm dik. Bij een 10cm dikke balk, Moet ik er dan ook 10cm dik isolatie materiaal in stoppen? Of kan het ook 4cm steenwol zijn, waardoor er een holle ruimte van 4cm ontstaat?

Zie foto voor beeldvorming.
Graag jullie reactie! Mocht er nog tips zijn voor isolatiemateriaal dat relatief kosten effectief is tov de Rd waarde, is die tip mooi mee genomen!



17401729296206500490245366359403.jpg

17401730762068382088702210693000.jpg
 
Isoleren: Zo vol mogelijk. Met een dampdichte folie tussen isolatie en gips, en alle naden met dampdichte tape afplakken. Een duurdere klimaatfolie kan ook, maar voegt niets toe behalve meer kosten.
 
De balken waar je het over hebt zijn de gordingen die horizontaal lopen.
Hier overheen liggen de sparren of de kepers. Wat voor materiaal zien we tussen die sparren ? Volgens mij is dat isolatiemateriaal al dan niet met een afwerklaag.
Probeer te achterhalen hoe de dakopbouw juist is vanaf de dakbedekking tot aan de huidige binnenafwerking.
Het beste advies kan je krijgen als je zo veel mogelijk informatie geeft.
 
Wat je ziet op de sparren is een soort platen, geperst van riet/stro. Ong 5cm dik. Daarop liggen de ragels/panlatten waar de dakpannen op liggen. Geen enkel folie dus. Mocht je meer info willen hoor ik het graag!
 
Voor de duidelijkheid:
De gordingen zijn de balken die horizontaal lopen
De sparren (kepers) zijn de lichtere balken die van de onderkant van het dak naar de bovenkant van het dak lopen kruiselings over de gordingen heen.
Het materiaal dat ik zie en wat ik bedoel ligt volgens de foto niet op maar tussen de sparren.
Het zou hier ook kunnen gaan over prefab dakelementen waarbij de "sparen zijn ingewerkt in de isolerende dakplaten.
In ieder geval, zoals jij het beschrijft is de huidige opbouw dampopen naar buiten toe en zou ik de volledige ruimte tussen de huidige riet/stro platen en de onderkant der gordingen vullen met flexibele isolatie zoals bijvoorbeeld minerale wol, houtwol, cellulose....
Over het geheel dien je dan een ononderbroken dampscherm te plaatsen met daarop een een belatting en de afwerking.
Van zodra de binnenkant (de warme kant) meer dampdicht is dan de buitenkant (de koude kant) zit je goed.
 
Van zodra de binnenkant (de warme kant) meer dampdicht is dan de buitenkant (de koude kant) zit je goed.
Helder, klinkt logisch! En je zou het folie tussen het steenwol en de belatting doen? En niet zodat de belasting er ook onder zit (tussen belatting en afwerking)


met flexibele isolatie zoals bijvoorbeeld minerale wol, houtwol, cellulose....
En niet met glaswol? 🤔
Wat is het nadeel daarvan?

Riet/stro is eerder halmplank of stramit dan een vlasspaanplaat.
Hierbij een foto van hoe het er uit ziet (van een open plek in het dak door een oude lekkage)



20250222_110909.jpg

20250222_110847.jpg
 
De belatting na het aanbrengen van het dampscherm om op die manier de isolatie te ondersteunen, het dampscherm te bevestigen zonder luchtlekken en om een leidingspouw te krijgen tussen de afwerking (gipsplaten) en het dampscherm zodat ook daarvoor geen doorboringen van het dampscherm nodig zijn. Met de belatting onder het dampscherm zou je ook een luchtlaag tussen de isolatie en het dampscherm krijgen wat zeker te vermijden is. De ruimte tussen de bestaande plaat en het dampscherm moet volledig gevuld zijn.
Met minerale wol bedoelt men zowel glaswol als rotswol. Houtwol of cellulose hebben het voordeel dat ze vochtregulerend zijn en beter geluidsisolerend.
 
Dank!
In principe is het bij ons toch niet erg als er af en toe een gaatje in het dampremmende folie komt (miofol 125s)? Ivm het bevestigen van de gipsplaten.
Aan gezien er aan de buitenkant van het dak niks zit, houden we altijd een grotere remming aan de binnenkant dan aan de buitenkant en dus kan het vocht of gemakkelijk weg?
 
Bij het bevestigen van de gipsplaten of de belatting is het geen probleem dat je hierbij door het dampscherm heen tot in het dakhout schroeft omdat op die plaats dan het dampscherm geklemd zit tussen twee materialen waardoor het vijsgaatje ook gedicht wordt.
 
Ja dat dacht ik al. Gelukkig en goed om te horen!
Wat dat betreft zou het dus geen probleem zijn om de belatting ook onder de het folie te plaatsen, mits dat dus geen luchtzakken creërt?
 
Best is altijd dat de ruimte tussen de dampremmende laag en het dakbeschot of onderdak volledig en zonder holtes gevuld wordt en dat lijkt mij moeilijker (niet onmogelijk) als je eerst de belatting en daarna pas het dampscherm aanbrengt.
Ik zie ook niet in waarom je het zo zou doen.
 
Helder, is voor mij alleen meer om de techniek en natuurkunde achter het principe te begrijpen. Dan kan je de rest van de stappen namelijk makkelijker beredeneren mocht ik straks tijdens de klus tegen een probleem aan lopen.
En daarnaast is het natuurlijk leuk om te begrijpen waarom je bepaalde dingen doet.

In het kader daarvan: waarom is het het beste om geen ruimtes/holtes te hebben tussen de dampremmende laag en het dakbeschot of onderdak volledig? En 'het beste' duid voor mij er op dat het wel mogelijk is, en geen problemen op leverd. Maar het minder goed is? (Bijvoorbeeld omdat het minder isolerend werkt?)
 
10 cm minerale wol geeft al een matige isolatie, ga je dan ook nog een deel door lucht vervangen, dan wordt de isolatiewaarde nog minder.

Hoe kan het dat er bij een deel 10 cm en een deel 18cm ruimte is?

Bedenkt eerst welke isolatiewaarde je wilt gaan halen.
Een Rc van 3,5 zie ik als een waarde die je zeker wilt halen.
Ga dan kijken welke soort isolatie je nodig hebt als je maar 10 cm hebt.
 
En 'het beste' duid voor mij er op dat het wel mogelijk is, en geen problemen op leverd. Maar het minder goed is? (Bijvoorbeeld omdat het minder isolerend werkt?)
Het is mogelijk omdat je de ruimtes tussen de belatting ook verder kunt vullen zodat het isolatiepakket daardoor ook overal aansluit tot tegen het dampscherm zonder holtes na te laten.
Als er holtes zijn, en dat zouden in dit geval doorlopende langgerekte holtes zijn dan is de kans zeer groot dat de lucht daarin niet stilstaat, convectie veroorzaakt en zodoende de isolatiewaarde vermindert.
Luchtverplaatsingen tussen en langs isolatiematerialen kunnen daarom best vermeden worden.
 
Laat nog even weten waar we tegenaan kijken te zien op foto 110909 post #9. Het lijkt heel erg veel op met glasvlies gecacheerde isolatieplaten. Pannen zijn het niet. Een folie is het ook niet ik zie een kruising van materialen.
 
Op die foto zie je van buiten naar binnen:
- dakpannen (grijs)
-ragels (waar de dakpannen op liggen)
  • huidige platen (bruin, van een soort stro materiaal)
  • vliesbehang (witte)
 

Gerelateerde klussen

Reacties
13
Weergaven
1K
Reacties
3
Weergaven
2K
  • Gesloten
Reacties
3
Weergaven
3K
  • Gesloten
Reacties
5
Weergaven
3K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via