Isolatie achtergevel...mogelijkheden?

Hieronder gaat een ietwat uitgebreide post, maar mijn doel is om alle relevante informatie zoveel mogelijk in deze eerste post te geven.

Een tiental jaar geleden kochten wij een rijwoning gebouwd rond 1930, die we naargelang budget aan het opknappen zijn.

Enkele relevante kenmerken:
  • oriëntatie voorgevel ZWW en achtergevel NOO
  • verdiepingen bestaande uit houten balken waarvan uiteinden in voor- en achtergevel zitten.
  • volsteense muur van 32 cm zonder spouw
  • voorgevel werd gereinigd en geïmpregneerd
  • achtergevel is bepleisterd
  • nooit last gehad van vocht doorslaand vocht of iets dergelijks. Op het gelijkvloers werd de gevel van een uitbouw achteraan wel behandeld voor opstijgend vocht (ventilatiegaten geboord op ongeveer 20cm van de grond).

Momenteel renoveren we de 2e verdieping. Daarbij installeren we 9cm houtwol tussen de kepers van vloer en plafond als akoestische isolatie.

Wat betreft gevelisolatie is de situatie als volgt:
  • Voorgevel:
    • omdat de verdieping deels in een mansardedak zit, die we bij de renovatie van het dak onvoldoende konden isoleren, laten we van binnenuit isoleren met 8cm PUR + gyproc (prefabplaten met damprem).
    • De verwarmingsleidingen trekken we hiervoor naar binnen de schil. Er loopt vooraan ook nog een verticale leidingspouw waarlangs waterleidingen en afvoer lopen en die we helaas niet kunnen isoleren (zal dus koudebrug vormen in de hoek van de verdieping).
    • Verder nog geen plannen voor isolatie van de rest van de voorgevel.

  • Achtergevel:
    • hier twijfelen we tussen binnenisolatie en buitenisolatie. Uiteraard heeft buitenisolatie de voorkeur, maar de vraag is of het technisch mogelijk is.
    • De uitdaging hierbij is dat de dagkanten op sommige plaatsen heel weinig ruimte laten (minder dan een cm). Hier lijkt mij eventueel wel deels uitkappen van de zijkant mogelijk voor plaatsing van een superisolerend materiaal of een isolatiepleister.
    • Belangrijkere uitdaging lijkt me de ventilatie bovenaan de ramen die net onder de “horizontale dagkant” (zeggen we dit zo?) ligt.
      • Uitslijpen lijkt me daar wat risicovol (maar misschien niet onmogelijk, afhankelijk van de opbouw?)
      • Als we zonder uitslijpen naar binnen toe afwerken sluiten we de facto onze ventilatie af.

Wat zijn onze mogelijkheden? Zelf zie ik maar een paar opties, maar ik toets die hier toch graag even af:
  • Gevel volledig langs binnen isoleren (dampdicht), maar met daarmee gepaard gaande risico's voor balkeinden en koudebruggen. De balkeinden eventueel van buitenuit beschermen met een isolerende sierlijst.
  • Gevel volledig langs buiten isoleren en:
    • Slechts gedeeltelijk terug inwerken tot aan ventilatie met een koudebrug tot gevolg. Vraag is hoe erg dit is gezien momenteel geen problemen met condens?
    • Ventilatie “dichtisoleren” en andere ventilatie voorzien.
Bijgevoegd de tekeningen van het huis en enkele foto’s die de raamopeningen laten zien van binnenuit (nummering op foto's komt overeen met nummer op het plan). Voor één raamopening is de foto met raam (tweede verdieping, huidige toestand) voor de andere zonder ramen (eerste verdieping, genomen tijdens installatie nieuwe ramen) zodat dagkanten van binnenuit zichtbaar zijn.

Jullie inzichten en tips zijn welkom. Alvast oprechte dank hiervoor.

Plan_voorgevel.jpg Foto_voorgevel.jpg Plan_achtergevel.jpg Foto_achtergevel.jpg Achtergevel_raam_tweede_verdieping.jpg Achtergevel_raam_eerste verdieping_A.jpg Achtergevel_raam_eerste verdieping_B.jpg
 
Mijn bedenking hierbij:
In de totaliteit van de woningomringende muren vertegenwoordigen de voor en achtergevel in baksteen wellicht slechts 1/4 van de verliesoppervlakte. De rest zijn de woningscheidende zijmuren en het mansardedak.
Van dat 1/4 deel wordt ongeveer 30 % ingenomen door ramen en deuren.
De bakstenen gedeeltes van voor- en achtergevel vertegenwoordigen dus slechts 30 % van 25 % of 8,5 % van het totale verticale verliesoppervlak rondom de woning (schuin dak boven mansardedak is niet meegerekend).
En dan denk ik dat bij het extra isoleren van die 8,5 % weinig winst te rapen is en zeker niet opweegt tegen de kosten en moeilijkheden.
Als je dan ook nog rekening houdt met het risico dat je loopt met de balkkoppen indien je binnenisolatie zou toepassen en dat je een buitenisolatie niet 100% goed kunt aanbrengen wegens te weinig ruimte rond de ramen, alsook met het feit dat een droge bakstenen muur van 32 cm ook al een zekere isolatiewaarde heeft dan zou ik de situatie laten zoals ze nu is.
 
Dag Charel,

dank voor jouw snelle reactie.

Het verbeteren van de energieprestaties van ons gebouw richting de norm die de overheid op langere termijn ambieert, kan evenwel niet zonder isolatie van de buitenmuren. Reken daarbij verhoging comfort en subsidies van de overheid die helpen om het economisch rendabeler te maken... Nog los van het feit dat we mogen verwachten dat fossiele brandstoffen voor verwarming woning worden uitgefaseerd en we in de toekomst allen zoveel mogelijk ons huis elektrisch verwarmen op lage temperatuur...wat, voor zover ik weet, moeilijk is zonder doorgedreven isolatie...

En nu we de tweede verdieping renoveren, wil ik uiteraard niet de kans mislopen om binnenisolatie te plaatsen indien dat de enige oplossing blijkt. Liever dat dan binnen 10-20j de boel weer openbreken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via