Inregelen groepen vloerverwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krunnie

Specialist Elektra
Als Nederlander ben ik bezig met een grote verbouwing van een huis in Kazachstan. We hebben de bestaande vloer uitgegraven en storten er deze week nieuw beton in. Vervolgens komt er vier centimeter isolatiemateriaal op en een dekvloer waarin we vloerverwarming willen aanbrengen.

CV ketels van onder andere Bosch en Vaillant zijn hier wel te koop, maar "high-tech" spullen zoals verdelers voor vloerverwarming niet. Vandaar dat ik die over een tijdje mee wil nemen uit Nederland.

Omdat hier helemaal geen kennis is van het aanleggen/instellen van CV installaties betekent dat dat ik dat grotendeels zelf zal moeten doen. Met de meeste zaken heb ik wel ervaring, maar het onderling afregelen van verschillende groepen vloerverwarming is nieuw voor mij. Het plan is om de vloerverwarming op te delen in groepen van 10 tot 15 m2 waardoor er op de benedenverdieping in totaal vijf groepen zullen komen. Op welke manier kan ik de waterstroom door de verschillende groepen zo onderling afstellen dat door elke groep ongeveer evenveel water per minuut stroomt?
 
De vloerverwarming gaat dienst doen als bijverwarming dus het is niet de bedoeling dat we de vloer tot het maximum opstoken. Het belangrijkste is dat het koude voeten gevoel weg is.

We gaan onder de vloerverwarming XPS platen gebruiken met een lambdawaarde van 0,035 W/mK. Wanneer we de vloer opstoken tot 30 graden en de bodem is 10 graden dan raken wij ongeveer 1000 Watt kwijt door de isolatie bij ons vloeroppervlak van ongeveer 60m2. In de praktijk fungeert de ondervloer van beton en de bodem zelf ook nog als isolator en zullen we de vloer niet op 30 graden houden dus zal het verlies door de vloer in de praktijk nog aanzienlijk lager zijn dan die 1000 Watt. De muren en het dak zijn op dit moment ongeïsoleerd dus die 4 centimeter in de vloer verhogen tot 10 maakt op de stookkosten nauwelijks uit.
 
Op volle grond zijn enorme diktes niet echt nodig maar ik denk dat Jan meer de koude winters voor ogen had.
Iets waar je met de rest van de woning wel rekening mee moet houden.
Maar goed als bijverwarming bn je niet afhankelijk van puur de vloer.

Hou de lussen zoveel mogelijk gelijk. Als alle lussen even lang zijn en met dezelfde diameter is inregelen van de vloerlussen een eitje.
Ze hebben dezelfde weerstand waardoor elke inregelafsluiter op de verdeler even ver open kan staan.
Het is enkel de primaire circuit afstellen om de vloer van de juiste hoeveelheid warm water te voorzien.
Dit doe je ook met de radiatoren. Voor de radiatoren is het zo`n 42 liter per kw aan vermogen en voor de vloer hangt het af hoe warm je je keteltemperatuur afstemd.

Met 70 graden en een retourtemperatuur van 30 graden van je vloergroepen kom je precies op de helft uit. (21 liter perkw vloerverwarmingsvermogen) Maar let op!
De ketel zal bij verschillen boven de 20 graden tussen aanvoer en retour terug gaan moduleren,
Als de vloerverwarming het leeuwendeel van je totaal geinstalleerd vermogen is moet de bypass de overige 21 liter water doorlaten om het koude retourwater wat aan te warmen om de 20 graden verschil te behouden.
Laat je de bypass achterwegen zal de ketel niet zijn volle vermogen willen geven.
Bij 90 graden ligt die verhouding weer anders zoals je mischien wel begrijpt.

Dit voorgaande ligt iets anders als je weersafhankelijk wil gaan stoken.
 
Dat klinkt relatief eenvoudig. De vijf lussen die wij gepland hebben hebben allemaal ongeveer hetzelfde aantal vierkante meters, op de hal na die wat groter is, maar in de hal mag de temperatuur ook best wel een paar graadjes lager dus kan de afstand tussen de leidingen daar wat groter. Dus alle lussen dezelfde buislengte maken zal wel gaan lukken. Dan is het alleen een kwestie van alle regelventielen op dezelfde stand zetten en het hoofdcircuit afregelen.

De vermogensverhouding tussen de vloerverwarming en radiatoren zal ongeveer 50/50 worden met een keteltemperatuur van 75 graden. Kan ik dan die liters 42/21 ongeveer aanhouden?

En wat voor uitvoering van de verdeler is het handigst? Ik zie veel verdelers met maar één temperatuurmeter aan de zijde waar de voeler van de inlaatthermostaat zit terwijl andere verdelers aan beide zijden een temperatuurmeter hebben. Het zou vervelend zijn als ik een verdeler heb meegenomen en geinstalleerd en tijdens het afregelen denk van "had ik maar..."
 
De meters geven je een indicatie over de werking van je verdeler en op het moment dat alles goed werkt zal je hier denk ik geen gebruik meer van maken, mischien enkel nog bij problemen.
Het is natuurlijk wel makkelijk die metertjes maar geen pre lijkt mij.

50/50 kun je denk ik zelf het rekensommetje wel maken welke temperatuur er naar de ketel terug komt.
Als je vloerverwarming en radiatoren altijd bij staan of een deel van de radiatoren kun je ook over om de radiator die altijd bij staan iets meer te geven zodat je aan hetzelfde resultaat komt.
Als je dit goed op een rijtje hebt is het nog niet ingeregelt natuurlijk maar heb je wel je uitgangspunten waar je naar toe kan werken.

Het inregelen zelf is wel een kunst. Zorg dat je voetventielen hebt waar ook de gegevens beschikbaar zijn bij hoeveel slagen de hoeveelheid water door wordt gelaten.
Je zal dan weer moeten rekenen want de hoeveelheid water is afhankelijk van de druk en de mate hoever het voetventiel open staat.
De beschikbare druk is te vinden bij de meeste installatiehandleiding van de ketel. De leidingen zelf snoept er ook nog wat van af als vuistregel kun je 100pa per meter aanhouden.
Is alles bekend kun je de ventielen instellen en dan gaan controleren of het ook werkelijk in de buurt komt.
Met een standenpomp kun je van te voren ongeveer bepalen welke stand je nodig hebt om alles te voorzien van voldoende water.
De pomp van de vloerverdeler komt niet zo nauw, dit kun je op de eventuele meters op de verdeler bepalen of deze een standje terug kan of niet.
 
Dank je, ik denk dat het met deze informatie wel zal lukken de goede vloerverwarming verdeler uit Nederland mee te nemen. Vandaag storten we het eerste deel van de constructievloer en eind van de week gaan we naar de CV boer hier om te kijken welke voetventielen hij kan leveren.
 
Zoek nog eens verder op de site en andere voor de vloeropbouw.
Je stort normaal de de slangen niet in de constructievloer.
De slangen komen normaal in de dekvloer te zitten.
 
Uiteraard :) We storten nu alleen de constructievloer, daarop komt de isolatie en vervolgens zeven centimeter dekvloer met de leidingen op een wapeningsnet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via