Houtwerk windveren/dakgoot behoeft onderhoud.

Graag ontvang ik advies voor het volgende,

Zo'n 10 jaar geleden heb ik het houtwerk (multiplex) van de windveren en dakgoten laten vervangen wederom voor multiplex.
Daarbij zijn mijn inziens een paar dingen fout gegaan.
1) Het hout is met een tacker/spijkertjes bevestigd. Nu zijn die spijkertjes helaas niet roestvast en de roest komt door de verflaag heen.
2) De zaagranden van de multiplex is niet voorbehandeld met een sealer en daardoor meer kwetsbaar voor vocht.
3) De hoekverbindingen zijn nu heel slecht (45 graden verstek gezaagd) Dit komt mijn inziens doordat tevens spijkertjes op die hoeken gebruikt, geen sealer is gebruikt en dat de verlijming niet goed is gegaan. Wel was die naad afgekit echter die kon heel makkelijk open scheuren en daardoor kon die hoeken makkelijk water konden opnemen. Nu zie je dat het verf op die hoeken los laat.

Mijn idee is om de houtdelen van de hoeken te vervangen en de andere delen waar het roest door de verflaag heen komt te behandelen.

Het houtwerk van de hoeken wil ik zoals gezegd vervangen. De vraag is nu hoe ik dat constructief het beste kan doen. Mijn idee is om die twee houtdelen die 90 graden t.o.v. elkaar liggen in 45 graden verstek te zagen en het op die manier te verbinden (lengte verbinding zo'n 25cm). Om ervoor te zorgen dat het een stevige hoek wordt wil ik hiervoor een lamello frees en PU lijm gebruiken.
Uiteraard zal ik de sealer gebruiken om de gezaagde kanten goed tegen vocht te beschermen.
Het houtwerk wil ik m.b.v. rvs schoeven 40mm aan het huis bevestigen (gaten in houtwerk worden tevens verzonken).

Graag zou ik voor het bovenstaande advies willen hebben of dit de juiste manier is of dat ik het beter anders kan doen.

T.a.v. het houtwerk waar de roest door de verflaag heen komt, daar zou ik graag advies over willen ontvangen hoe ik dit het beste zelf kan oplossen.

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Hoi Walker, bedankt voor je reactie.
Ik lees in het https://www.houtinfo.nl/sites/default/files/houtwijzer_houtachtige-plaatmaterialen_feb2015_0.pdf niet hoe ik het beste de hoekverbinding kan maken zoals ik die graag zou willen. Wel wordt een hoek verbinding besproken waarbij de delen niet verstek gezaagd worden en niet direct tegen elkaar gezet worden (dilatatie 10mm) echter dat vind ik in mijn geval niet echt een optie. Is de optie zoals ik die beschreven heb om de hoekverbinding te maken een goeie optie of is er een betere optie?
 
2x45 graden is een no-go: Scherpe hoeken, hout dat uitzet en capillair water zorgen ervoor dat je dezelfde problemen krijgt (maar dan nog sneller) als nu.

Als er een betere optie zou zijn: Zou men die dan niet vermelden in het document?

Alternatief is overgaan naar ander materiaal, zoals vezelcement of geperste steenwolplaat.
 
  • Like
Waarderingen: Ronnie007
een verstek zoals je beschrijft is moeilijk in situ te realiseren.
100% haaks is voor een klein werkstuk al moeilijk wat ouder bouwwerk is dat vrijwel nooit.

Een verstek is eigenlijk een massief hout oplossing uit de tijd dat boeidelen nog uit twee of drie kraaldelen werden opgebouwd.
(en ook daar een kwetsbare plek).

je kan ook een lat op de hoek maken en twee keer recht aansluiten
als je de lat aan 1 van de twee vooraf lijmt en schroeft kan je in de andere richting in situ lijmen en met de schroeven de verbinding dichttrekken.
 
  • Like
Waarderingen: Ronnie007
Als ik een lat gebruik op de hoek waarbij de twee delen dan recht aangezet kunnen worden zou ik dan met een 2K houtvuller die hoek zo kunnen bijwerken dan het niet meer zichtbaar dat een lat gebruikt is? Of is dit af te raden om een reden. Ik ben al op zoek gegaan naar een 18x18 hardhouten lat echter kom alleen grenen tegen misschien heeft iemand daar een tip?
 
Een kleine v is ook nettjes en veel eenvoudiger en sneller.
maar je krijgt het wel glad.

Er bestaan zagen en schaven niet elke maat legt standaard in het rek
je kan ook iets dikker pakken
het is makkelijker de lat wat af te schuren dan een heel stuk uit je boeideel om het vlak te krijgen
 
Wat meer werk maar dan oogt het niet zo grof als stomp gemonteerd. Kier is op de schets wat dun maar zorg dat je er net met een kwast behoorlijk bij kan.

Hoek boeidelen.JPG
 
Even een update hoe ik het opgelost heb. Uiteindelijk heb ik het houtwerk niet vervangen maar heb de hoek waarbij het houtwerk in 45 graden verstek is gezaagd m.b.v. een multitool eruit gezaagd. In die hoek heb ik een hardhouten lat gezet. Met behulp van constructielijm(bruis) en 8 houtschroeven heb ik die lat vastgezet. M.b.v. een 2k plamuur heb ik de hoek superstrak gemaakt en vervolgens het houtwerk netjes geschuurd en geschilderd. Het ziet er weer als nieuw uit. Dank aan Boerjes125 voor de tip.

Graag zie ik nog een reactie tegemoet indien ik het beter anders had kunnen doen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via