De bekende balkenschuif (die het momenteel niet doet helaas!) geeft een aardig idee hoe je een 'standaard-vloertje' opbouwt. (Zijn er alternatieven online? Ik heb wel iets gevonden in Engelse maten, maar die rekent naar Amerikaanse normen ipv NEN)
Maar nu... kan er op 18mm OSB of underlayment een auto staan, bij de 'standaard' h.o.h. afstand van 61cm of een maatje kleiner (bv. 50cm) ? Of is dat toch teveel een puntbelasting. Ik heb wel eens een houten showroomvloer gezien in een garagebedrijf, maar geen idee meer waar dat ookalweer was... en kan dus niet meer teruggaan om te kijken hoe de constructie eruitzag.
Even rekenen... er moet een auto van 1000-1500kg op kunnen staan. Die neemt 9m2 in beslag, da's dus hoogstens 167kg/m2. Niets om van wakker te liggen.
Maar nu per band - zijn dat puntlasten? 60% van het gewicht bevindt zich vaak op de vooras, dat is maximaal 450kg per wiel. Neem voor 't gemak 500.
Die 500kg is dankzij de luchtband gelijkmatig verdeeld over een contactoppervlak van 200cm2, een ovaaltje ter grootte van een stuk A5 papier. De druk is 2.5kg/cm2. Beslist geen aquarium-op-naaldhakken dus, maar toch ook niet niks, als dat middenin de overspanning tussen twee balken ligt.
Zijn er - analoog aan de balkenschuif - regels of gegevens voor wanneer iets een puntlast is en wanneer niet? Kortom: is een auto een 'puntbelasting' waar OSB/underlayment van wakkerligt ?
Zo ja, moet de balkafstand kleiner, de platen dikker of zelfs een tweede laag?
Maar nu... kan er op 18mm OSB of underlayment een auto staan, bij de 'standaard' h.o.h. afstand van 61cm of een maatje kleiner (bv. 50cm) ? Of is dat toch teveel een puntbelasting. Ik heb wel eens een houten showroomvloer gezien in een garagebedrijf, maar geen idee meer waar dat ookalweer was... en kan dus niet meer teruggaan om te kijken hoe de constructie eruitzag.
Even rekenen... er moet een auto van 1000-1500kg op kunnen staan. Die neemt 9m2 in beslag, da's dus hoogstens 167kg/m2. Niets om van wakker te liggen.
Maar nu per band - zijn dat puntlasten? 60% van het gewicht bevindt zich vaak op de vooras, dat is maximaal 450kg per wiel. Neem voor 't gemak 500.
Die 500kg is dankzij de luchtband gelijkmatig verdeeld over een contactoppervlak van 200cm2, een ovaaltje ter grootte van een stuk A5 papier. De druk is 2.5kg/cm2. Beslist geen aquarium-op-naaldhakken dus, maar toch ook niet niks, als dat middenin de overspanning tussen twee balken ligt.
Zijn er - analoog aan de balkenschuif - regels of gegevens voor wanneer iets een puntlast is en wanneer niet? Kortom: is een auto een 'puntbelasting' waar OSB/underlayment van wakkerligt ?
Zo ja, moet de balkafstand kleiner, de platen dikker of zelfs een tweede laag?