Hoe vul ik mijn CV-ketel bij?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb mijn radiatoren ontlucht en de druk viel natuurlijk weg. Ik dacht dat ik mijn verwarmingsketel makkelijk kon bijvullen, maar dat bleek toch niet zo eenvoudig te zijn. Normaal is er een kraantje voorzien, maar dat heb ik helemaal niet. Blijkbaar zit er een soort van koppeling tussen mijn watertoevoer die binnenkomt in mijn verwarmingsketel waardoor bijvullen mbv een slang niet nodig is.

38525_100_00651_2.jpg


Ofwel betreft het de witte draaiknop, ofwel zijn het de twee rode kraantjes verbonden met een slangetje... ik ben niet zeker. Wie weet raad?

Alvast bedankt!
 
Bert,

Het zijn de rode kraantjes welke je moet gebruiken. stalen leidingen zijn vaak voor verwarming en koper voor warm en koud water.
Zet je cv uit en laat hem afkoelen. vul daarna de ketel bij tot je op de juiste druk bent.
Sluit daarna wel het systeem weer op beide kranen. Ik kan niet goed zien of de bijvul slang nu gevlochten staal is of een fancy gekleurd plastic slang maar plastic slang kan slecht tegen water op temperatuur van de verwarming.
 
Bedankt Dag_dromer voor je snelle reactie!

Ik dacht wel dat het de twee rode kraantjes waren, maar was niet zeker. Het is zeker géén plastic maar idd gevlochten staal of iets dergelijks.

Nogmaals dank voor je antwoord! Ik zal vanavond mijn cv bijvullen en hou je op de hoogte :D !

Edit: Tussen het ene rode kraantje en het begin van de "slang" is er een koppeling met twee zwarte dopjes waar je met een inbussleuteltje aan kan draaien. Hebben die enige functie?
 
Waarschijnlijk voor het ontluchten van de vulslang zodat je geen lucht terug in het systeem drukt bij het vullen. Dus eerst het kraantje open aan de koudwater tapzijde. Dan ontluchten met de inbus. Vervolgens de kraan voor de cv openen.

succes
 
Er zal geen lucht in de slang zitten als deze niet los is geweest.
Niet aan de inbusjes draaien.
Maak er eens een foto van, misschien is het een keerklepje.
 
Vulslang mag niet permanent met de installatie zijn verbonden. Alleen tijdens het vullen, daarna dient deze afgekoppeld te zijn!

Succes.
 
Ik wel, woon tegen de grens aan en werken regelmatig in belgië.
en zie het heel veel dat vulslangen permanent verbonden zitten.
tevens die "zwarte inbus" waar over gesproken wordt is inderdaad een keerklep, aangezien de vulslang op een t-stuk zit met een 1/2" aansluiting, zou hierdoor cv water terug kunnen lopen in de waterleiding.
dit gebeurt in nederland zoieso niet omdat wij allemaal vullen met een kraan met ingebouwde keerklep.

is trouwens ook praktisch standaard dat er in belgië bijna nooit een stekker aan een cv ketel zit, maar doorgelust en met een werkschakelaar bedient wordt.
 
Heb daarnet mijn cv bijgevuld dankzij jullie goede aanwijzingen!

BTW ben idd van belgïe en hebben idd blijkbaar een ander systeem, wist niet dat dit van enig belang ging zijn.

Hartelijk bedankt en tot het volgende probleem / klusje!

Grtn Bert
 
Ik wel, woon tegen de grens aan en werken regelmatig in belgië.
en zie het heel veel dat vulslangen permanent verbonden zitten.
tevens die "zwarte inbus" waar over gesproken wordt is inderdaad een keerklep, aangezien de vulslang op een t-stuk zit met een 1/2" aansluiting, zou hierdoor cv water terug kunnen lopen in de waterleiding.
dit gebeurt in nederland zoieso niet omdat wij allemaal vullen met een kraan met ingebouwde keerklep.

is trouwens ook praktisch standaard dat er in belgië bijna nooit een stekker aan een cv ketel zit, maar doorgelust en met een werkschakelaar bedient wordt.

Alles wat Kanterz hier zegt kan ik alleen maar bevestigen.
Ben zelf een Belg en ook hier in huis (en omgeving) zit de CV altijd rechtstreeks via een hoofdschakelaar aan de elektrische installatie verbonden. Vulslangen zijn steeds verbonden met de waterleiding.
Hier in huis is zelf een oudere installatie (jaren 80) en die zit zelfs vast op de waterleiding aangesloten (zonder slang) met alleen een kraan en een keerklep ertussen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via