Hoe kan ik mijn zoldervloer beter isoleren zonder kans op vochtproblemen?

Graag zou ik mijn huis (gelijkvloers met een puntdak b.j. 1980) beter isoleren. In 2034 dien ik Rd waarde 5 te halen wat overeen komt met zo'n 12cm PIR.
Ik heb een ongeisoleerde zolder boven de kamers die met wat moeite beloopbaar is maar niet is gebruik is en dat ook niet zal worden. Het plafond van het gehele huis bestaat achtereenvolgend uit een gipsplaat - balkjes van 14x3 cm met daartussen wat oude glaswol. Er is geen dampscherm en links er rechts liggen er wat platen op de balkjes om erop te kunnen lopen en om het glaswol op zijn plek te houden.
Ik kan het gehele plafond niet slopen om alsnog een dampscherm aan te brengen aan de warme zijde OF dit zou vanaf de bovenkant moeten gebeuren zonder sloopwerk.
Tussen de balkjes kan er 14cm isolatie. Met een glaswol of steenwol haal ik met 14 cm geen Rd van 5...........en bij meer cm steekt het boven de balkjes uit waardoor ik er helemaal niet meer op kan lopen.

Ik dacht aan PIR tussen de balken.....of een combi van glaswol ertussen en PIR er bovenop zodat dit beloopbaar gaat worden.....maar vrees voor vochtproblemen.

Hieronder een tekening hoe de constructie in elkaar zit.

Wat is het juiste advies om tot een Rd van 5 te kunnen komen zonder dat de gehele plafonds eruit moeten?

Bij voorbaat dank voor een reactie.
huis.jpg
 
Enkel als je zeker weet dat die zolder nooit gaat gebruikt worden als uitbreiding van de woonruimtes kan je overwegen om de zoldervloer te isoleten. Is daarover twijfel dan kan je beter de dakhelling en de opgaande buitenmuren isoleren.
Om de zoldervloer optimaal te isoleren zou ik het bij een flexibele en goed dampdoorlatende isolatie houden zoals bijvoorbeeld minerale wol, houtvezel of cellulose.
Hiermee kan je eerst de volledige ruimte tussen de balkjes van 14 cm vullen zoals op uw tekening. Daarna bevestig je latten dwars op de bestaande balkjes om vervolgens daartussen een tweede laag isolatie kruisend aan de eerste aan te brengen zodat je op die manier de gewenste isolatiewaarde kunt bekomen.
Op die latten kan je dan desgewenst nog een volledige of gedeeltelijke beplating of beplanking aanbrengen. Maar dan wel op een manier dat het geheel dampopen blijft, dus platen of planken zonder tand en groef. En als je platen neemt dan liefst in stroken van maximum 60 cm zodat er voldoende min of meer open voegjes zijn.
Een dampscherm is dan in dit geval niet nodig.
Het is wel van belang dat je de zolder dan zo luchtdicht mogelijk kunt afsluiten van de onderliggende ruimtes. Vooral de toegang tot de zolder vraagt hier speciale aandacht.
 
Laatst bewerkt:
Er is wel een dampscherm. Ik neem tenminste aan dat er ondertussen een paar lagen latex verf tegen het plafond aan zit. Dit is zeker niet dampdicht, maar wel een stuk dampdichter dan glaswol. Er kan dan meer vocht eruit als erin kan, dus zit je goed.

Verder zou ik ook haaks op de balken een balkenrij leggen die precies overeenkomt met een 2e laag dampopen isolatie.
Eventueel kan je dat nog een 3e keer doen.

Standaard pir+alu is dampdicht. Dat wordt hier lastig. Sowieso duurder dan hout + glaswol.
hout + glaswol heb je er ook zo inliggen:
Morgen spullen halen, morgenavond niet te veel zuipen en overmorgen ligt het erin als je dat zou willen.
 
Voor de verkoopbaarheid van het huis is het beter het dak te isoleren.

Als je ook profijt wilt van de isolatie in de zomer, kies dan een biobased isolatie (is ook veel gezonder). Isoleer ook het luik naar zolder.
 
  • Like
Waarderingen: Charel
De laag gips gyproc kan het gewicht van de biobased hebben aanvullen en de damprem niet meer aan denken.
De zolder is geventileerd toch even in de gaten houden hoe vochtig het op zolder kan worden.
 
In de zomer is een geventileerde zolder ideaal. De isolatie wordt dan niet aangestraald door de zon.
In Noorwegen is deze manier van isoleren normaal, het is makkelijker en goedkoper om een hoge isolatiewaarde te halen.
Daar hebben ze vaak wel een grote kelder of schuur voor de rommel.
 
Een niet goed aansluitend dak op de muren is voldoende. Kom vaak genoeg op zolders waar ik naar buiten kan kijken via spleten.
In bijvoorbeeld de VS installeren ze daarvoor ventilatoren, vooral in het deel waar het goed heet kan worden. Met als extra voordeel dat die als het koud is juist uit blijven.
 
Bedankt voor ieders reactie. Het is correct dat de eerdere plannen waren om het dak te isoleren. Het plafond/zoldervloer is echter met minder arbeid te realiseren (dus met een zachte isolatie zoals hierboven gezegd).

Ik twijfel nu weer aangezien de isolatie van het dak een veel groter oppervlak zal zijn, dus meer materiaal en tijd maar dan is het wel futureproof en kan ik met PIR werken.

De zolder is nu "geventileerd" ofwel de lage kanten waar buiten de goot zit kijk je tussen de balkjes zo naar buiten. De doorslaggevende vraag is dan voor mij dat als ik toch voor het dak ga alle ventilatie openingen ook dicht moet maken?

Nogmaals dank voor jullie zinvolle adviezen!
 
De isolatie schil om het huis wil je luchtdicht hebben.
Nu is dat het plafond.
Als je het dak gaat doen dan wil je de zolder luchtdicht hebben met eventueel een (regelbare) ventilatie.
Laat je de huidige openingen in stand dan isoleren je zo goed als voor niks.

In de beginpost noem je een Rd van 5 bij het isoleren van het plafond.
Als je het dak gaat isoleren wordt het oppervlak groter en heb je een hoger Rd nodig om hetzelfde energieverlies te halen van het plafond.
Ook krijg je het oppervlak van de gevels erbij.
 
Als je het dak doet moet de buitenkant (de koude kant van de isolatie) dampopen en winddicht zijn wat niet hetzelfde is als luchtdicht. Kieren vormen dus niet persé een probleem.
De luchtdichting/dampdichting moet dan aan de binnenkant gebeuren. Tussen dakbeschot en dampscherm moet alles volledig gevuld zijn met isolatie (liefst flexibele).
 
Charel, dank voor je toevoeging. Aan de buitenzijde zit geen dampscherm maar wel staalpannendak. Daartussen waait het doorheen. Glaswol tussen de balkjes (6cm) tegen het dakbeschot en dan nog een laag PIR 10cm, tegen de balkjes, met dampscherm aan de warme kant is wat met alle adviezen DE oplossing zal moeten gaan worden.
 
Zo zou je het inderdaad kunnen doen. De buitenkant is dan dampopen via de spleten in het dakbeschot en de ruimte tussen dakbeschot en dakbedekking.
Het dampscherm kan dan aan de binnenkant gevormd worden door pir platen met aluminium cachering te gebruiken waarbij je de naden en overgangen naar andere materialen afkleeft met dampdichte tape.
Persoonlijk zou ik geen pir platen gebruiken maar de kepers uitdikken of een extra kader maken zodat je nog extra dikte aan flexibele isolatie kunt toevoegen waar je dan weer wel een dampscherm op aan moet brengen.
 
  • Like
Waarderingen: Michiel van Dijck
Als je de zoldervloer isoleert met een wol, zorg er dan voor dat de warmte er aan de bovenkant niet uit kan waaien.

Als je het dak isoleert, helpt pir helemaal niets tegen de zomerwarmte. Zie mijn vorige reactie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via