Hoe handig is een slagschroevendraaier?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik boor niet voor maar verzink alleen de schroefkop even.
met een verzinkboortje die zijn scherp genoeg .

een standaard rib is maar 44 a 50 mm breed.
dus bij een naad tussen twee platen houd e.a niet over
zelfs niet als alles exact recht zit.

hoezo rachels die gebruik je voor een plafond
 
Zou daarmee oppassen de gipsplaat moet namelijk aan het karton hangen en het lijkt mij dat je dit snel wegboort op deze manier.

50 mm. moet genoeg zijn ja
 
Volgens mij hebben we het over verschillende platen.
op de gipsvezelplaten die ik bedoel zit geen papier

fermacell is de bekenste leverancier er van.
 
Bij een gispvezelplaat zoals boertje125 bedoeld of een andere brandvrije gipsvezelplaat zoals promatec hoef je echt niet eerst de schroefkop te verzinken.
Met een goede gipsplaatschroef met freeskop, freest de schroefkop er vanzelf in.

Met normale gipsplaten, met een papieren laag, mogen er geen freeskopschroeven worden gebruikt.

Voor normale gipsplaten, kun je ook het beste een speciaal gipsplatenbitje gebruiken.
10198_gipsplaatbit_1.jpg

Met dat bitje kun je de schroeven er niet te diep indraaien.
Ook gaan deze bitjes heeeeeel lang mee.

Onlang nog een paar metalstudwanden met extra zware profielen geplaatst en beplaat.
1 wand van 30 mtr lang en 8 mtr hoog, en 1 wand van 15 mtr lang en 6 mtr hoog.
Met aan beide kanten gipsplaten.
Dit alles met gipsplaatschroeven met boorpunt, totaal 5000 stuks, met 1 bitje geschroefd.
En ook de volgende wand, van 25 mtr lang en 6 mtr hoog zal met hetzelfde bitje nog gedaan kunnen worden.
 
Voorlopige eindconclusie van TS:

- Over de gipsvezelplaat.

Vandaag het testje gedaan, ander merk schroeven, ook met freeskop, zelfde rigidur plaat, weer op houten stijlen.

Helaas was het resultaat hetzelfde als met de officiele rigidur schroeven: zodra de freeskop moet gaan verzinken wordt het schroeven loodzwaar en gaat de bit slippen, tenzij je loodrecht heel veel kracht zet.

Als nieten niet mag voor plafonds, is dat ook geen oplossing. Plafonds zijn nou net de plek waar loodrecht veel kracht zetten het moeilijkst is.

Voor nu is voorboren de enige oplossing die ik kan bedenken voor dit materiaal - over de tijdje zal ik het eens met Fermacell proberen, misschien gaat dat beter.

- Over de accuslagschroevendraaier:

Zwaardere machines dan 90 Nm zijn inderdaad niet veel duurder. Maar ik heb al een gewone accudraaier uit die reeks die goed bevalt. En omdat je bij een machine vooral voor de accu's betaalt (heb al een machine kunnen weggooien wegens versleten accu's bij deze verbouwing) is het handig om een machine te kopen die dezelfde accu's gebruikt die ik al heb.

90 Nm lijkt in ieder geval dus zwaar genoeg. Ik wacht nog even de details van de constructeur af. Best mogelijk dat daaruit blijkt dat ik 1000 houtdraadbouten moet indraaien, dan wordt zo'n machine interessant :?
 
Tsja, dan moet ik toch even merken noemen:

De vorige ronde was met een 14v Makita nicd accuschroevendraaier. Die is inmiddels overleden (beide accu's op). Nu werk ik voor schroefwerk met een 10,8v LiIon Makita. Met beide machines heb ik hetzelfde probleem.

In het begin van de verbouwing heeft hier een aannemer gewerkt, die kreeg ze er ook niet lekker in. Was een foute aannemer :x , maar wel met mooie spulletjes.
 
Ik zat te denken aan een gewone boormachine maar dat is dus niet het geval.
Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet dat het zo moeilijk gaat, de bits die ik gebruik zijn bij een ijzerhandel te koop voor ongeveer € 2,50 en daar doe ik een paar dagen mee.
Die bits zitten zo strak in de schroef dat ze er soms in blijven steken bij het terughalen van de bit en de machine.

Mogelijk dat de machine op een hoog toerental staat en de bit niet recht in de schroef zit, iets anders kan ik me niet meer bedenken.
 
@Jan:

Heb je die ervaring met Rigidur of Fermacell?

Toerental klopt wel (beide zelfs geprobeerd). 'Bitje niet recht in de schroef' speelt een beetje mee in de moeilijk bereikbare posities. Maar ook op een lekkere werkhoogte, als ik het bitje er precies recht in kan duwen, gaat het loodzwaar.
 
Met beide heb ik nooit last gehad met de bitjes.

Welke lengte van schroeven gebruikt u ?
Daar kan het ook aan liggen, met fermacel platen van 12 mm is een schroef van 30 mm al voldoende, worden de schroeven langer dan wordt het steeds moeilijker indraaien.
 
Gebruik je ook zo een lang hulpstuk, waar het bitje in zit?
Vaak zijn de goedkope uitvoeringen hiervan niet helemaal recht, en slingeren dan een beetje.
Dan kan de schroef er inderdaad moeilijker ingaan, weet ik uit ervaring.
Zeker als je een beetje op een onhandige manier moet schroeven.

En zoals Jan al schreef, als de een goed bitje gebruikt, blijft deze soms vaak vastzitten in de schroef, als de schroef ingedraaid is.
 
De schroeven van mijn laatste test waren dacht ik 30mm, zou ik moeten controleren. Ik gebruik inderdaad meestal een verlengstuk voor het bitje, maar ik zal het ongetwijfeld ook zonder geprobeerd hebben toen ik zo'n ruzie met het spul had...

Genoeg info lijkt me, over een paar weken begint de volgende ronde gipsvezelplaat (het andere merk dan, wegens handigere maat). Ik zal eens kijken hoe me dat afgaat, met de tips die hier langs zijn gekomen.

Dank,
Wim
 
Ik heb de timmerlieden die bij ons ooit een trap plaatsen en daarvoor jetsers van schroeven gebruikten die eerst door een pot vaseline zien halen.

Zelfde idee als het waxinelichtje maar iets vloeibaarder. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via