Gordinglas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor het verlengen van balken zoek ik een verbinding die sterk genoeg moet zijn om de bestaande balk een kwart te verlengen. (van 3 naar 4 meter)

Nu zijn gordinglassen die ik gezien heb geschikt tot maximaal 1/6.
Zijn er andere mogelijkheden om een sterkere las te verkrijgen?

Zelf zat ik te denken om de balk middels klampen te verlengen omdat ik daar het gevoel bij heb dat dit constructief sterker is dan een gordinglas echter er is weinig info hierover te vinden.
Wat zijn alternatieven voor een sterke las?
 
Zitten die balken al in een constructie?

Zo niet: zoek een houthandel of een machinale timmerwerkplaats die zgn. "haaklassen" kan maken van deze balken en van de verlenging.

Zo'n constructie is natuurlijk ook zelf te maken, meer vereist wel handigheid..... ( niet dat ik aan je twijfel :cool: )

w.
 
Het is al ingebouwd, dus ter plaatsen opvange en lassen is een noodzakelijk kwaad.

:mrgreen: Ik bespeur toch wat twijfel Willem, geeft niet hoor.
Ik ga altijd wel goed voorbereid te werk. Desnoods met lang denkwerk alvorens aan de slag te gaan en gaat het niet of er is twijfel dan begin ik er niet aan.

Ik zoek eigenlijk wat sterke niet al te lastige verbindingsmogelijkheden.
Met 1/6 verlenging kom ik te kort.
 
Een balk verlengen met een haaklas in stalengording las kan alleen bij een doorgaande balk op meerdere steunpunten.

---------------------------------------------
| | \ |
Stp stp las stp
stp = steunpunt
las = gordinglas of haaklas op ca. 1/6 vanuit het steunpunt.

-----------------------
| \ |
stp las stp
Op deze manier kun je geen las maken. In dit geval valt de balk gewoon naar beneden. De las verbinding kan namelijk geen trekbelasting opnemen.

Kijk eerst of de balklaag zwaargenoeg is om 4 meter te gaan overspannen. Als dit het geval is kun je bijv. aan beide kanten een triplex strook van 18 mm met de hoogte van de balk lijmen en schroeven over een lengte van ca. 1200 mm.
 
Bedankt voor de heldere uitleg Constructeur.
Dat laatste bedoelde ik ook met de door mijn genoemde klampen.

De keuze voor multiplex is vanwegen de grotere sterkte/stijfheid?

Ik zal eerst het plafond er uit moeten halen om te zien wat de maat van de balk is.
Ik heb begrepen dat de onderlinge balkafstand in veel mindere mate invloed heeft op de draagkracht dan de maat van de balk.
Of is dit verkeerd begrepen?

De tekening is voor mij duidelijk Kees, Misschien dat andere lezers er wat aan hebben aan een verduidelijking.
 
Ik heb er dit van gemaakt, maar weet dus niet zeker of dat correct is.
Code:
<i>
</i>-------------------------------------------------------
|                          |    \                     |
Stp                       stp  las                   stp
stp = steunpunt
las = gordinglas of haaklas op ca. 1/6 vanuit het steunpunt.

----------------------------
|                     \    |
stp                  las  stp
 
De schema's kloppen op deze manier.

De keuze voor multiplex is inderdaad omdat het sterker is en niet kan scheuren tijdens het aanbrengen.

De afmeting van de balken en de hart op hart afstand van de balken is een combinatie welke invloed heeft op de sterkte. Hoe groter de hart op hart afstand hoe groter de belasting op de balken wordt.
Vaak is de hart op hart afstand 610 mm vanwege de standaard plaatmaat van 1220x2440 mm. Dan is dit dus een vaste waarde waarbij je een balkmaat kunt bepalen.

Ook voor dit probleem ligt de h.o.h. maat vast en moet er dus gekeken worden of de balken zwaar genoeg zijn voor de overspanning.
Eventueel kun je ook met stroken triplex de balken nog verzwaren, maar daar zal even naar gerekend moeten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan