Geïsoleerde kamer creëren onder overkapping

Hoi allen,

Ik wil graag onder mijn overkapping (4,5mx5m met daar nog een schuur anvast, alles los van het huis) een kamer creëren (8m2) die ik geheel wil isoleren. Wil er graag twee tuindeuren en een raam in maken.

Zit te dubben om zeg maar op de plekken waar de wanden komen een funderingsstrook van beton te gieten maar hoe diep? Het enige zware wordt het kozijn en de tuindeuren en wellicht een kozijn voor een raam.

Maar nu de vloer, wil deze graag isoleren maar hoe, uitgraven, zandbed, folie, eps (15cm? Of wat anders beter) en daar bovenop dan een vloertje van hout of toch een beton vloer? Moet dat persee?

Thanks voor het advies!!
 
Thanks voor je reply, niet echt slim van me om niet even een foto bij te voegen😀 nu wel...zie onder.

Het idee is om binnen de rode pijltjes een geïsoleerd kantoortje te maken van ongeveer 4 diep en 2 breed vanuit de foto gezien. De fundering op dit moment is niks meer dan poeren. Ik wil graag een bestaand kozijn met twee deuren met glas ergens op de kop tikken en aan de voorkant een hoog raam. De bestaande zweeds rabat wand heeft heel erg minimale isolatie (7cm glaswol). De stenen wand is de schuur van de buurman, die van binnen geïsoleerd is. Onder het bitumen op het dak ligt al 3 cm PIR maar ik wilde de dak spanten (16cm diep ook isoleren).

Heb deze overkapping helemaal zelf gezet.

Thanks voor het advies!!
AD1E1CD1-2108-4EB9-BFF5-FAEBC67DE32A.jpeg
 
Als vloer kan je waarschijnlijk het beste een vorstrandfundering maken. Ervanuitgaande dat je niet op veengrond zit. Isolatie op de vloer onder de dekvloer. Fundering/vloer loshouden van de poer van de kolom door er een laag schuim tussen te doen.

Let op dat een aanbouw de nieuwbouwisolatiewaardes moet hebben. Dus vloer Rc 3,7, wanden Rc 4,7 en dak Rc 6,3 m2K/W. Het glas minimaal HR++.

Koudebruggen zijn ook een aandachtspunt. Bv. het metselwerk van de buurman kan aan de binnenkant wel geisoleerd zijn, maar het loopt van buiten door je aanbouw in. Daar kan dus het beste ook een voorzetwand voor.

Maak de gevels kierdicht, maar zorg wel voor voldoende ventilatie van de ruimte (aan- en afvoer).
 
Hoihoi,
Dank je, moet er buiten de vorstrand persee beton op de vloer? Of kan je ook de isolatie (bijv eps) op zand leggen en dan dekvloer?

Fundering loshouden van de poeren is echt een super tip, dat bij mij helemaal niet opgekomen!! Is dat dan PUR of gewoon een plaatje PIR/EPS bijvoorbeeld? Of wat anders?

Het is geen aanbouw aan mijn huis, gelden dan nog steeds die regels? Ik wil wel de allerbeste isolatie, zodat de kids met vrienden er kunnen vertoeven etc.

Ok die muur van de Buurman, idd voorzetwandje, dacht ik ook al, maar is dat dan hetzelfde als ventilatielatten en daarop bijvoorbeeld PIR met OSB?

Qua gevels wilde ik het met rabat afwerken, bij de schuur heb ik deze ook laten luchten van onder, bedpoel je dat met kierdicht?

Qua ventilatie, zouden ventilatieroosters boven de deuren en raam genoeg zijn?

Sorry voor alle vragen!! Ben er erg enthousiast in en krijg via google niet echt veel (of juist teveel) gevonden.
 
Hoeveel hoogte heb je?

Ik denk dat je voor mijn idee te weinig hoogte hebt, maar ik schrijf het toch op, misschien kan je er iets mee, of met een deel.
Het gaat om het idee en ik sla wat stappen over:

Bestrating laten liggen
Pir platen erop. (drukvaste)
Kozijn komt op het PIR te staan.
Wanden opbouwen van Pir+gips. (of pir+osb, geen houten balken)
Plafond ook van Pir+gips dat onder / tegen de spanten aan komt, tussen de spanten blijft het open.
Buitenafwerking op het Pir lijmenkitten.

Hoe ga je verwarmen?
 
@Jackd

De hoogte is ongeveer 229 tot de onderkant spanten vanaf de bestrating. Denk te laag voor dit idee? Beetje PIR en afwerking op de vloer en tegen plafond en dan hou ik nauwelijks 200 over denk ik.

Ik wil met een elektrische kachel verwarmen.
 
Ik had niet goed gelezen. De isolatieeisen gelden alleen als het aan je huis vast zit. Het zal je wel een bak elektriciteit schelen :wink:

229 is inderdaad best laag. Je kan geen kozijn op PIR zetten (tenzij je het op metalen beugels zet). Een dekvloer alleen op isolatie kan niet, er moet wel een stabiele laag onder. Bestaande bestrating kan een stabiele laag zijn. De dekvloer moet dan wel dik genoeg zijn.

Loshouden van de poer doe je het beste met min 2 cm EPS. Dit is enigzins flexibel zodat het indeukt als dit nodig is.

Ventilatie zoals ik al zei is aanvoer én afvoer. In het dak kan een pijp komen zodat er natuurlijke trek ontstaat. Met een regelbaar ventiel erop kan het voor zo'n kleine ruimte voldoende zijn.

De wand naar de buren via voorzetwand zou ik handiger vinden omdat deze los staat van de wand van de buren. Scheelt toestemming vragen, veel gaten, geluid en is toekomstbestendiger.
 
Waarom zou een leefvloer op pir hier niet kunnen?
(ik zei dat ik stappen oversloeg, er kan osb tussen of een andere drukverdeler)
En dezelfde vraag voor een kozijn. Wat weegt dat? Je kan er ook voor kiezen het kozijn op een kunststof balk te zetten.
Let wel dat PIR ook in druksterktes komt, net als bij EPS. In de praktijk wordt voor isolatie de laagste sterkte gebruikt omdat dat beter isoleert. Eens met een handelaar zitten kletsen en die vraagt als eerste hoe dik de betonlaag wordt die erop komt als daarvoor is. Is niet grappig als het natte beton ineens 10cm omlaag valt omdat het pir ingedrukt wordt.

Maarja, maakt allemaal weinig uit omdat de hoogte er niet is.

Optie voor het dak: Omgekeerd dak.
Je legt dan extra isolatie op het dak, deze isolatie mag nat wordt en er komen stenen, grind of een groen dak op om te zorgen dat het niet wegwaait.
Je hoeft dan aan de onderkant niks te doen, ideaal als je de huidige afwerking mooi vindt om zo te laten.
 
  • Like
Waarderingen: Twilsens
Thanks voor alle tips an adviezen!

Isoleren tussen de spanten kan dus zowiezo niet?

Zit heel erg te dubben over de fundering, het gewicht wat er allemaal op gaat komen is echt niet spannend in mijn opzicht. Wat als ik nu alleen een soort vorstranden ga storten, de vloer flink uit graaf, daar folie en eps en dan een cement dekvloer?
 
Tussen de spanten kan wel, maar omdat het dak dampdicht is, is er dan klimaatfolie nodig. Dat komt dan ook over de spanten.
Als dat het plan was dan prima.
 
Ja en dan moet er natuurlijk nog iets van een plafond in maar dat is dan aanzienlijk minder dik als wanneer je de pir oid tegen de spanten aan zet leek me. Of iets maken waarbij toch de ruimte tussen de spanten niet helemaal dicht zit, er is 16cm diepte, bijvoorbeeld 10cm pir, dat isoleert denk ik ook al heel goed? 2zijdige aluminium pir bijvoorbeeld, moet er dan nog iets van folie tussen?
 
Niet alleen incidenteel verwarmen, maar dusdanig verwarmen dat de temperatuur altijd boven het dauwpunt blijft. Gelijk je ook in je woning doet.
 
Electrisch verwarmen zeker niet, dan loop je leeg op energiekosten.

Laat een warmteverliesberekening maken, dan weet je ook wat je aan capaciteit nodig hebt.
 
Als een aircootje een split level warmtepomp is, dan is de kleinste ruim genoeg.

Zou je ver moeten graven om het op de CV van het huis aan te sluiten?


"2zijdige aluminium pir bijvoorbeeld,"
Dat is dampdicht en het dak is dat ook. Als er dan via het hout een klein beetje vocht tussen de isolatie lagen komt dan kan het daar niet meer weg en kan het gaan rotten.
Daarom klimaatfolie, dan kan vocht er niet of nauwelijks in, maar er wel uit.

Ik weet eigenlijk niet of klimaatfolie tussen de balken een optie is.
 
Dit lijkt mij nu de perfecte situatie om volgens het box in box systeem te werken waarbij de huidige constructie volledig ongewijzigd kan blijven.
Om te beginnen zou ik hier al opteren voor een omgekeerd dak waarbij je de extra op het dak aan te brengen isolatie iets verder zou moeten voorzien dan het onderliggende kamertje. Als je de voorkant van dat kamertje ook iets verder naar achter zou laten dan kunnen de dakranden hierbij ongewijzigd blijven. Ook de mooie steunbalken met schuine windveren kunnen dan allemaal blijven zoals ze zijn (mooi gemaakt trouwens).
De volledige box zou ik in houtskelet maken te beginnen met een houten geïsoleerde vloerplaat op de bestaande vloer. Je voorziet hiervoor een kader in balkjes van ongeveer 8 x 8 cm waarbij je de tussenruimtes goed passend opvult met bijvoorbeeld xps van 8 cm. Wel verluchtingsblokjes van 1 cm onder de balkjes voorzien zodat ze niet volvlaks raken aan de bestaande vloer.
Hierop een ondervloer met osb platen met daarop de afgewerkte vloer ofwel meteen een definitieve plankenvloer.
Op die vloerplaat zet je de houtskeletwanden met bijvoorbeeld staanders van 12 cm dikte om de 40 of 60 cm. Hiertussen plaats je het raam en het kozijn voor de deuren en tussen de staanders kan je dan ook nog goed passende xps of eps platen van dezelfde dikte plaatsen. Binnenkant bijvoorbeeld gipsplaten, buitenkant bijvoorbeeld beplanking.
De bovenkant van het houtskelet laat je goed aansluiten tussen de dakbalken tot tegen de dakvloer net zoals ook de isolatieplaten. De bedoeling is dat de isolatie van vloer, muren en dak zo dicht mogelijk bij mekaar aansluiten.
De ruimtes tussen de dakbalken laat je dan zoals ze zijn, op die manier win je visueel en ruimtelijk nog heel wat hoogte.
Nu is de hoogte tussen bestaande vloer en onderkant balken 2,29 m. Je verliest ongeveer 10 cm op de vloer om dan nog 2,19 cm over te houden maar je wint aan de bovenkant tussen de balken 15 cm (klopt dat?) en dus hou je nog steeds een hoogte van 2,34 m vanaf de nieuwe vloer tot de onderkant van de dakvloer.
Er is dus nog ruimte om eventueel zowel de vloer als het houtskelet dikker en nog beter geïsoleerd uit te voeren.
Qua verwarming: De ruimte is zodanig klein, goed geisoleerd en luchtdicht dat die weinig energie gaat vragen voor verwarming. Hangt ook nog af van het toekomstig gebruik van die ruimte. Moest het moeilijk zijn om van de bestaande verwarming af te takken dan denk ik dat een gewoon elektrisch radiatortje hier wel te overwegen is.
Je kan dit allemaal doen zonder extra funderingen te moeten voorzien, het geheel is relatief licht van gewicht en kan als houtskelet ook goed verbonden worden met de bestaande houten constructie.
 
  • Like
Waarderingen: Twilsens

Gerelateerde klussen

Reacties
16
Weergaven
3K
Reacties
6
Weergaven
2K
  • Gesloten
Reacties
5
Weergaven
5K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via