Ecomline hr combi 30H storing met foutcode 2U

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn CV (cv-ketel: Ecomline HRC 30H; thermostaat: moduline 30.
Vloerverwarmingscircuit en enkele radiatoren) valt met grote regelmaat uit zodra de temperatuur in de buurt van het vriespunt komt.
Ik herinner me dat ik hiervan in de vorige winter ook al last had. Daarna heeft de cv weer probleemloos gewerkt.
De displaycode = 2 en de servicecode= U.

Ik kan met de storingsdiagnose (sd) uit de handleiding niet veel.
sd= 10: er zijn voldoende kranen open
sd= 15: de pomp werkt goed
sd=16: het waterniveau is op peil (2 bar)
sd=20 retoursensor ? ik weet niet waar die zit en hoe te controleren.
Heeft iemand een oplossing? Bij voorbaat dank.
 
Hoi piet-jan

Hallo piet-jan ik kan je de storings betekenis wel geven, dat is:
Temperatuur verschil te hoog van aanvoer retour sensor.
Hogste waarschijnlijk is de retour sensor defect in dat geval moet deze vervangen worden .
Als je deze dan laat vervangen neem dan ook de aanvoer sensor mee, want de kans bestaat dat deze er kort op ook defect gaat.
Maar kijk eerst eens of er voldoende water in zit.

Groetjes marco
 
Aan je verhaal te lezen heb je een moduline 30 waarschijnlijk met buitentemperatuur regeling en regel je weersafhankelijk en heb je overal thermostaatkranen op je vloerverwarming en radiatoren.

Als dat het geval is zul je waarschijnlijk geen bypass klep in je installatie hebben.
Deze zul je dan moeten plaatsen ongeveer 6 meter van de ketel tussen aanvoer en retour om circulatie te garanderen voor de cv-ketel.

Succes
 
De retour sensor zit boven de pomp .
Deze kan je controleren door midel van het meten van de weerstand.
Als het goed is dan staan de waardes in de handleiding als je oneindig meet dan is hij stuk.
P.s doorstroming kan maar lijkt mij onwaarschijnlijk want dan heb je het het hele jaar door er last van.
 
Marco en Erik,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een variabele "shunt" of by-pass tussen de aanvoer- en afvoerleiding van de vloerverwarming. De instelling hiervan heb ik gisteren iets veranderd zodat het water dat terugstroomt vanaf de vloerverwarming naar de cv-ketel warmer is. Hierdoor is de warmwatertoevoer naar de vloerverwarming iets afgenomen, waardoor de verwarmingscapaciteit wellicht minder is, maar de cv-ketel werkt nu al 24 uur zonder problemen.

Marco, ik begrijp dat de retoursensor boven op de cv-pomp zit. Kun je me ook nog vertellen waar de aanvoersensor? Weet je misschien toevallig of beide sensoren ook eenvoudig kunnen worden vervangen?

Nogmaals bedankt. Jullie adviezen kwamen bij het huidige koude weer goed van pas, voorlopig ben ik "uit de kou".

Met vriendelijke groet,
Piet-Jan
 
Piet-Jan

De aanvoersensor zit ook rechts op de ketel, alleen iets hoger
(ze zien er het zelfde uit) het zijn ook 2 gelijke sensoren, bij vervangen wel eerst aftappen he !..
Eruit draaien met steeksleutel, dan nieuwe er in..
Daarna wel 'n paar dagen goed ontluchten, de ketel gooit er ook zelf een hoop lucht uit via een automaat, helemaal links in de ketel zit de safety sensor deze is wel anders, maar zou ik eerst even laten zitten.

Succes
 
Jammer, ik wist niet dat je deze niet meer terug kreeg onder garantie.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik die sensors vervangen heb ca 2 jaar

Sorry
 
Heren,
Allemaal bedankt voor de goede adviezen.

Omdat ik ook na de aanpassingen in de by-pass nog regelmatig 2u foutmeldingen kreeg, heb ik beide sensoren vervangen. Dat ging inderdaad vrij gemakkelijk. Een sensor lijkt defect te zijn (bij weerstandsmetingen van beide sensoren kreeg ik twee verschillende waarden).

Het probleem lijkt nu definitief te zijn opgelost.
Met vriendelijke groet,
Piet-Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan