Nou, blijft een interessant verhaal!
Maar laat nu eerst al die veranderingsacties, dit zou namelijk gewoon prima moeten werken.
Ketel zou dit verdelertje makkelijk moeten kunnen bedienen met 22 mm. Maar op de een of andere manier lukt dat niet.
Volg exact de volgende stappen, en beantwoord puntsgewijs de vragen.
-Schakel de pompschakelaar van de VV-pomp uit (je had mijn vraag daarover nog niet beantwoord), dus de stekker van de VV-verdeler direct in het stopcontact.
-Wie heeft die by-pass dan gecontroleerd? Sloop die overbodige isolatie er af en maak wat detailfoto's. Op dat ding moet een pijl staan die de stromingsrichting aangeeft. Ik heb namelijk het idee dat het ding verkeerd om gemonteerd is. De bovenste is de retourleiding, de onderste de aanvoer. Maar misschien gaat het daar al mis...
Piccie van waar je naar moet zoeken:
-Volgende item wat de boel tegen zou kunnen werken de stand van het ballofixkraantje in de retour van de verdeler. Die zit net boven de linkse temperatuurmeter, het gaat om dat verchroomde rondje waar je of een imbus of een schroevendraaien in kunt zetten. Die spleet van de schroevendraaier moet verticaal (met de leidingrichting mee) staan voor de maximale doorlaat (het is een beetje ongelukkige vorm van een voetkraan).
-Dan hebben we nog die horizontale aanvoerleiding, tis een fraai bouwwerkje van een 'knieën-koning'. Stromingstechnisch minder wenselijk, maar nu wel handig. Er is op die leiding namelijk geen ontluchting voorzien. Nu is dat bij 15 mm geen probleem, daar wil zo'n luchtbel wel doorschieten.
Maar bij 22 mm wordt dat 'zelfontluchtende' vermogen een stuk lastiger, die luchtbel blijft hangen, en reduceert de feitelijke doorlaat tot dik minder dan een 15 mm aansluiting, en je hoeft het niet eens te horen klotsen. Dus ook een mogelijke reden dat je ter plekke te weinig water krijgt. Die aanvoerleiding is voor een test nu relatief makkelijk te ontluchten door bij voorkeur de horizontale knelkoppeling aan de linkerkant los te draaien. Zorg voor een paar goeie dweilen, schaaltje en een emmer waar je het uitstromende water in kwijt kunt.
Van zelfsprekend heb je zowel de VV-unit en de ketel spanningsloos gemaakt. En zorg voor een goede bacho, niet gaan modderen met een waterpomptang zoals veel prutsers doen. Bij deze manier van ontluchten komt er meer water dan lucht vrij, dus wees daar niet te benauwd over.
Stel daarna de installatie weer in bedrijf (i.q. ketel en VV-unit weer onder spanning) en op hun hoogste pompstanden.
-En laat het hele spul zo minstens een uur of 12 draaien, zoals ik eerder schreef, VV is een traag systeem en dat kan tot wel 48 uur duren voor het een beetje stabiel wil worden.
Praktisch gezien zet je dan voor de nacht al je radiatoren dicht, en je kamerthermostaat op constant 30 graden.
-En uiteraard die thermostatische kop weer op de toevoerkraan van je VV-unit, standje 4.
De volgende dag zou je op zijn minst een toch wat hogere retourtemperatuur uit de vloer moeten kunnen aflezen.
Nogmaas, besef zeer goed dat die VV een zeer traag systeem is, en dat allerlei andere 'acties' totaal overbodig zijn om een goede werking te bekomen.
Wat niet onverlet laat dat ik qua optimalisering/energieverbruik van jouw installatie nog wel wat ideeën heb, maar dat komt pas na dat dit, binnen al zijn beperkingen, gewoon eerst goed werkt.
Maar laat nu eerst al die veranderingsacties, dit zou namelijk gewoon prima moeten werken.
Ketel zou dit verdelertje makkelijk moeten kunnen bedienen met 22 mm. Maar op de een of andere manier lukt dat niet.
Volg exact de volgende stappen, en beantwoord puntsgewijs de vragen.
-Schakel de pompschakelaar van de VV-pomp uit (je had mijn vraag daarover nog niet beantwoord), dus de stekker van de VV-verdeler direct in het stopcontact.
-Wie heeft die by-pass dan gecontroleerd? Sloop die overbodige isolatie er af en maak wat detailfoto's. Op dat ding moet een pijl staan die de stromingsrichting aangeeft. Ik heb namelijk het idee dat het ding verkeerd om gemonteerd is. De bovenste is de retourleiding, de onderste de aanvoer. Maar misschien gaat het daar al mis...
Piccie van waar je naar moet zoeken:

-Volgende item wat de boel tegen zou kunnen werken de stand van het ballofixkraantje in de retour van de verdeler. Die zit net boven de linkse temperatuurmeter, het gaat om dat verchroomde rondje waar je of een imbus of een schroevendraaien in kunt zetten. Die spleet van de schroevendraaier moet verticaal (met de leidingrichting mee) staan voor de maximale doorlaat (het is een beetje ongelukkige vorm van een voetkraan).
-Dan hebben we nog die horizontale aanvoerleiding, tis een fraai bouwwerkje van een 'knieën-koning'. Stromingstechnisch minder wenselijk, maar nu wel handig. Er is op die leiding namelijk geen ontluchting voorzien. Nu is dat bij 15 mm geen probleem, daar wil zo'n luchtbel wel doorschieten.
Maar bij 22 mm wordt dat 'zelfontluchtende' vermogen een stuk lastiger, die luchtbel blijft hangen, en reduceert de feitelijke doorlaat tot dik minder dan een 15 mm aansluiting, en je hoeft het niet eens te horen klotsen. Dus ook een mogelijke reden dat je ter plekke te weinig water krijgt. Die aanvoerleiding is voor een test nu relatief makkelijk te ontluchten door bij voorkeur de horizontale knelkoppeling aan de linkerkant los te draaien. Zorg voor een paar goeie dweilen, schaaltje en een emmer waar je het uitstromende water in kwijt kunt.
Van zelfsprekend heb je zowel de VV-unit en de ketel spanningsloos gemaakt. En zorg voor een goede bacho, niet gaan modderen met een waterpomptang zoals veel prutsers doen. Bij deze manier van ontluchten komt er meer water dan lucht vrij, dus wees daar niet te benauwd over.
Stel daarna de installatie weer in bedrijf (i.q. ketel en VV-unit weer onder spanning) en op hun hoogste pompstanden.
-En laat het hele spul zo minstens een uur of 12 draaien, zoals ik eerder schreef, VV is een traag systeem en dat kan tot wel 48 uur duren voor het een beetje stabiel wil worden.
Praktisch gezien zet je dan voor de nacht al je radiatoren dicht, en je kamerthermostaat op constant 30 graden.
-En uiteraard die thermostatische kop weer op de toevoerkraan van je VV-unit, standje 4.
De volgende dag zou je op zijn minst een toch wat hogere retourtemperatuur uit de vloer moeten kunnen aflezen.
Nogmaas, besef zeer goed dat die VV een zeer traag systeem is, en dat allerlei andere 'acties' totaal overbodig zijn om een goede werking te bekomen.
Wat niet onverlet laat dat ik qua optimalisering/energieverbruik van jouw installatie nog wel wat ideeën heb, maar dat komt pas na dat dit, binnen al zijn beperkingen, gewoon eerst goed werkt.