CV-slaat niet aan. 3-wegkraan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onze Nefit ecomline ketel heeft kuren: de CV slaat vaak niet aan, de service-code is 0 - Y. dit duidt op een lopende warmwaterkraan, of een lekkende. Beide is inmiddels uitgesloten: we hebben overal nieuwe kranen, die moesten er toch komen.

ik lees hier over een kapotte drie-wegkraan. Bij ons hielp het goed om de ketel te resetten, maar nu moeten we wel eens 3x resetten voor het CV het weer doet. Het lijkt met name voor te komen als er ergens warmwater gevraagd is.

Zijn dit idd de symptomen van een kapotte 3-wegkraan? Waar moet ik ongeveer rekening mee houden qua kosten ( we hebben een service abonnement)?
 
1- draai de inlaat combinatie eens dicht.
Zit deze in de ketel (nefit ecomline excellent) dan de hoofdkraan eens dicht draaien (water).

We mogen geen prijzen doorgeven maar reken op een 100 euro aan materiaal.
 
Ik heb recent de hoofdkraan een paar keer dicht gehad voor het aansluiten van de nieuwe kranen. Daar is het niet beter van geworden. Hoe zou dta trouwens de zaak verbeteren (uit interesse)?

Ik begrijp het van die prijzen maar weet ik een beetje in welke range het zit. Bedankt.

Is zon kraan nog in te vetten/ schoon te maken?

"If it's stuck and ain't supposed to be: WD40!"
 
Als je de kraan dicht draait komt er geen koud water meer in de boiler.
Er zit een NTC sensor in de boiler, als die het koud krijgt door het afkoelen van het tapwater in de boiler dan gaat hij naar boiler bedrijf toe.
Gezien het feit dat warm water vraag altijd voor verwarming gaat krijg je dan geen cv meer.

Als echter de klep lekt zou dit betekenen dat je cv buizen warm moeten worden op het ogenblik dat je Warm water tapt.
Als dat niet het geval is dan zou het je sensors kunnen zijn.

0 Y Watertemperatuur is hoger dan ingesteld; toestel wacht.
oplossing : De aanvoersensor en/of retoursensor defect, verlopen, vervuild. Meet de weerstand van de aanvoersensor
door (zie paragraaf 5.5). Controleer de sensor door tijdelijk een andere sensor aan te sluiten.

Betekent dat hij het warmer heeft gekregen dan de bedoeling was.
Invetten is een noodoplossing.
Werkt meestal niet lang de enige juiste oplossing is vervangen.

Binnenwerk van de driewegklep 73499 (nefit nummer)
Binnenwerk van de driewegklep VC VCZZ6105 (honeywell nummer)
Motor gedeelte 73317 (nefit nummer)
 
De hoofdkraan dichtdraaien is dus diagnostisch en niet therapeutisch?

Het komt overigens nu steeds frequenter voor. Mijn inziens duidt dat meer op verslijten dan op een defect. Moet dus eens goed aangepakt worden.

Maar goed, misschien iets voor iemand die weet wat hij doet. Dus de ketel-man maar vragen langs te komen.

Bedankt!
 
Als het steeds vaker gebeurd dan begint het op de sensors te lijken.
Laat ze een uitlees apparaat meenemen. Kunnen ze de afgelopen storingen mee uitlezen dan weten ze wat er aan de hand is
 
Volgens de handleiding niet.
oplossing 14 sensoren verlopen aanvoer/retour.

Maar goed daar ga ik niet over discusieren.
Het zou eventueel nog kunnen.
 
Het zou kunnen zijn dat u een retoursensor defect heeft, maar het kan ook dat de boilersensor defect is. Veel installateurs willen u heel graag alle drie de sensoren die in het toestel zitten (aanvoer/retour en safety) aansmeren. Als u echter alleen de sensor vervangt die defect is vervangt is dat meer dan voldoende. Een goede installateur met kennis van zaken kan het toestel uitlezen en als ie handig is pikt ie de defecte sensor er zo uit.
Groeten Noodle
 
Inderdaad voeler defect ... Wij raden (ook na uitmeten van weerstanden ) aan om dan de twee voelers van sanitair te vervangen . Meestal gaat dan oon de andere na enkele weken/maanden defect . Zeker in gebieden met redelijk hard water ...
 
Hoe bedoel je Tumkie
Sanitair heeft 1 voeler, dat is een droge voeler die in de boiler zit.
Daarnaast heb je 3 voelers in het CV gedeelte zitten
1 - Aanvoer sensor
2 - Retour sensor
3 - Safty sensor

Ik weet dus niet waar jij de wijsheid vandaan haalt om 2 sanitair voelers te vervangen?!



Dit zijn 3 natte voelers.
En als daar 1 van kapot gaat wordt er normaliter ook maar 1 vervangen.
Ze zijn er duur genoeg voor.

Uitwisselen van 3 sensoren gelijktijdig is een tijdje geweest ivm bestaande problemen met die voeler serie.
Echter hier is nu absoluut geen sprake meer van.
Dus gewoon die voeler vervangen die defect is en anders niks.
Je jaagt de mensen alleen extra op kosten op die manier.
 
Obelix2 schreef:
Uitwisselen van 3 sensoren gelijktijdig is een tijdje geweest ivm bestaande problemen met die voeler serie.
Echter hier is nu absoluut geen sprake meer van.
Dus gewoon die voeler vervangen die defect is en anders niks.
Je jaagt de mensen alleen extra op kosten op die manier.

Heel af en toe kom je ze nog wel eens tegen. Ik teminste wel.
 
Cv-meneer is geweest.

Ik had 2 dagen voor zijn komst nog maar een beetje extra druk op de ketel gezet, van 1,0 naar 1,4 en toen leek het ineens verholpen. stond mooi voor paal toen de man kwam.

Hij heeft alles doorgemeten met zijn diagnoseapparaat. Alles zou goed zijn. De 3-wegkraan heeft hij op de tast getest en die was volgens hem goed. Nou zitten we toch weer in de kou.

dus inlaatklep dicht, nog geen sjoege. watertemp is net boven de 65gr en druk is 1,4 0/Y servicecode en de temp in de kamer is 18,5. Nu bijna een half uur gewacht. Mijn thermostaat geeft trouwens ook niet aan dat de CV stookt of zou moeten stoken.

Onder de CV zijn twee buizen die warm aanvoelen: een brede naar het bijvulpunt. die is warm tot aan het bijvulpunt en een smalle naast de buis met de inlaatcombinatie die is warm tot een centimeter of 20 en koelt daarna af.

Toch een sensor stuk? Vervelend dat de CV-man komt en alles als goed afgeeft, maar 2 dagen later het toch niet goed blijkt. Maar weer bellen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan