Beste klussers,
We hebben al langere tijd problemen met de CV regeling i.c.m. vloerverwarming en vriendin is langzamerhand wel beetje klaar met het hele vloeverwarming gebeuren... :-(
Zal proberen het zo compleet mogelijk op te schrijven en misschien zijn er AWB specialisten die me kunnen uitleggen hoe de 2HR ketel e.e.a. regelt.
Na de vloerverwarming inbouw op de benedenverdieping hebben we het probleem dat de AWB CV ketel moeilijk (vaak pas na lange tijd aan) de ingestelde max CV temperatuur bereikt, waardoor de ouderwetse radiatoren boven niet genoeg warmte afgeven. (Vandaar ook CV instelling 70*C)
De ketel staat nu bewust met On/Off regeling geschakeld vanwege de twee paralelle thermostaten, maar bij het aanschakelen gaat de ketel dus niet gelijk op vol vermogen branden. Dit verwacht ik eigenlijk wel met een On/Off regeling, maar misschien ligt dit aan de huidige ketelinstelling?
CV specialisten hier die me kunnen uitleggen hoe deze AWB ketel deze ingestelde CV temperatuur regelt? Ik krijg namelijk het idee dat de ketel nu z'n max CV aanvoer T/Vermogen regelt a.h.v. de temperatuur van het CV retourwater??
Systeem
- Ketel AWB Thermomaster 2H (Sanitair mode 1: Tap 65*C. / CV mode 2: Aanvoer T 70*C, CV adaptief)
- Beneden Vloerverwarming (ingefreesd beton, ca 47m2) met Honeywell zoneklep in toevoerleiding. VTE mengverdeler met 5 groepen. (Thermostaat instelling 42*C)
- Beneden nog korte 1-pijps lus in betonvloer voor radiator in gang/trapgat + radiator onder woonkamer raam noordzijde. (altijd open, fungeert als bypasslus)
- Boven 4 Radiatoren in serie op 1-pijps lus. (in beton, lastig ombouwen. Zit ook een zoneklep in toevoerleiding gemonteerd, maar deze staat momenteel altijd open)
Geregeld met 2 On/Off thermostaten:
- Thermostraat boven stuurt wireless de ketel aan => Lus met de 4 rads boven + lus gang/woonk rad staan dan in CV circuit.
- Thermostaat beneden stuurt zoneklep vloerverwarming open. Eindcontact stuurt ketel aan => VV + lus boven + lus gang staan dan in CV circuit.
Probleem was eerst dat met VV aan de CV temperatuur steeds te laag bleef, waardoor de radiatoren weinig warmte afgaven en de VV ook niet echt veel deed. Met de VV zoneklep handmatig dicht werd de CV temp en dus de radiatoren wél warm...
Mijn redenering is dat het koude retourwater vanuit de VV (door massa betonvloer) de retourtemperatuur bij de ketel te laag houdt, waardoor de ketel aanvoertemperatuur niet heter wordt. Na de experimenten met de zoneklep heb ik het retourventiel van de VTE verdeler wat dichter gedraaid en bij VV gebruik lijkt de CV temperatuur nu wel wat heter te worden waardoor de radiatoren meer doen en de VV ook beter lijkt te werken.
(Maar ik kan dit volledig mis hebben??)
Gebruik een set Optima W-Pro thermostaten, wat wel OK werkt qua CV leidingtemperatuur, maar zijn beetje onbetrouwbaar gebleken met regel/meet issues. Van de week boven daarom omgebouwd naar wireless Honeywell Round On/Off thermostaat , maar die begint blijkbaar al ruim voor de eindtemperatuur bereikt is steeds aan/uit te schakelen waardoor de ketel z'n temperatuur weer niet haalt en de rads dus niet warm worden/blijven. Slaapkamer was met lauwe radiatoren na 2 hr nog steeds niet op ingestelde temp. en vriendin was er toen snel klaar mee. => Optima weer terug erin en weer warme leidingen + radiatoren. (en helaas ook weer een onbetrouwbare T meting die af en toe vast staat/niet regelt.)
Waarom gaat de AWB 2HR ketel niet gewoon op vol vermogen draaien als het thermostaat contact wordt aangeschakeld?
(Hier gaat het dus blijkbaar mis met die Honeywell Round thermostaat die ook zelf begint terug te regelen/schakelen.)
Hoe regelt de ketel z'n vermogen/CV temperatuur? Kan dit gedrag door die instelling "CV adaptief" komen?
En nu ik hier toch ben ook nog dit ketelprobleem;
De AWB 2HR ketel / CV leidingen maakt geluid/ ruist wat je door hele huis hoort. Vooral s'nachts niet fijn.
Pomp al laagste stand gezet; geen echt verschil.
Lus bovenverdieping handmatig open/dicht zetten maakt ook geen verschil in geluid.
Kan dit geluid uit de ketel zelf komen? Systeem/ketel heeft door lange verbouwing een tijd leeg gestaan.
(Misschien eens ketel ontkalken? Las ergens dat er een Vaillant wisselaar in zit waarbij dit soms een issue was??)
Sorry voor het lange verhaal.
We hebben al langere tijd problemen met de CV regeling i.c.m. vloerverwarming en vriendin is langzamerhand wel beetje klaar met het hele vloeverwarming gebeuren... :-(
Zal proberen het zo compleet mogelijk op te schrijven en misschien zijn er AWB specialisten die me kunnen uitleggen hoe de 2HR ketel e.e.a. regelt.
Na de vloerverwarming inbouw op de benedenverdieping hebben we het probleem dat de AWB CV ketel moeilijk (vaak pas na lange tijd aan) de ingestelde max CV temperatuur bereikt, waardoor de ouderwetse radiatoren boven niet genoeg warmte afgeven. (Vandaar ook CV instelling 70*C)
De ketel staat nu bewust met On/Off regeling geschakeld vanwege de twee paralelle thermostaten, maar bij het aanschakelen gaat de ketel dus niet gelijk op vol vermogen branden. Dit verwacht ik eigenlijk wel met een On/Off regeling, maar misschien ligt dit aan de huidige ketelinstelling?
CV specialisten hier die me kunnen uitleggen hoe deze AWB ketel deze ingestelde CV temperatuur regelt? Ik krijg namelijk het idee dat de ketel nu z'n max CV aanvoer T/Vermogen regelt a.h.v. de temperatuur van het CV retourwater??
Systeem
- Ketel AWB Thermomaster 2H (Sanitair mode 1: Tap 65*C. / CV mode 2: Aanvoer T 70*C, CV adaptief)
- Beneden Vloerverwarming (ingefreesd beton, ca 47m2) met Honeywell zoneklep in toevoerleiding. VTE mengverdeler met 5 groepen. (Thermostaat instelling 42*C)
- Beneden nog korte 1-pijps lus in betonvloer voor radiator in gang/trapgat + radiator onder woonkamer raam noordzijde. (altijd open, fungeert als bypasslus)
- Boven 4 Radiatoren in serie op 1-pijps lus. (in beton, lastig ombouwen. Zit ook een zoneklep in toevoerleiding gemonteerd, maar deze staat momenteel altijd open)
Geregeld met 2 On/Off thermostaten:
- Thermostraat boven stuurt wireless de ketel aan => Lus met de 4 rads boven + lus gang/woonk rad staan dan in CV circuit.
- Thermostaat beneden stuurt zoneklep vloerverwarming open. Eindcontact stuurt ketel aan => VV + lus boven + lus gang staan dan in CV circuit.
Probleem was eerst dat met VV aan de CV temperatuur steeds te laag bleef, waardoor de radiatoren weinig warmte afgaven en de VV ook niet echt veel deed. Met de VV zoneklep handmatig dicht werd de CV temp en dus de radiatoren wél warm...
Mijn redenering is dat het koude retourwater vanuit de VV (door massa betonvloer) de retourtemperatuur bij de ketel te laag houdt, waardoor de ketel aanvoertemperatuur niet heter wordt. Na de experimenten met de zoneklep heb ik het retourventiel van de VTE verdeler wat dichter gedraaid en bij VV gebruik lijkt de CV temperatuur nu wel wat heter te worden waardoor de radiatoren meer doen en de VV ook beter lijkt te werken.
(Maar ik kan dit volledig mis hebben??)
Gebruik een set Optima W-Pro thermostaten, wat wel OK werkt qua CV leidingtemperatuur, maar zijn beetje onbetrouwbaar gebleken met regel/meet issues. Van de week boven daarom omgebouwd naar wireless Honeywell Round On/Off thermostaat , maar die begint blijkbaar al ruim voor de eindtemperatuur bereikt is steeds aan/uit te schakelen waardoor de ketel z'n temperatuur weer niet haalt en de rads dus niet warm worden/blijven. Slaapkamer was met lauwe radiatoren na 2 hr nog steeds niet op ingestelde temp. en vriendin was er toen snel klaar mee. => Optima weer terug erin en weer warme leidingen + radiatoren. (en helaas ook weer een onbetrouwbare T meting die af en toe vast staat/niet regelt.)
Waarom gaat de AWB 2HR ketel niet gewoon op vol vermogen draaien als het thermostaat contact wordt aangeschakeld?
(Hier gaat het dus blijkbaar mis met die Honeywell Round thermostaat die ook zelf begint terug te regelen/schakelen.)
Hoe regelt de ketel z'n vermogen/CV temperatuur? Kan dit gedrag door die instelling "CV adaptief" komen?
En nu ik hier toch ben ook nog dit ketelprobleem;
De AWB 2HR ketel / CV leidingen maakt geluid/ ruist wat je door hele huis hoort. Vooral s'nachts niet fijn.
Pomp al laagste stand gezet; geen echt verschil.
Lus bovenverdieping handmatig open/dicht zetten maakt ook geen verschil in geluid.
Kan dit geluid uit de ketel zelf komen? Systeem/ketel heeft door lange verbouwing een tijd leeg gestaan.
(Misschien eens ketel ontkalken? Las ergens dat er een Vaillant wisselaar in zit waarbij dit soms een issue was??)
Sorry voor het lange verhaal.
Laatst bewerkt: