Betonnen werkblad op keukenblad maken

Beste klusser,

Iemand nog tips over het maken van een betonnen werkblad in een bijkeuken. Blad is lang 28000mm en 750mm diep met een dikte van 40mm die ik aan wilt houden. En een uitsparing voor een spoelbak en gat voor een kraan. Het plan is om het blad in het werk te storten. De beton mortel die ik op het oog heb is de kant en klare lichtgewicht mortel met een max 6mm korrelgrootte van Merken en winkels niet nodig - mod. Uiteraard gewapend met beton gaas. Afwerking dmv afrijden en na 24 nog smeren en uiteindelijk als de plaat helemaal droog is schuren. Daarna impregneren tbv bescherming.

Met vriendelijke groet,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet een verdraaid grote keuken hebben als je dat blad erin wilt krijgen :lol: (volgens mij bedoel je 2800 mm, niet 28000...)

Het blad dat je voor ogen hebt is volgens mij geen enkel probleem, maar ik heb wel mijn twijfels of je het beton dat je wilt gaan gebruiken wel glad genoeg gaat krijgen al is dat natuurlijk vooral smaak. Dan zit je nog met vragen over warmtebestendigheid, waterdichtheid en mechanische stabiliteit, vooral voor de hoeken van belang natuurlijk. Volgens mij is dat * beton bedoelt voor het gieten van vloeren op zwaluwplaten en dergelijke toepassingen en dat zal op een volkomen andere manier belast worden dan een aanrechtblad. Ik zou aluminiumcement gebruiken, dat is voor het gewenste doel echt veel geschikter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beton na het storten en verdwijnen van het waterlaagje dichtschuren met een schuurbord, dit enkele malen herhalen en je hebt een spiegelglad oppervlak
 
Lichtgewicht beton zitten vaak een soort kleikorrels in. Dit wil je denk ik niet in je werkblad hebben (want poreus). 40mm dik is best weinig, maar als het stabiel ligt moet dat wel lukken.

Mijn ervaring met schuren van zelfgestort beton is dat er steeds meer zandkorreltjes los komen waardoor het alleen maar ruwer wordt. Maar wellicht heb ik het toen niet handig aangepakt. Alleen vlinderen na het storten levert volgens mij een beter oppervlak op.

Wat je op internet vaak hoort (en wat mijn ervaring ook is) is dat het net een pannenkoek is: De eerste mislukt altijd :mrgreen: Je kan een (kleinere) testversie maken om dat te voorkomen.
 
Vrienden van ons hadden in het verleden een bedrijf die speciale dingen maakten van beton, b.v. zo'n blad.
Zij zijn jaren bezig geweest om de juiste formule te vinden, alles te optimaliseren en zo.
Ik denk dat je best zelf iets kan maken maar als het goed, mooi en ook niet enorm zwaar moet zijn
dan lijkt met dat het niet zomaar even te doen is.
 
Ik heb dit iets minder dan een jaar geleden ook geprobeerd en deels op dit forum geplaatst.

Met mijn summiere ervaring komen de volgende aandachtspunten in mij op om wellicht nog een keer extra over na te denken:
  1. Mijn blad was zo'n 9.450cm3 en woog uiteindelijk rond de 15-20kg. Met jou afmetingen kom je dan op ongeveer 175kg uit als je niet het de lichtgewicht variant van het beton pakt. Zorg dus voor goede ondersteuning. De lichtgewicht variant zal geen tientallen kilos schelen...
  2. Je kan gebruik maken van plastificeerders door je beton heen om het gladder/strakker te krijgen.
  3. Zorg dat je mal 100000% waterpas ligt, als deze scheef staat gaat het water in je mix echt wel een beetje afzakken naar andere punten en daardoor eventueel te snel/niet correct uitharden waar het is weggelopen.
  4. Schuren heb ik gedaan met diamant polijst pads voor op de slijptol, hiermee heb ik het echt spiegelglad gekregen.
  5. Houd het beton tijdens het uitharden en schuren met schuurbord nat met een plantenspuit en dek na het in nevelen af met een zeiltje.
 
Beste klusser,
Ik heb afgelopen week een proefblad gemaakt van 500x500mm en 50mm dik. Met betonmortel van de Hornbach, deze heeft een maximale korrelgrootte van 8mm.
Blad ziet er keurig uit nadat het uit de mal is gehaald, maar loop tegen het volgende probleem aan.
De zijde in de mal is perfect alleen ik stort het blad straks in het werk, dus bovenzijde blijft bovenzijde.
Als ik het proefstuk ga slijpen en schuren komen al heel snel de steentjes in het zicht en dat wil ik niet.
Is het gebruik van alleen cementmortel (dus geen beton.) met voldoende wapening en ondersteuning eventueel ook een optie? Wat kan eventueel nog meer?
alle tips zijn van harte welkom.
Met vriendelijke groet,
 
Beste Klusser,
Na veel wikken en wegen uiteindelijk besloten om het blad in een mal te gieten en uiteindelijk om te draaien. geeft mijn inziens het mooiste resultaat. wel veel tijd besteden aan de mal uiteraard.
heb nog wel een vraag over de wapening. zou het een goed idee zijn om een aardmat te gebruiken en die dan dubbel in de beton te leggen. eventueel een mat van 50 x 50mm dikte van 2mm. iemand ervaring? en dan ga ik ook voor het lichtgewicht beton van Sakrete i.v.m. hanteren en plaatsen van het blad.
Mvgr,
 
nee zon matje is te dun, u kunt beter een betongaasmat nemen maaswijdte 150mm en dan minimaal 6mm dik liever 8mm.

Maar zoals ik eerder aangaf kun je deze gewoon spiegelglad schuren, wat ik ook wel is heb gedaan is een basislaag van 4 cm beton gestort en deze dan aanvullen met een laag van 1 cm van een mengsel 2 delen zilverzand op 1 deel cement wel nat in nat werken.

FB_IMG_16003756487851776.jpg
 
Ik wil je advies niet in de wind slaan, maar denk toch dat ik voor los storten ga met lichtgewicht beton. Het blad is zo’n 2800 x 750 x 50mm dus zo’n 150 kg. Ik denk dat dat wel moet gaan het draaien want dat is voor mijn gevoel het grootste risico. Het voelt als het kiezen uit de minst kwaaie.
 
Ik zou het vlinderen en niet (na uitharding) schuren. Doe het eerst goed trillen (porren en met een schuurmachine tegen de mal). Ik denk dat een houten schuurbord voor het "vlinderen" het handigst is, in combinatie met een spacmes. Maar wellicht hebben anderen betere suggesties.

Ik zou ook geen lichtgewicht beton gebruiken, want die toeslagstoffen kunnen gaten geven als je er per ongeluk toch te diep in schuurt. Je kan fijner grind gebruiken. Zonder grind kan ook wel, maar dan is het minder sterk. Er is ook vezelversterkte mortel, maar als die vezels te grof zijn, schuur je die misschien ook weer open.
 
Lang geleden om er zeker van te zijn. Met een stalen schuurboard haal je het water omhoog en met een houten schuurboard duw je het naar beneden dus wordt het oppervlak wat groffer.
Daarom lijkt mij het blad onderste boven maken dan krijg je nooit sporen van de manier van afwerking.
De haakse rand van het blad aan de bovenkant van het blad kan je waarschijnlijk wat mooier en strakker maken door een profieltje van hout in de mal te leggen.
 
Beste klusser, Vandaag nogmaals een proefstorting gedaan in een mal van 500x500x50mm in totaal 1 zak betonmolen van de Hornbach. Lucht eruit getrild en aan laten drogen. daarna om het 1/2 uur met een spackmes keurig glad getrokken. resultaat ziet er goed uit, oppervlak is mooi vlak. de hoeken heb ik met een hoektroffel (R=10mm) rond gemaakt. dat viel me wel enigszins tegen. en ik denk dat ik bij het storten van het definitieve blad de laatste laag van zo'n 10mm dik stort met beton waar het grind uit gezeefd is, dit om te voorkomen dat er toch grind door de toplag komt bij het schuren / polijsten. iemand nog tips over het krijgen van een mooie radius op de hoeken en het storen van een afwijkende toplaag.
Ik hoor graag van jullie. Met vriendelijke groet, Stuk
 
Beste Klusser,
Welke tijd moet er ongeveer worden aangehouden om te beginnen met het polijsten van de bovenzijde van het blad. Dus de tijd vanaf storten tot polijsten.
Met vriendelijke groeten,
 
Dat verschilt heel erg naar de omstandigheden (temperatuur) en het soort materiaal. Je kan het in de gaten houden door met je vingers de hardheid te controleren. Op youtube is veel te vinden onder de zoekterm "When To Start Finishing Concrete". Vlinderaars gaan er pas op als je al op de vloer kan lopen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via