Badkamer renoveren - Wat is de beste aanpak?

De huidige afvoer van het toilet zit nu toch ook in een koof?

En de ventilatie van de badkamer zit nu in de woonkamer, vol in het zicht, dmv flexpijp.

Als je de koof weghaalt en een voorzetwand maakt zoals op mijn tekening kun je daar ook de nieuwe ventilatie van de badkamer en het toilet verwerken.

En dan kun je dat veel beter laten uitkomen op de bestaande situatie dan nu.

Dan heb je in elk geval niet 2 meter zilveren flexpijp in je woonkamer :)

Op de begane grond kun je de afvoer van het toilet vaak in de vloer verwerken.

Op de 5de verdieping wordt het dan toch vaak een koof of voorzetwand omdat je gewoonweg de hoogte niet hebt wat betreft vloeropbouw om de afvoer in de vloer te verwerken.
 
@Rogeeke1
Goedenavond. Bedankt voor je input.

Ja klopt, huidige afvoer loopt ook in een koof. Welke voorzetwand bedoel je op je tekening ? De koof haal je weg maar ik moet toch ook mijn afvoer en waterleiding vd wastafel kwijt. Die komen dan toch ook uit in de muur naast keuken.

Ik denk (kan bijna niet anders) dat de vorige bewoner de huidige douche afvoer helemaal uit heeft moeten kappen en dan moet hij dan ook nog eens op afschot hebben gelegd. Ik ben inderdaad van plan de douche en toilet te plaatsen zoals je heb getekend. Misschien de douche iets breder zodat ik de koof van de afvoer toilet kan gebruiken als een zitje in de douche zonder dat het water er op valt.

Screenshot_20241212_185135_Samsung Internet.jpg
 
Die voorzetwand is 'nieuwe koof voor afvoer toilet' op de tekening aan de rechterzijde.

En de afvoer van het wasmeubel kun je nog wel in de vloer kwijt en dan achter de drain.

Je kan ook een smal wasmeubel nemen en de douche 90 graden draaien, ingang naar links, en dan afvoer ook in de voorzetwand wegwerken alsmede watertoevoer.
 
  • Like
Waarderingen: Robbie's
Persoonlijk zou ik die paar dagen extra werk zeker investeren zodat ik toch een gescheiden toilet kan hebben.

Ook heb je dan een redelijk logische indeling qua afvoer en ventilatie en zal dat beter uitkomen in die koof dan het nu doet.

En die voorzetwand hoef je alleen te maken op een relatief smal gedeelte in de douche dus dat is het werk niet.

En in het toilet hoef je niet tot aan het plafond. Daar komt je afvoer op ongeveer 30-40 centimeter hoogte.

Dus als je dan 1 meter 20 bovenkant toiletombouw maakt is het ook goed. En dan kun je weer bijvoorbeeld 2 hele tegels van 60 op de voorkant maken en dat is visueel zeer plezierig. Of 1 tegel van 120 cm, u begrijpt wat ik bedoel.

Het voordeel van de voorzetwand is dat je je afvoeren, ventilatie, stroom erin kunt verwerken en je kunt er iets tegenaan monteren.

Als je van die bestaande koof een bankje wilt maken dan krijg je weer een specifieke situatie wat betreft drain en waterafvoer. Als je een bankje wilt maken van de koof dan verandert de ingang naar links en gaat de drain naar rechts. Anders klopt het afschot niet. Bijvoorbeeld met de ingang aan de onderkant en de drain tegen het bankje aan. Het zou wel kunnen met een wanddrain tegen het bankje aan maar ik persoonlijk wil liever geen drain onder mijn voeten tijdens het douchen.

Ook is het zo dat die koof niet waterdicht gemaakt is en waarschijnlijk niet op afschot ligt dus dat zult u alsnog zelf moeten fabriceren.

Je kan ookergens op dat bankje een muurtje moeten maken waar je scherm waterpas tegenaan komt ivm met de L-vorm van de koof.

Of een muurtje maken die uitsteekt, bijvoorbeeld op 90 centimeter. En daar maak je dan je kraan in, of een nis.

Het is uiteindelijk aan u om te beslissen wat het plan wordt, gelukkig heeft u daar nog wel tijd zat voor ;)
 
@Rogeeke1 Bedankt voor al het meedenken. Wordt zeer gewaardeerd. Ik denk dat ik inderdaad daar voor ga. Een voordeel is dat ik op die rechter muur dan ook een gedeelte van de huidige tegels kan laten zitten. Immers er komt toch een muur voor :-) interessante klus.
 
@Rogeeke1
Met MSPaint gemaakt :?
Ik denk dat de rechter optie de beste optie is. Alles achter die wand naar de hoofd aansluiting. Bij de linker optie wat meer mogelijkheden om vanuit de bijkeuken leidingen aan te leggen maar die gaan dan wat meer in de weg zitten als ik daar een wasmachine wil plaatsen etc. Afvoer badmeubel sluit ik dan direkt aan op 110 of 90mm buis van toilet. Alleen bij oplevering huis kijken hoe het achter de plaat bij standleiding allemaal aangesloten moet worden. Daar heb ik later denk ik nog wel wat hulp bij nodig.

Muurtjes worden dan in de badkamer gipsblokken (groen) en in het toilet watervaste multiplex plaat tot 120cm hoog. Muurtje tussen douche en badmeubel wordt 1.80 hoog. Even opletten dat ik bij voorkeur niet met 90 graden bochten het toilet aan ga aansluiten om de lange 110 cm PVC buis die naar de standleiding loopt. Aan de andere kant wordt 45 graden wellicht heel lastig. Ik neem aan 2 cm per meter afschot voor het toilet naar de standleiding voldoende?

Optie 3.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Rogeeke1
Het gaat de volgende indeling worden. Dat heeft de voorkeur van zoon lief en ik begrijp dat ook wel. De rode muren moet ik dan gaan bouwen. Vandaag bij Hornbach geweest om mij te orienteren op gebruik gipsblokken (die zijn zwaar) of cellenbeton. Een paar vragen:

1. Omdat ik een hangtoilet wil bouwen is het wellicht een betere keuze om de muren met zware gipsblokken op te bouwen en niet met cellenbeton. Het combineren van cellenbeton en gipsblokken lijkt mij niet handig. Zijn jullie het daar mee eens?
2. De eerste rij zet ik dan in de specie maar ik had elders al gevraagd of bij de zware gipsblokken ik die direkt in de specie druk (eerste rij) of in die inkeeping van die gipsblokken aan de onderkant eerst blokkenlijm smeer en dan niet alles in de specie. Moet de vloer nat zijn voordat je er specie opleg?
3. Is de onderste rij van het douche gedeelte voldoende om met groene hydroblokken te bouwen en de rest met gewone gipsblokken of de gehele douche met hydro blokken en de rest buiten die douche met gewone gipsblokken
4. Ik begrijp van Hornbach medewerker bij gipsblokken geen lijm op cementpasis gebruiken maar op gips/water basis
5. Ik zal ook een kraantje met bakje in het toilet moeten bouwen. Water trek ik met een koperen leiding door in de nieuwe koof maar de afvoer van dat water... Zit nog even te puzzelen hoe ik dat water met een dunne platte buis dan kan aansluiten op de rioolering toilet.
Optie 5.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Rogeeke1
De toiletombouw zou ik gewoon met multiplex of een wedi-plaat bekleden.

En de voorzetwand zou ik gewoon van hout, gips en tegels maken.

En cellenbeton is sterk genoeg om dingen te dragen in een badkamer naar mijn persoonlijke ervaring.

Persoonlijk zou ik wel die wand in de douchehoek van cellenbeton maken. Daar heb ik dan meer vertrouwen in dan een wand van hout en gips in je douchehoek. Dat gaat ook ontzettend werken als het eenmaal vochtig wordt.

Natuurlijk heb ik ook wandjes gemaakt van hout en gips en is dat altijd goed gegaan. Maar ook weet ik in mijn achterhoofd dat hout, gips en water geen denderende combinatie is.

En wat betreft de afvoer van het toilet: Of wegwerken in de wand, of in de vloer en anders een sifon van chroom in het zicht. Zo ook de watertoevoer. Die kun je nog wel in de wand frezen aangezien deze relatief dun is.

En als je het op deze manier doet hoef je geen douchebak te nemen. Ik zou er dan een authentieke inloopdouche van maken zonder verhoging, dorpel of zoiets als dat. Maar dat is ook weer persoonlijke voorkeur.

En je kunt ervoor kiezen of je de blokken zelf impregneert of behandelt met bijvoorbeeld kimband maar dan denk ik dat het makkelijker is om 'groene' blokken te kopen met hydrofobische eigenschappen. Net zoals vochtwerende gipsplaten, de groene.

En specie hecht niet op gladde tegels. Wel als je die tegel wegsloopt tot het cement/ beton of als je het daar voorstrijkt met tegel over tegel voorstrijk.
 
@Rogeeke1
Bedankt. Mijn bedoeling is om tegen het stalen frame van toilet een multiplex plaat te schroeven met links, rechts en onderkant paar houten balken zodat er echt geen beweging in de tegels kan komen. Heb ik eerder gedaan (zie foto) dus dat zal wel goed komen.

Mijn aandacht is meer op het juis plaatsen van de muren want ik moet nogal wat slopen en opnueuw opbouwen.

Voordat ik muurtjes plaats haal ik uiteraard eerst de tegels weg. De eerste rij cellenbeton blokken of gipsblokken moet 100% waterpas staan. Bij gebruik van gipsblokken (niet cellenbeton) is mijn vraag of ik die direkt in de specie "stel".

Met je eens dat ik ook liever geen doucgebak neem en die afvoer bad zit zi ducht tegen de hoek aan van de koof waar bhoofdaansluiting zit dat ik daar niet oo deze manier snel verstoppingen verwacht.

Hoop alleen dat ik voldoende afschot kan realiseren om ca wc naar de uiterste hoek te gaan. En bovenop die 110mm buis dan maar kijken of ik aan kan sluiten met een 32mm buis voor afvoer wasbakje.

Bedankt voor het meedenken.

gipsblokken.jpg


20230914_212659.jpg
 
Afschot voor de toiletafvoer heb je meer dan genoeg want het is namelijk zo dat de hoogte van de afvoer op 40 centimeter hoogte zit.

Dus in principe heb je zeker 25 centimeter om te zakken en dat is veel te veel natuurlijk.

Het is wel zaak dat je goed uitkomt in die koof. Het liefst zo diep mogelijk maar wel boven de vloer.

Je moet het eigenlijk zo uittekenen dat je genoeg afschot hebt en dat je ook mooi uitkomt in die koof zonder last te hebben van bochten en afvoeren van andere dingen.

En die blokken worden niet alleen met lijm vastgezet maar ook met stalen hoekankers tegen de wand.

En ook door de tegellijm en tegels ertegenaan krijgt het extra stevigheid.

Als je het wandje gaat plaatsen dan is het wel verstandig rekening te houden met de maat van de tegels. Als je goed kunt berekenen dan kun je het muurtje zo maken dat je overal symmetrisch uitkomt qua voegen. Dat is wel afhankelijk van de dimensie van je badkamer en de maat van je tegel.
 
@Rogeeke1

Bedankt. Ja, dan denk ik een T (of beter Y maar dan meer ruimte) opening ter hoogte van toch iets boven de vloer. De afvoer van de douchedrain moet er onder ook nog op aangesloten worden lijkt mij...

Het plaatsen van hoekankers en daarna pur (of toch blokkenlijm) in de 1cm opening spuiten is mij duidelijk :-)

Inderdaad letten op de grootte tegels. Bij 50x50 denk ik lengte muurtje van 101 en dan plaatsen vanaf ingang muurtje. Breedte bak dan ook 101 er van uitgaand dat ik eerst de vloertegels plaats. Goed of slecht plan?
 
Dat ligt eraan wat de breedte en lengte is van de badkamer.

Als je de douche 100 breed houdt dan krijg je dus 10 centimeter wand en dan weer 40 centimeter wandtegel naast de wand.

Je kan hem ook 90 centimeter maken en dan kom je met een wand van 10 centimeter uit op 2 hele tegels van 50 centimeter. En dan heb je naast je wand dus weer een hele tegel. Het is afhankelijk van de dimensies van je badkamer welk formaat tegel het beste uitkomt. Ook bepaalt dat hoe je dan in de hoek uitkomt links. Als je links in de hoek bijvoorbeeld een klein stuk krijgt en de vloer strookt met de wand dan krijg je die kleine strook ook op de vloer. En dan kom je dus niet symmetrisch uit qua voeg bij de deur. Het mooiste is je voeg in het midden van de deur of een hele tegel in het midden.

Of het allemaal mooi uitkomt dat is een kwestie van passen en meten.

En die drain daar kun je zelf bepalen waar je de afvoer laat uitkomen.
Je kunt een drain met achteruitlaat nemen en dan de afvoer aan de voor of achterkant houden.

Je kunt ook een drain nemen met een zij-uitlaat.

Mijn punt is dat de drainafvoer waarschijnlijk het minst problematisch gaat zijn vanwege de situatie en de mogelijkheden die je hebt op dit gebied.

Wat je ook kunt doen als je badkamer lastige dimensies heeft bijvoorbeeld je achterwand met kleine visraat tegels maken en de rest met 50x50. Dan haal je bepaalde belemmeringen weg. Als die er zijn.

Misschien komt je badkamer precies op 2 meter uit en dat zijn dan precies 4 hele tegels van 50 centimeter.

Helaas komt het in de praktijk weinig voor dat de omstandigheden perfect zijn. Het kan wel. Wat wel helpt om duidelijkheid te verschaffen is vooraf een tekening maken met alle maten erop.
 
Laatst bewerkt:
@Rogeeke1
Bedankt. Ik ga inderdaad eea verder goed uitmeten voordat ik de muur ga plaatsen. Alles afhankelijk vd groote tegel en voeg. Mijn bedoeling is om 7cm muren te plaatsen.

Die drain aansluiten zoals inloopdouche getekend in vorig bericht zie ik toch wel als een uitdaging. Ik zal straks eens een tekening maken maar alles afhankelijk wat is achter die wand in keuken vind
 
  • Like
Waarderingen: Rogeeke1
Die drainafvoer is echt heel simpel hoor.

Zoals ik het nu zie kun je die aansluiten op de standleiding. En het is ook zo dat de afvoer van het toilet zo hoog zit dat je daar geen last van hebt.

Wel is het zo dat je wel met beleid om die standleiding heen moet werken. Persoonlijk zou ik dat laten doen door iemand die dat regelmatig doet.

Ik heb namelijk zelf wel eens een afvoer geraakt die ik niet had mogen raken.

Een loodgieter weet dan gewoon beter waar hij/ zij op moet letten dan ik als tegelzetter met beperkte kennis over standleidingen, vacuum en druk.
 
@Rogeeke1

Goedemiddag.

Ik ben mij verder aan het voorbereiden op de interessant klus en heb nog wat aanvullende vragen:

1. Voor de inloopdouche gebruik ik groene hydro gipsblokken of cellenbeton. Moet ik deze in beide gevallen 0.5-1cm van de muur houden en opvullen met pur schuim of dichtsmeren met gipblok lijm?

2. Ik las eerder "en die blokken worden niet alleen met lijm vastgezet maar ook met stalen hoekankers tegen de wand. ik las ergens anders dat ik juist veerankerd moet gebruiken. Wanneer gebruik je hoekankers en wanneer veerankers?

3. Ik neem dat cellenbeton ook zonder moeite een opdekdeur van 231 x 93 kan dragen?

4. Geberit inbouw toilet wordt volgens mij standaard geleverd met 90mm buis. Hoe sluit ik die aan op de 110mm bocht waar ik verder mee naar standleiding ga. Is dat met een overgangsmanchet rubber?

Groet
Rob
 
@Henk253

Hi Henk. Goedemiddag. Die laatste vraag nummer 4 is misschien een item waar jij ook je aanbeveling kan geven. Ik moet met 90mm buis in hang toilet gelijk naar rechts over naar 110mm maar twijfel hoe beste over te gaan naar 110. Kan er nooit neer bij dus moet de boel goed aansluiten eind januari.
 
1734953127110.png
Naamloos.jpg

Omdat ik niet naar het lange verhaal heb gekeken (hou niet van lezen :wink:)
toch valt me nu dingen op dat het straks niet goed komt bij samen komst van wc en drain en wastafel afvoer.
Je vergeet namelijk de bestaande leiding die al in de vloer zit die moet je op pakken.
 
Hi Henk,

Bedankt. Ja, sorry een heel verhaal. Maar onderstaande gaat het worden en ik moet eind januari eerst kijken hoe de leidingen uitkomen bij de standleiding. De wasbak afvoer zit er nu al en de Wc ga ik met lange PVC buis in de te bouwen koof rechts rode lange lijn naar standleiding brengen. Het water komt ook allemaal vanaf de stanleiding idem stadsverwarming.

De standleiding zit op de blauwe plek.

Optie 5.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Henk253

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via