Agpo Ferroli 324 geen warm water

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmorgen een vreemd geluid uit de CV ketel (Agpo Ferroli 324, bouwjaar 1995).

Dit bleek afkomstig van het veiligheidsventiel. De druk stond op 0 bar.
Water bijgevuld tot 1 bar. Radiatoren worden nu wel warm.
Maar geen warm water druk.

Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Door stoomvorming is waarschijnlijk de doorstroombegenzer gesmolten, goede kans dat zelf de inlaatcombinatie defect is geraakt door stoom.
 
Waar kan ik de doorstroombegrenzer vinden? En de inlaatcombinatie kan ik ook niet vinden op het schema. Als deze defect zijn, zijn deze dan moeilijk te vervangen?

Tot nu toe heb ik in het verleden alleen een thermokoppel en de stromingsschakelaar zelf vervangen.

Tevens is het zo dat bij warmwater vraag de led op de print niet gaan branden. Er gebeurd dan dus helemaal niets.
 
Doorstroombegrenzer is het wit of grijze filterplaatje wat bij de stromingschakelaar zit, tevens de stromingschakelaar even controleren.
De inlaatcombinatie zit onder de ketel, dat is een combinatie van kraan, overstort, en terugslagklep.

Zelf zou ik beginnen de stromingschakelaar te demonteren en de doorstroombegrenzer te vervangen.
Deze noemen ze ook wel hoeveelheidsregelaar.
Degene die jij moet hebben is een AGPO met een doorlaat van 6 lpm.
Geen universele pakken, die past niet.
 
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zojuist de stromingsschakelaar er uit gehaald.

Bij de ingang van de stromingsschakelaar zit een wit kunststof ringetje wat nu vervormd is. Het ziet er inderdaad naar uit dat dit is gesmolten. Een stukje van dit ringetje zat ook tegen de schakelaar aan waardoor deze niet meer heen en weer kon gaan.

Aan de uitgang van de stromingschakelaar zit een soort metalen filtertje (korfje) waar ook een paar kleine stukjes kunststof tussen zitten.

Het ringetje zal ik in ieder geval gaan vervangen.

Ik vraag me wel af hoe dit gebeurd kan zijn. Er gaat toch koud water door en geen heet water? Is er dan nog meer aan de hand?
 
Omdat de CV druk op 0 heeft gestaan kon de ketel bij CV-vraag zijn hitte niet kwijt.
Hierdoor is het WW gedeelte ook overhit geraakt en heeft stoom terug in de koud waterleiding gedrukt, dit heeft de hoeveelheidsregelaar laten smelten.
 
Helaas is de waterhoeveelheidsregelaar momenteel niet op voorraad. Moet besteld worden.

Daarom heb ik de oude onderdelen maar weer terug gezet. De waterstromings-schakelaar leek mij nog goed te werken. (Met multimeter gemeten en het klepje binnenin even ingedrukt.)

Ik had verwacht dat ik nu wel weer warm water zou krijgen.
Alles weer aangezet. Maar als ik nu probeer warm water te tappen krijg ik eventjes een flinke straal die snel minder word. En ook koud is en blijft.

Kan dit komen omdat het gat in de hoeveelheidsregelaar nu groter is dan eigenlijk mag? (Wat vervormd en stukje eraf gesmolten.)
 
De inlaatcombinatie kan ook geleden hebben aangezien daar ook wat plastic onderdelen in zitten.
Verder zit er nog een filter in de ww pijp vlak voordat deze de ketel uit gaat.
(In het verticale deel geschoven)
 
Het doseer ventiel vervuilt wel meer, niet alleen bij deze ketel.

Het is inderdaad een plat plastic plaatje, met een kartelrand erin,die de doorlaat is.
Het korfje wat u noem is een filter.

Dat klopt dat de straal eerst flink is en dan verandert, dat is straks opgelost.

Je kan tijdelijk de inlaatcombinatie iets dicht draaien op ongeveer 6 ltr/pmin.
 
Misschien een vreemde vraag: maar hoe kan ik controleren of de inlaatcombinatie nog in orde is?

Als ik de warmwater kraan opendraai dan heb ik heel even een dikke straal die heel snel een heel dun straaltje word. (Maar het is en blijft koud.)
De led op de print gaat ook niet aan.

De kraan bij de inlaatcombinatie heb ik een stuk dichtgedraaid maar ik merk geen verschil.

De situatie is nu dus:
- De waterhoeveelheidsregelaar is flink beschadigd, de kartelrand die erin
   zou moeten zitten is er niet meer, maar de regelaar wel weer erin gezet.
- De stromingsschakelaar zou volgens mij moeten werken, is nagemeten.
 
Het lijkt toch de stromings schakelaar, zit die niet verkeerd om?

Zit het stekkertje op de tap sensor? Zit een stickertje aan met een kraantje.

Probeer rechts op de tap sensor het stekkertje eraf te halen, en die op de cv sensor te zetten (als test).

Het zijn allebei dezelfde sensors.

Als je geen cv nodig heb, kan je tijdelijk het tapstekkertje op de cv sensor zetten.
 
De stromingschakelaar moet een minimale doorstroming van 2.5 lpm hebben anders reageert deze niet.

Er zit hoe dan ook nog vervuiling in of het reeds genoemde filter of de inlaatcombinatie is beschadigd.
Sensors omwisselen e.d. heeft geen zin als de ketel niet ingeschakeld wordt door de stromingschakelaar!
 
Arnoldmr2 schreef:
Sensors omwisselen e.d. heeft geen zin als de ketel niet ingeschakeld wordt door de stromingschakelaar!
Dat had ik al vermeld, uitgaande dat de stromingsschakelaar goed werkte.

Alleen om de tapsensor te testen, kan je ze even verwisselen (stekkers).
 
In de eerste plaats weer allemaal hartelijk dank voor het meedenken.
Arnoldmr2 schreef:
"Verder zit er nog een filter in de ww pijp vlak voordat deze de ketel uit gaat. (In het verticale deel geschoven)"

Nu kan ik daar geen filter ontdekken.
Deze zou ook vanaf de onderkant van de ketel te zien moeten zijn? Of echt binnenin de ketel?

Ik heb de stromingsschakelaar er nog eens uitgehaald. Zit volgens mij goed. De pijl staat in de richting "de ketel in". (Toch voor de zekerheid even andersom geprobeerd, maar er is dan eigenlijk geen verschil...)

Ik heb nu dus nog steeds het probleem dat ik nog geen warm water krijg.
Bij opendraaien warm water kraan, eerst kort een dikke straal en dan een hele dunne.
De defecte hoeveelheidsregelaar heb ik er nu tussenuit gelaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan