Afstand ketel tot tappunt te ver.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blackraven schreef:
Ik had hetzelfde probleem, wel leuk dat ik nu dankzij dit topic ook weet waardoor het komt (de 15mm leiding van boven naar beneden).

Als oplossing heb ik een hotfill close-in boiler geplaatst.
Temperatuur op de laagste stand gezet zodat-ie niet teveel energie vreet (niet te laag ivm legionella).

Voordeel hiervan is dat als je een klein beetje water gebruikt, de boiler het makkelijk kan opwarmen en als je veel gebruikt, het warme water door de combiketel wordt verwarmd.

Enige nadeel aan een hotfill is dat hij vanwege z'n lagere vermogen er veel langer over doet om koud water op te warmen, dus als je steeds kleine beetjes warm water gebruikt, zul je na een tijdje lauw water hebben.

Deze aaneenschakeling levert i.d.d. een hoog comfort, de verliezen zijn echter zoals Chath. schreef veel groter...

Ik denk niet dat ik persoonlijk een 15 liter boiler van 80grd. snel leeg trek als ik flink moet bijmengen?
 
Fiesiekus schreef:
20 meter leiding van uitw. 15 mm rond heeft ongeveer 2,6 liter inhoud. Bij een debiet van 6 l/min. en goed geïsoleerde leiding zou het hete water binnen 30 sec . beneden moeten zijn.

Het heeft dan toch met de economy-stand te maken.

helaas, de ecostand haalt niks uit in deze.

Volgens mij verwarm ik meer dan alleen de buis, zoals gezegd ligt deze ongeïsoleerd meters ingestort in de beton/zandpakket, dat moet je ook eerst allemaal opwarmen.
Vergeet niet knelkoppelingen beugels etc.
 
Screech schreef:
2 Minuut is idd wel wat lang, maar voor dat u het 1 en ander gaat veranderen......

Komt er wel voldoende warmwater uit de kraan?? 6-8 liter per minuut(afhankelijk van vermogen van de ketel)
Wanneer u een mindere straal heeft zal het warm water ook weer langer op zich laten wachten.

In de regel behoort het water binnen 1 minuut op temperatuur te zijn. Duurt het nou 1,5 minuut... ach een scheet zit ook wel eens te lang binnen he.

Een close in boiler vreet meer energie dan die liters water die u steeds door het putje laat stromen voordat het warm is.
Het COMFORT van een close in is wel een 30 X groter uiteraard.

6 liter in 1 min 20, doe je het daar voor?

Ik vind dat best veel verlies, 6 liter water weg voor nop! + gas 60dm3
 
Chathanky schreef:
Pietje schreef:
Volgens mij vreet zo'n boiler ook nog stroom van heb ik jou daar, of valt dat mee?

:roll:


Wel eens bij stilgestaan wat het kost om eerst een x aantal meters koperpijp op te warmen en dan vervolgens na je handen wassen een x aantal liters warm water laten afkoelen omdat je het eerste uur geen warm water meer gebruikt.

De meerkosten zullen nihil zijn en je hebt wel het grote voordeel dat je comfort hebt (gelijk warm water) met minder verspilling van het water.

Daar was het toch om te doen?

Correct, het comfort was het om te doen, maar als ik verspilling kan tegengaan, dan wil ik daar ook nog ff over denken, scheelt milieuvervuiling en centen.

Dank voor je antwoorden!
 
Grondwater is gemiddelt zo`n 12 graden gerekend wordt altijd met 10 graden dus met 60 graden boilertemperatuur kom je op een temp.versch. van 50 graden.

Je moet ook de opwarming van de kopere leiding mee rekenen en de warmteafgifte over de lange lengte.
Soortelijke warmte van koper moet ook bekend zijn zodat je dit ook kan mee nemen in je berekening. (je moet wel weten wat een meter koper 15 weegt.

De warmteafgifte wordt een lasige berekening maar die is in verhouding tot de rest niet zo groot.

Komt ook nog bij dat de restwarmte van de ketel ook als verloren beschouwd mag worden. Dit is een deel cv water (enkele liters cv water), en de opwarming van de ketelwisselaar (enkele kilo`s aluminium gietijzer of ander materiaal waar de wisselaar van gemaakt is)

Als je het mij vraagt is de situatie nu duurder dan dat je een voorraadje warm houd van 10 liter met een close in boiler inclusief de meerkosten van elektrisch verwarmen van water.
 
JA, goede opmerking, er blijft idd heet water achter in zowel de CV-warmtewisselaar als in het warm-water-circuit. Dat is bijna 50% van die 10 liter close-in boiler waar ik hierboven mee rekende!

Kortom, voor kleine hoeveelheden warm water over zo'n grote lengte wordt relatief erg veel energie verbruikt t.o.v. een dichtbij geplaatste close-in boiler.
 
Een close in van 15 liter geeft als je hem op 80 graden zet 30 liter warm water van 40 graden, volgens mij genoeg voor een afwas.
Veel warmer dan 45 graden verdragen veel mensen niet meer aan de handen.

Ps. Soortelijke warmte koper 0.39kj/kg. voor 10 kg koper net geen liter water.
Aluminium, 0,9kj/kg, het gewicht ketelwisselaar is verschillend per type maar voor de wat oudere ketels al gauw 5 a 10 kg, omgerekend 1 a 2 liter water.
Gietijzer, 0,6 kj/kg (uit m`n hoofd maar ik kan het mis hebben) gietijzer is zwaarder dan aluminium en zal dan omgerekend nog ongunstiger uitvallen voor het warmwaterverlies.

Een combiketel (uitgezondert de nieuwe ketels van de laatste 2 a 3 jaar) hebben een taprendement van 50 a 60% op jaarbasis, daarin is lang en kort gebruik in mee genomen.

Je kunt er een eindopdracht van een opleiding van maken om zo alles uit te pluizen maar de grove benadering wijst al uit dat voor klein verbruik die enkele keren per dag gebruikt worden niet gunstig is voor een verantwoord energiegebruik.
Mocht je aan 30 liter gemengt water te kort komen blijft er weinig over tenzij je een wat grotere boiler vindt, dit valt niet meer onder de close in types. Ik ken ze wel die vanaf zo`n 25 liter beginnen.
 
Chathanky schreef:
Een combiketel (uitgezondert de nieuwe ketels van de laatste 2 a 3 jaar) hebben een taprendement van 50 a 60% op jaarbasis, daarin is lang en kort gebruik in mee genomen.

Dit gegeven is de definitieve overwinning voor de close-in boiler voor deze vragensteller, lijkt me.

Bovendien kan hij/zij bij verhuizing uit de huurwoning, deze boiler weer meenemen/verkopen.
 
Komt wel wat voor kijken om een boiler te plaatsen.

1. Geaard-Stopcontact.(eventueel aparte groep).

2. Extra aansluiting maken op de afvoer voor de inlaatcombinatie.

3. Minder berg ruimte kastje kwijt.
 
Aparte groep heb ik daar zitten! pfff

Inlaatcombinatie raak ik wel kwijt.

Dat laatste is een groter probleem, maar dat los ik op door een heel plat model te nemen dat onder de keuken komt te liggen.
Zo behoud ik het kastje, want ik heb maar een kleine keuken.

Deze? (merk verwijderd, mod)

Op deze site laten we ons niet uit over specifieke apparaten.
Hiervoor dient u een consumenten-site te raadplegen, mod.
 
Nog kleine bezuinigende tip.... Zet de close in (of "lig onder" zo je wilt) wel op een tydklok of iets dergelijks.

Het boilertje houdt zijn warmte redelijk goed vast,maar zal toch regelmatig gaan verwarmen terwijl er geen water wordt getapt.

De ervaring met mijn close in was dat wanneer deze dag en nacht aanstond (ook overdag tijdens werktijd) Deze ongeveer 4 keer zoveel verbruikte als wanneer hij op de tijdklok stond.

Bij mij ging hij rond 17:00 uur aan tot een uur of 19:30.Verder werd er bij ons geen warmwater gebruikt in de keuken.
 
Bovenstaande kan nog energie sparen, maakt echter dat je minder comfort hebt, ik wil ook wel eens 's avonds laat of 's nachts of overdag mijn handen wassen, heb je op net zo'n moment geen warm water!
 
Weet je wel wat zo'n tijdklok aan stroom vreet??





grapje.. :D
 
Een leverancier van close-in boilers (o.a. boost-boilers, zal geen fabrikantnaam hier neerzetten) claimt een warmteverlies van maximaal 25 Watt bij een water- en omgevingstemperatuur van 60 resp. 20 C.

Per 24 uur dat ie aanstaat dus 0.6 kWh
 
Dat zijn waarden waar ik warm van word!

Op naar de boilerzaak...

Enne, dat warmteverlies is dan in je huis, dus dan slaat de verwarming weer 0,1 sec. later aan/eerder af.
 
Fiesiekus schreef:
Een leverancier van close-in boilers (o.a. boost-boilers, zal geen fabrikantnaam hier neerzetten) claimt een warmteverlies van maximaal 25 Watt bij een water- en omgevingstemperatuur van 60 resp. 20 C.

Per 24 uur dat ie aanstaat dus 0.6 kWh

Kan me i.d.d. herinneren dat ik eens een boiler leeg liet die al een weekje niet aan de stroom had gehangen, dat water was nog steeds heel heet!
Ze zijn dus goed geïsoleerd.

Heb ik net gekeken naar mijn keukenblok, kan ik #*sch..%%$$$ de onderplint niet verwijderen, die zit vast aan het blok, dus een geheel.

Om zo'n plat model eronder te krijgen moet ik de hele blok optillen. fijn als er eens wat mee mis is!
Moet ik de kit los snijden, kraan afkoppelen, schroeven uit de muur.... zucht.
Volgens mij moet ik een gat in de onderplint zagen waar ie door kan en dan een dun voorzetplintje??
Ik kan dat gepruts in huis toch niet als prettige bezigheid ervaren.

O, ja,
Wat was nu de verhouding van prijs om bijv 1 liter water elektrisch te verwarmen in verhouding met het verwarmen van een liter water tot dezelfde temp. maar dan op gas?
 
En kan je de boiler niet op de bodem van 1 van de kastjes kwijt?

Over de energie van electrisch en gas:

1 kWh is 3.6 MJ warmte

1 m³ gas is 32 MJ warmte, maar dan nog alle verliezen in de ketel, leidingen, CV-ww, water etc. verrekenen.
 
Nee, dan ben ik een zeer belangrijk kastje kwijt van mijn toch al schaarse ruimte. (3 onderkastjes, dan nog maar 2)

Wat is nu de verhouding in prijs tussen een liter op elektra warm gestookt water in verhouding tot op gas gestookt water?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via