Ik sta op het punt om een (hager) groepenkast te bestellen, ik ga gelijk van 1 fase naar 3 fase ivm toekomstplannen
Er staat een groot inductiefornuis op de planning. Het idee was om hier gewoon een 3 fase installatieautomaat voor in te gaan zetten. scheelt in kosten en ruimte in groepenkast
Nu rij ik op dit moment en hybride voertuig welke op 1 fase 16A word geladen, gaat prima, maar ook dit word in de nabije toekomst mogelijk een 3 fase laadpaal. Nu lees ik dat voor 3-fase laadpalen vaak een (vrij prijzige) type B / klasse B aardlekautomaat word gebruikt die ook DC stromen kan meten. Kan iemand dit bevestigen? Sommige laadpalen hebben zelf ook een DC beveiliging schijnt, dan kun je met een regulier type A aardlekschakelaar af, maar geen idee in hoeverre dit standaard is. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Zover ik zo zie is dat er alleen losse type B / klasse B aardlekschakelaars bestaan en (nog) niet in de vorm van een aardlekautomaat.
als ik dan toch een (type B) losse 3 fase aardlekschakelaar moet gebruiken (die relatief prijzig zijn) met daarachter een gewone 3 fase installatieautomaat voor de laadpaal kan ik toch beter het fornuis toch ook achter die zelfde aardlekschakelaar zetten? Dan hoef ik voor het fornuis ook alleen maar een iets goedkopere 3-fase installatieautomaat aan te schaffen ipv een wat duurdere 3-fase aardlekautomaat ?
ruimte in de groepenkast is geen probleem
Er zullen vast wel vaker mensen met dit bijltje hebben gehakt, graag jullie ideeën hierover
concreet;
is het inderdaad gebruikelijk om een type b aardlekschakelaar te gebruiken voor een laadpaal?
of is het gangbaar dat laadpalen zelf al deze beveiliging in zich heeft?
indien ik een type b aardlekschakelaar aan schaf, kan ik dus beter zowel een installatieautomaat van het fornuis als een installatieautomaat van de laadpaal er achter zetten?
Er staat een groot inductiefornuis op de planning. Het idee was om hier gewoon een 3 fase installatieautomaat voor in te gaan zetten. scheelt in kosten en ruimte in groepenkast
Nu rij ik op dit moment en hybride voertuig welke op 1 fase 16A word geladen, gaat prima, maar ook dit word in de nabije toekomst mogelijk een 3 fase laadpaal. Nu lees ik dat voor 3-fase laadpalen vaak een (vrij prijzige) type B / klasse B aardlekautomaat word gebruikt die ook DC stromen kan meten. Kan iemand dit bevestigen? Sommige laadpalen hebben zelf ook een DC beveiliging schijnt, dan kun je met een regulier type A aardlekschakelaar af, maar geen idee in hoeverre dit standaard is. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Zover ik zo zie is dat er alleen losse type B / klasse B aardlekschakelaars bestaan en (nog) niet in de vorm van een aardlekautomaat.
als ik dan toch een (type B) losse 3 fase aardlekschakelaar moet gebruiken (die relatief prijzig zijn) met daarachter een gewone 3 fase installatieautomaat voor de laadpaal kan ik toch beter het fornuis toch ook achter die zelfde aardlekschakelaar zetten? Dan hoef ik voor het fornuis ook alleen maar een iets goedkopere 3-fase installatieautomaat aan te schaffen ipv een wat duurdere 3-fase aardlekautomaat ?
ruimte in de groepenkast is geen probleem
Er zullen vast wel vaker mensen met dit bijltje hebben gehakt, graag jullie ideeën hierover
concreet;
is het inderdaad gebruikelijk om een type b aardlekschakelaar te gebruiken voor een laadpaal?
of is het gangbaar dat laadpalen zelf al deze beveiliging in zich heeft?
indien ik een type b aardlekschakelaar aan schaf, kan ik dus beter zowel een installatieautomaat van het fornuis als een installatieautomaat van de laadpaal er achter zetten?