Aardlekautomaat in de meterkast

Ik wil een 11kW laadpaal aansluiten in de meterkast, daarvoor wil ik een Aardlekautomaat van Eaton (20A 30mA C-karakteristiek) plaatsen in mijn meterkast (Attema NXT).
Waar ik echter mee zit is dat het verdeelblok van de nul-draad helemaal vol zit. Zie foto.

20241222_110605.jpg


Een kamrail is geen optie, die past niet in de hoofdschakelaar. Dan heb ik m.i. een aantal opties:

- Bruin, Grijs, Zwart op de bestaande verdeelblokjes. Voor de nul een aftakblokje gebruiken, zoals ook bij de beltrafo, wat m.i. de simpelste oplossing is. Maar vraag me af of deze tegen de grote spanning kan (smelten).

- Bruin, Grijs, Zwart op de bestaande verdeelblokjes en blauw dmv een dubbele huls in de hoofdschakelaar zetten. Nadeel is dat ik hier geen ervaring mee heb.

Zie ik nog andere opties over het hoofd?
 
opties:
-aftakblok op de hoofdschakelaar. (die zijn meestal voor tot 10mm2 en die kan jij niet overbelasten, een goed aftakblok is hier zeker niet de zwakste schakel)
-2 draden onder één klem op de hoofdschakelaar. (checken of dat bij deze mag)
-draden met dubbele huls zijn kant en klaar te koop of je gaat naar een lokaal installatiebedrijf met winkel en daar maken ze er een voor je.
-een elektricien laten komen.
 
Kamrail en dan een Attema/aardlekautomaat nemen van het juiste type, dua een A of B type met een B karateristiek.

Twinhuls gebruiken kan je 2 draden onder 1 klem zetten.
 
Kijken waar de blauwe allemaal voor gebruikt zijn en die waar nauwelijks vermogen overloopt combineren met een van bovenstaande oplossingen zodat je de zware belasting rechtstreeks aan kunt sluiten.
 
Heb je misschien een foto van de hele groepenkast? Als je vraagt of je nog opties over het hoofd ziet is dat misschien wel nuttig.

Het is een dubbele kast, zitten in de linker kast geen verdeelblokken? Die zou je misschien nog kunnen bijplaatsen dan.

Klopt het dat die kookgroep niet achter een aardlekschakelaar is aangesloten? Zit daar een nuldraad direct vanaf die verdeelblokken op aangesloten? Die nul is met een kleine kamrail doorverbonden naar de tweede automaat, onder die tweede automaat zou je ook een extra draad kunnen aansluiten om een extra nul af te takken.

Voor een EV-lader heb je geen C-karakteristiek automaat nodig, B is prima.
 
@Jackd heb je een voorbeeld van een goed aftakblok?

Die kant en klare kabel heb ik helemaal niet over nagedacht, ook slim. Bedoel je zoiets: https://www.elektramat.nl/aansluitdraad-twin-6mm2-blauw-350-350-mm-soepele-kern-en-geperste-uiteinden/?_gl=1*1u1sby5*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAjp-7BhBZEiwAmh9rBXMRoRN1BLmV-wYANyq3CQQZPsuTW-FYnX3K8jYpcpjBRH3cubYF6BoC7i8QAvD_BwE

hoe kan ik er achter komen of dat bij deze hoofdautomaat mag?

@headhunter Attema heeft helaas geen aardlekautomaat voor 3 fasen, anders was het idd eenvoudig.

@XanderH dat klopt idd! Hij is op de rechtergroep aangesloten en met een kamrail verbonden met de linker. Klopt het dan dat ik de nuldraad in de linker kan aansluiten?

Hierbij een foto van de volledige groepenkast, ook links is het blokje van de nul-draad al helemaal vol.

20241220_193318.jpg
 
Oh ja, de C karakteristiek heb ik gekozen omdat ie simpelweg goedkoper was als de B karakteristiek.... weet dat het niet perse nodig is. Maar kwaad kan het m.i. ook niet.
 
Dat hangt af van je circuitweerstand, een C karateristiek geeft een halvering van de leidinglengte toc een B automaat.
Welk type aardlek je moet gebruiken hangt van de dc lekstroom af een A of B type, en dat is iets anders dan de karakteristiek.

Die attema automaten lijken wel heel veel op General Electric automaten. Zouden wel eens een rebrand of overname kunnen zijn.
 
@XanderH dat klopt idd! Hij is op de rechtergroep aangesloten en met een kamrail verbonden met de linker. Klopt het dan dat ik de nuldraad in de linker kan aansluiten?
Dat kan, ja. Misschien niet de meest overzichtelijke optie maar het gaat prima werken.
Oh ja, de C karakteristiek heb ik gekozen omdat ie simpelweg goedkoper was als de B karakteristiek.... weet dat het niet perse nodig is. Maar kwaad kan het m.i. ook niniet.
Je moet toch al uitwijken naar een ander merk, misschien even zoeken naar een merk waarvan de B20 betaalbaarder is dan? Er is geen technische reden waarom C20 goedkoper zou zijn dan B20.

Met C20 zul je waarschijnlijk niets meer wat op selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekeringen lijkt overhouden. Grotere kans dat bij een probleem met de lader de hele woning in het donker zit dus.
Die attema automaten lijken wel heel veel op General Electric automaten. Zouden wel eens een rebrand of overname kunnen zijn.
Het is rebranded Siemens.
1000088204.jpg


1000088205.jpg

Maar volgens mij heeft Siemens ook geen 3P+N aardlekautomaten in dezelfde reeks. Anders zou je hem samen met de 3P+N installatieautomaten links op een kam kunnen zetten.
 
@XanderH thanks. Maar.. hoe zou jij dit nog aansluiten dan? Omdat je aangeeft dat het niet de meest overzichtelijke optie is.
Een twin in de hoofdautomaat kan ook nog.

Als ik kijk naar de B karakteristiek in dezelfde prijsklasse kom ik uit op Schneider, ABB of AEG (ik wil geen Chint rotzooi). Past dit?
 
Ik zou eerder een dubbele adereindhuls gebruiken ja, maar dat is misschien omdat ik die adereindhulzen en de krimptang zo kan pakken. :wink:

DIN-rail componenten van iedere fabrikant passen in jouw kast. Let wel op de breedte, de meeste 3P+N aardlekautomaten zijn 4 modules breed en dat past na wat schuiven, maar bijvoorbeeld Schneider heeft ook bredere varianten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via